کد خبر: ۶۰۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۱:۴۹

تاکید ایران و امارات بر گسترش روابط

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیئت های بلندپایه ایران و امارات در نخستین دور مذاكرات مشترك خود به ریاست محمود احمدی نژاد و شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان بر گسترش روابط در همه زمینه‌ها تاكید كردند. احمدی نژاد که درنخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایرانی به امارات متحده عربی سفر کرده‌ است در دیدار با امیر این کشور تاكید كرد: ما با كمك هم می‌توانیم خلیج فارس را به خلیج صلح و دوستی تبدیل كنیم و هیچگاه با برادرانمان در امارات متحده عربی احساس رقابت نمی كنیم، ضمن آنكه اگر پیشرفتی داشته باشیم آن را در اختیار برادرانمان در منطقه قرار خواهیم داد. 

به گزارش دفتر امور رسانه ای ریاست جمهوری، رییس جمهوری اسلامی ایران در این مذاكرات كه بعد از ظهر یكشنبه در كاخ بطین انجام شد؛ تصریح كرد: دو ملت ایران و امارات مكمل هم هستند و می توانند در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یار و پشتیبان هم باشند اما همیشه عده‌ای از دوستی بین برادران و دوستان ناراحت می‌شوند؛ درحالیكه آنها همه رفتنی و برادران و همسایه ها ماندنی هستند. 

محمود احمدی نژاد با اشاره به روابط خوب دو كشور گفت: ما با هم برادر و همسایه هستیم و گذشته و آینده مشترك داریم و به همین دلیل از پیشرفت، آبادانی و عزت امارات خوشحال می شویم و سیاست قطعی ما توسعه روابط با امارات است و هیچ محدودیتی برای گسترش این روابط نداریم. 

احمدی نژاد همچنین با اشاره به مشكلات كنونی منطقه و وجود كشورهای بیگانه در خلیج فارس گفت: آرزوی همه ما این است كه قوای اجنبی منطقه را ترك كنند و به كشورهای منطقه فرصت دهند تا خودشان امنیت را در منطقه حاكم كنند. 

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه دشمنان ملت های منطقه همزمان دو كار را برای تسلط بر منابع آن انجام می دهند، افزود: آنها در ابتدا تلاش می كنند دشمنی و كینه ورزی عمیقی كه بین خودشان را وجود دارد به وحدت تبدیل كنند و از سوی دیگر می كوشند بین كشورهای منطقه تفرقه ایجاد كنند. 

احمدی نژاد تصریح كرد: اشغالگران در عراق، بحث شیعه و سنی را مطرح می كنند تا با ایجاد تفرقه برای ادامه حضور خود در این كشور زمینه سازی كنند اما باید بدانیم كه ملت های منطقه با هم برادرند و فارغ از بحث شیعه وسنی همه مسلمان هستیم. 

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت نابسامان آمریكا و انگلیس درمنطقه گفت: اكنون بهترین فرصت است كه كشورهای منطقه دست به دست هم دهند و خودشان امنیت را در منطقه تامین كنند. 

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت گسترش همكاری‌های دو كشور و بابیان اینكه ایران با انتقال گاز ازتركمنستان به امارات متحده عربی به هر نحوی موافق است، اظهار داشت: ما می توانیم در زمینه های مشتركی از جمله فولاد، پتروشیمی، هتل سازی، پالایشگاه و آب و برق سرمایه گذاری های مشترك داشته باشیم. 

امیر امارات متحده عربی نیز در این مذاكرات با ابراز خرسندی از این سفر و بابیان اینكه روابط ما ریشه در تاریخ دارد و نیاكان ما در شكل گیری این رابطه نقش داشته‌اند و ما هم به سهم خود وظیفه داریم این روابط را گسترش دهیم، تصریح كرد: روز گذشته در دیدار با معاون رییس جمهور آمریكا گفتم ما روابط مهم و تاریخی با ایران داریم و با این كشور همسایه و دارای منافع مشتركی هستیم و قطعا وی از این سخن من خوشش نیامده است اما ما با هیچكس تعارف نداریم. 

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان تنش ها و مشكلات كنونی منطقه را خاطرنشان كرد و گفت: امیدوارم صلح وامنیت در سراسر منطقه به ویژه عراق، فلسطین و لبنان حاكم شود.
امیر امارات متحده عربی با اشاره به حضور كشورهای خارجی در منطقه گفت: یكی از امیدهای ما برچیده شدن ناوگان ها و ارتش های خارجی از منطقه است و این كشورها اوضاع عراق را بهانه حضور خود در منطقه قرار می دهند كه امیدوارم عراقی ها مشكلاتشان را به دست خود حل كنند. 

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان تاكید كرد: دو كشور ایران وامارات باید نقش خود را برای ایجاد آرامش در عراق به خوبی ایفا كنند. 

امیر امارات متحده عربی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد كمیسیون مشترك بین دو كشور ایران و امارات متحده عربی حركت جدیدی در گسترش همكاری ها است و ابوظبی خواستار استفاده از تجربیات ارزشمند تهران در زمینه های گوناگون است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین