کد خبر: ۶۰۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۸

مذاکرات مبارک و چنی درباره ایران و عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «دیک چنی» معاون رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تور خاورمیانه‌ای خود در دیدار با رئیس جمهور مصر بر ترتیبات امنیتی منطقه و چگونگی برخورد با مساله هسته‌ای ایران تاکید کرد. بنا به گفته دیپلمات‌ها این در حالی است که جرج بوش برخلاف دیدگاه چنی استراتژی جدیدی را در قبال ایران طراحی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز «سلیمان اواد» سخنگوی رئیس جمهور مصر با اشاره به دیدار دیک چنی و حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر گفت: طرف آمریکایی در این دیدار به ویژه بر اوضاع عراق و خلیج‌ [فارس]، ترتیبات امنیتی خلیج [فارس] و چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

وی افزود: رئیس جمهوری مصر نیز با اعلام حمایت مصر از پروسه سیاسی در عراق تاکید کرد، پیروزی این روند به ایجاد ائتلاف ملی در عراق بستگی دارد. این گزارش می‌افزاید دیک چنی در ادامه تور خاورمیانه‌ای خود که گفته بود برخورد با ایران یکی از مهم‌ترین اهداف آن است در دیدار با رئیس جمهوری مصر نیز به طرح این مساله پرداخت. بنابراین گزارش مذاکره با مبارک که کشورش از مهم‌ترین متحدان آمریکا محسوب می‌شود بخشی از تلاش واشنگتن برای تثبیت دولت نوری المالکی در عراق و رفع نگرانی از گسترش نفوذ ایران در منطقه است.

در ادامه این گزارش آمده است، دیدارهای چنی با رهبران خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که دیروز ایران اعلام کرد،‌ برای ایجاد ثبات در عراق با آمریکا مذاکره خواهد کرد. بنا به این گزارش چنی از شناخته شده‌ترین مخالفان تغییر موضع دولت آمریکا در مقابل کشورهایی همچون ایران و سوریه است.

اما واشنگتن در اجلاس شرم‌الشیخ سیاست گذشته‌اش در قبال قاهره و تهران را شکست. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا با همتای سوری خود دیدار و برای مذاکره با ایران نیز اعلام آمادگی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین