کد خبر: ۶۰۹۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

طلا و دلار بیشتر گران شد یا سکه؟

برقش چشم را می‌زند. چه کوچک باشد و چه یک سرویس کامل. طلا همیشه یک خرید با ارزش و پرطرفدار بوده است. خیلی‌ها طلا می‌خرند چون کالایی با ارزش است که قیمتش روز به روز بالا می‌رود. طلا می‌خرند تا سرمایه‌گذاری کرده باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

ابتدا نگاهی می‌کنیم به نوساناتی که قیمت طلا در مقایسه با دلار داشته است. در یک سال و نیم گذشته، دلار با پایین و بالاهای زیادی روبرو بود. در مقطعی تا مرز ۲۰ هزار تومان هم رفت اما دوباره برگشت.

تب و تاب بازار دلار را اگر از سال ۹۲ تا امسال بررسی کنیم، قطعا افزایش زیادی داشته است اما این افزایش قیمتی بیشتر در حوزه طلا بوده یا دلار؟

طلا و دلار بیشتر گران شد یا سکه؟

دلار از طلا پیشی گرفت

آنطور که نمودار قیمتی این سال‌ها نشان می‌دهد، نرخ دلار از سال ۹۲ تاکنون چیزی نزدیک به ۸۸ درصد افزایش داشته است. در سال ۹۲ نرخ دلار نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ تومان بود که امسال تا مرز۱۲ هزار تومان هم رسید. قیمتی که برای این گزارش مبنا قرار دادیم، عدد ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است.

طلا و دلار بیشتر گران شد یا سکه؟

اما در بخش قیمت طلا چه اتفاقی افتاد؟ مظنه طلای ۱۸ عیار از ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۲ به ۴۱۱ هزار تومان در سال ۹۸ رسیده است؛ یعنی یک افزایش ۷۵.۶ درصدی.

طلا و دلار بیشتر گران شد یا سکه؟

سکه در همین مدت چقدر تغییر قیمت داشته است؟ قیمت سکه بهار آزادی در سال ۹۲ حدود یک میلیون تومان بود و امسال روی عدد ۴ میلیون تومان ایستاده است. البته یک سال قبل، تا مرز ۵.۳ میلیون تومان هم رفته بود که دوباره از تب و تاب افتاد و به زیر ۵ میلیون تومان رسید. پس افزایش قیمت سکه هم تقریبا مشابه و هم‌اندازه طلا و تنها کمی از آن کمتر بوده است.

طلا و دلار بیشتر گران شد یا سکه؟

البته اگر بخواهیم طلا، سکه و دلار را با هم مقایسه کنیم، خواهیم دید که قیمت دلار از هر دو مورد قبلی گران‌تر شده است.

طلا و دلار بیشتر گران شد یا سکه؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین