کد خبر: ۶۰۹۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳

پاسخ ظریف به لفاظی ضد ایرانی پامپئو

محمدجواد ظریف در پیامی توییتری به لفاظی اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال پیامی توییتری شامگاه جمعه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره آنچه که او «اخاذی هسته‌ای ایران» خوانده بود، محمد جواد ظریف به شدت این لفاظی مقام آمریکایی را رد کرده است.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خودش در توئیتر نوشت: «ایران اعلام کرده همه محدودیت‌ها در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیرپاخواهد گذاشت. این واقعیت که ایران ظرفیت غنی‌سازی را حفظ کرده، یکی از ضعف‌های اساسی برجام را آشکار می‌کند.»

مایک پامپئو افزود: «اطمینان داریم بریتانیا، فرانسه آلمان و در واقع همه ملت‌های متمدن دنیا اقدامات قاطعی را برای متوقف کردن اخاذی هسته‌ای ایران انجام خواهند داد».

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران امروز شنبه در پیامی توییتری نوشت: « مایک پامپئو! اخاذی دقیقا چیست؟ آیا اخاذی نقض یک قطعنامه (شورای امنیت) سازمان ملل و مجازات کردن کسانی که آن را رعایت می‌کنند، نیست؟ پیشنهاد رشوه برای دزدی نفت و تحریم کردن آنهایی که رشوه را نمی‌پذیرند؟ شاید هم (اخاذی) درخواست تسلیم شدن ایران یا تاکید بر گرسنگی کشاندن مردمش باشد؟ یا اینکه ( از نظر شما اخاذی) یک اقدام قانونی طبق مفاد برجام است؟»

ظریف به همراه این توییت، چهار عکس از اظهارات مقام‌‎های آمریکایی شامل پامپئو و «برایان هوک» علیه ایران به همراه تصاویری از بند 36 برجام منتشر کرده است.

در یکی از این تصاویر که مربوط به نشریه «نیوزویک» است، اظهارات پامپئو خطاب به مردم ایران آمده است که در آن وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود که در صورت عدم موافقت ایران با درخواست‌های آمریکا، «مردم این کشور چیزی برای خوردن» نخواهند داشت.

ظریف در تصویری دیگر، خبر روزنامه «فایننشال تایمز» درباره پیشنهاد رشوه «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به ناخدای نفتکش «آدریان دریا 1» را منتشر کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران شامگاه ۱۳ شهریور و یک روز پیش از پایان فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام اعلام کرد که گام سوم از روز جمعه (۱۵ شهریور) برداشته می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه 18 اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی، در گام اول از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد عبور کرد و در پایان این گام و زمان ورود به گام دوم (۱۶ تیر ماه) نیز اعلام کرد که از این به بعد سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد را رعایت نمی‌کند.

بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۶ شهریور ماه در نشستی خبری در محل این سازمان به تشریح جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین