کد خبر: ۶۰۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲

البرادعی: تاکید بر تعلیق بی‌فایده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از ارائه گزارش خود به شورای امنیت اعلام کرد ما اکنون می‌دانیم که ایرانیها به خوبی از دانش غنی‌سازی اورانیوم اطلاع دارند، پس درخواست برای تعلیق بی‌فایده است. بنا به گفته وی اکنون فقط می‌توان مانع از تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی در ایران شد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد البرادعی که پس از اعلام گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بازرسی‌های اخیر در تاسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گفت اعلام کرد،‌ ایرانیها با دستیابی به دانش غنی‌سازی اورانیوم اکنون در مسیری قرار گرفته‌اند که مهم‌ترین مساله پیش روی آنها تکمیل این دانش است. وی افزود: مردم دوست ندارند این را بشنوند اما واقعیت همین است.

البرادعی همچنین گفت: کاملا روشن است که درخواست شورای امنیت سازمان ملل از ایران تعلیق غنی‌سازی است و امیدواریم ایرانیها به این مساله توجه کنند. وی افزود: اما از دیدگاه تکثیر هسته‌ای واقعیت این است که هدف تعلیق ممانعت از دستیابی آنها به دانش مربوطه است چیزی که اکنون با توجه به موقعیت هسته‌ای ایران قابل طرح نیست. بنا به گفته وی اکنون باید مانع از تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی در ایران شد.

بنا به این گزارش در نتیجه بازرسی‌های آژانس روشن شده است که مواد تولید شده در تاسیسات هسته‌ای ایران بیش از گذشته غنی‌سازی شده است و هنوز به طور کامل روشن نیست که ایران چگونه توانسته به این تکنولوژی دست یابد.

برخی دیپلمات‌ها از اینکه البرادعی پیش از ارائه گزارش خود به شورای امنیت در مورد یافته‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته بسیار متعجب شده‌‌اند. یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته است بیان این یافته‌ها می‌تواند باعث تقویت موضع آنهایی شود که عملکرد جامعه بین‌الملل برای مهار برنامه هسته‌ای ایران را مورد تردید قرار می‌دهند. ضمن آنکه این مساله می‌تواند به طرح مباحث جدیدی در مورد امکان و ضرورت اقدام نظامی علیه ایران منجر شود.

یکی از مقامات آمریکایی نیز گفت: اگر چه هنوز چیزی در مورد ارزیابی‌های جدید آژانس به دست ما نرسیده، اما قطعا این مساله مخفی باقی نمی‌ماند. وی افزود: به هر حال ایران همواره تلاش کرده است برنامه هسته‌ای خود را توسعه ببخشد و به همین دلیل نیز ما بارها گفته‌ایم قبل از هرگونه مذاکره خواستار تعلیق غنی‌سازی هستیم. وی افزود: یافته‌های جدید آژانس می‌تواند موید این باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین