کد خبر: ۶۰۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۳:۵۲

تقلای سینیوره برای تشکیل دادگاه حریری

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: بحران سیاسی در لبنان بالا گرفته و این درحالی است که نخست‌وزیر این کشور در چنین شرایطی از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که هر چه سریع‌تر مقدمات تشکیل دادگاه محاکمه عاملان ترور رفیق حریری را مهیا کند. درخواستی که به احتمال بسیار زیاد مجددا بر آتش تنش میان گروه مقاومت حزب‌الله لبنان و دولت مورد حمایت غرب سینیوره می‌افزاید.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر اطلاعات لبنان در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد که فواد سینیوره در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل بان کی مون از وی درخواست کرده است که هر چه سریع‌تر مقدمات تشکیل دادگاه بین‌المللی رفیق حریری را فراهم کند.
بسیاری از سیاستمداران طرفدار غرب در حاکمیت لبنان سوریه را مقصر پشت پرده ترور حریری در فوریه 2005 می‌دانند. سوریه از نخستین لحظات این حادثه چنین اتهامی را شدیدا تکذیب کرده اما به دلیل متشنج شدن فضای لبنان پس از ترور حریری موافقت کرد که سربازان خود را پس از 29 سال حضور در خاک این کشور به دمشق بازگرداند. 

تا کنون چهار نفر از مقامات ارشد وزارت اطلاعات لبنان که با سوریه نیز ارتباط بسیار نزدیکی داشتند در همین رابطه بازداشت شده‌اند. سینیوره نیز در نامه اخیر خود به بان کی مون اعلام کرده است که امیدی به حل داخلی بن بست بوجود آمده در پرونده تشکیل این دادگاه ندارد. نخست‌وزیر لبنان همچنین نبی بری رئیس اکثریت پارلمان را مانع اصلی بر سر راه تشکیل این دادگاه و تصویب پیش نویس آن در پارلمان می‌داند.

در کپی از این نامه که به خبرگزاری آسوشیتدپرس فکس شده است آمده: تمامی تلاشهای داخلی برای تصویب این پیش‌نویس در پارلمان به بن بست خورده و به نظر نمی‌‌رسد که در آینده‌ای نزدیک نیز این تلاش‌ها به جایی برسد.بدین ترتیب من از شما به عنوان مرجعی قانونی می خواهم که با طرح این مسئله در شورای امنیت سازمان ملل مقدمات تشکسل دادگاه بین‌المللی را هر چه سریع‌تر مهیا کنید. 

حزب‌الله تا به حال چندین بار هشدار داده است که سینیوره با این اقدام استقلال و امنیت داخلی کشورش را زیر سوال می‌برد. رئیس جمهور لبنان نیز که از طرفداران حضور نظامی سوریه در کشورش بود بارها هشدار داده است که تشکیل دادگاه بین‌المللی ثبات و امنیت داخلی در لبنان را از بین خواهد برد. بحث تشکیل دادگاه ترور رفیق حریری از جمله مسائلی بود که منجر به بحران سیاسی در لبنان شده و موافقان و مخالفان سینویره را به خیابانهای بیروت کشاند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین