کد خبر: ۶۰۹۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

ایران و ونزوئلا؛ برندگان اخراج «جان بولتون» از کاخ سفید

ایران و ونزوئلا؛ برندگان اخراج «جان بولتون» از کاخ سفید
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه «زود دویچه سایتونگ» روز چهارشنبه در این باره نوشت: با اخراج «جان بولتون» از کاخ سفید، سومین مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در دوره «دونالد ترامپ» نیز به کار خود پایان داد.

در پی پذیرش استعفای بولتون از سوی ترامپ، وزیران خارجه و دارایی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک و بدون حضور مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

«مایک پمپئو» در این رابطه گفت که اختلاف نظرهایی بین بولتون و ترامپ وجود داشته و رئیس جمهوری آمریکا حق داشته که در صورت بروز چنین مشکلی، فردی را که با او هم عقیده است به کار گیرد.

به نوشته این روزنامه آلمانی با رفتن سیاستمدار ۷۰ ساله تندرو از کاخ سفید، ایران و ونزوئلا بیش از همه خرسند شدند چرا که حضور او به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ پیامدهای منفی برای این دو کشور داشت و اوضاع را برای هر دو متشنج کرده بود.

بر این اساس «علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران در واکنش به اخراج بولتون از او به عنوان بزرگترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی علیه ایران یاد و ابراز امیدواری کرد که دولت آمریکا به واقعیت های موجود در مورد ایران پی ببرد.

در کاراکاس نیز یک سخنگوی دولت ونزوئلا ضمن ابراز خرسندی از این واقعه گفت که در چنین مناسبت های خوبی «فرمانده» فقید «هوگو چاوز» دستور جشن ملی صادر می کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری اعلام کرد که بولتون مشاور امنیت ملی خود را از کار برکنار کرده است.

سی. ان. ان دربهار امسال از اختلاف میان بولتون و پمپئو خبر داده بود اما این اختلافات اخیرا شدیدتر شده است. به گفته سه منبع مطلع، این دو مقام دولت ترامپ خارج از جلسات رسمی، به ندرت با هم صحبت می‌کردند، به گونه‌ای که آنها چند هفته بود که با یکدیگر صحبتی نداشتند. به همین دلیل، هماهنگی امور کلیدی میان کاخ سفید و وزارت خارجه به کارکنان دون‌پایه محول شده بود.

به گفته دیپلمات‌ها و مقام‌های دولت آمریکا، این شکاف داخلی نه تنها به سردرگمی درباره اولویت‌های رئیس جمهوری در سیاست خارجی دامن زده بلکه برخی متحدان و کارشناسان را در مورد اینکه چه کسی سیاست خارجی ترامپ را هدایت می‌کند، سردرگم کرده است.

«تام رایت» پژوهشگر ارشد موسسه بروکینگز نیز در این رابطه گفته است: تیم امنیت ملی ترامپ ضعیف‌ترین تیم دهه‌های اخیر و در آستانه فروپاشی کامل است. این در حالی است که رئیس جمهوری خیره‌سر شده و تصمیم‌های حیاتی را عجولانه اتخاذ می‌کند، بدون آنکه کوچک‌ترین فکری درباره آنها کرده باشد.

بولتون یکی از ضلع‌های تیمی بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آن را تحت عنوان «تیم ب» به عنوان گروه جنگ‌طلبی که جهان را ناامن کرده، معرفی کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
0
این برندگی یک ریال ارزش پول ملی را افزایش نمی دهد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین