کد خبر: ۶۰۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۰
کارشناس شورای روابط خارجی تحلیل کرد:

تقویت تندروهای ایران توسط آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «ری‌تکی» کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد تکرار این مساله از سوی مقامات آمریکا که «تمام گزینه‌ها در مقابل ایران روی میز است» نوعی نقض منشور سازمان ملل است و واشنگتن برای پیروزی دیپلماسی باید به تعدیل اظهارات خود در مقابل تهران پرداخته و گزینه نظامی را از دستورکار حذف کند. به گفته این کارشناس مشهور بین‌المللی، تاکید آمریکا بر گزینه نظامی تنها می‌تواند به تقویت موضع تندروها در ایران منجر شود.

به اعتقاد «ری‌تکی»؛ دیدار کوتاه کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی‌اش در اجلاس شرم‌الشیخ امکان مذاکره میان واشنگتن و تهران را بیشتر کرده است. اما آنچه باعث پیروزی مذاکرات ایران و آمریکا می‌شود این است که واشنگتن خود را برای ایجاد تعدیلاتی آماده کند.

وی افزود: این مساله برای جورج بوش و مشاورانش به شکل یک عادت درآمده که می‌گویند «در مقابل ایران همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد». بنا به گفته تکیه بهترین روش برای تضمین خلع سلاح ایران این است که آمریکا به شکل واقعی استفاده از زور را کنار بگذارد.

کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که واشنگتن به درستی امتناع ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌داند باید پذیرفت که آمریکا خود نیز به نقض منشور سازمان ملل می‌پردازد. براساس بند دو فصل اول منشور سازمان ملل «تمام اعضا متعهد می‌شوند که در روابط خارجی خود از بکارگیری زور یا تهدید به استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی کشورهای دیگر خودداری کنند.»

«ری‌تکی» افزود: بنابراین در حالی که آمریکا و ایران در شرایط تجاوز علیه یکدیگر قرار ندارند و سازمان ملل متحد نیز حمله به ایران را تصویب نکرده اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر در نظر گرفتن گزینه نظامی در مقابل ایران فراتر از تعهدات قانونی پذیرفته شده از سوی این کشور است. بنا به گفته این کارشناس، آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی باید به قوانین و تعهدات بین‌المللی پایبند باشد.

تکیه در پایان تاکید کرد: در شرایطی که شاهد اختلاف و دو دستگی در میان دولتمردان ایرانی در مورد چگونگی حل مساله هسته‌ای ایران هستیم تاکید آمریکا بر گزینه نظامی تنها می‌تواند به تقویت موضع تندروها در ایران منجر شود. ری‌تکیه بر این اساس نتیجه‌گیری می‌کند که با کنار گذاشتن گزینه‌ نظامی و آغاز پروسه تعامل و مذاکره در مورد موضوعات مشترک، واشنگتن می‌تواند موضع‌گیری تندروهای ایران را تضعیف کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین