کد خبر: ۶۰۹۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
خبر‌های سیاسی جدید، انتظارات بازار را تغییر داد

فشار کاهشی به قیمت دلار؟

در آخرین روز هفته گذشته، دلار دومین افت متوالی را تجربه کرد و به راحتی از حمایت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب نشست. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. با افت روز پنج‌شنبه بازدهی دلار در هفته گذشته نیز کاهشی شد و به منفی ۲/ ۰درصد رسید.
فشار کاهشی به قیمت دلار؟
آفتاب‌‌نیوز :

بیشتر فعالان ارزی باور داشتند، افت قیمت روز‌های آخر هفته ناشی از تغییر و تحولاتی بود که به واسطه انتشار اخبار متفاوت سیاسی در میان معامله‌گران ایجاد شد. خروج جان بولتون جنگ طلب از کاخ سفید و در ادامه افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به امکان دیدار رئیس‌جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل از جمله عواملی بود که می‌توانست انتظار شماری از فعالان ارزی را تحت تاثیر قرار داده باشد.

برخی خبر‌ها و گمانه‌زنی‌ها حتی حاکی از آن بود که ممکن است در کمترین حالت این بار طرح خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای ایران مورد توافق آمریکا قرار بگیرد. در هر صورت، مجموعه اخبار به این گونه بود که چنین احتمالی را در میان معامله‌گران بازار بالا می‌برد که ممکن است فشار‌های اقتصادی بر ایران کمتر شود. با توجه به اینکه بازار ارز طی حدود ۱۲۰ روز اخیر به‌رغم تمام فشار‌ها تقریبا در آرامش کامل به سر برده بود، سیگنال کاهش فشار‌ها می‌تواند قیمت‌ها را در بازار ارز کمی عقب‌تر ببرد.

با این حال، همان‌طور که روند بازار ارز در روز پنج‌شنبه نشان می‌داد، معامله‌گران نسبت به اخبار با احتیاطی توام با افزایش فروش ارز پاسخ دادند. در واقع آنها، یکباره به واسطه افزایش اخبار مثبت بی‌گدار به آب نزدند و حتی در مقطعی در موقعیت خرید قرار گرفتند. صبح روز آخر هفته، قیمت دلار حتی در مقطعی تا محدوده ۱۱ هزار و ۳۲۰ تومان عقب‌نشینی کرد، ولی در ادامه روز با افزایش خرید‌ها به محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. بازگشت قیمت دلار نشان‌دهنده آن بود که معامله‌گران تا زمانی که اخبار جدی شود، در بازار با احتیاط رفتار خواهند کرد؛ در این میان عده دیگری باور داشتند، رفتار بازارساز عاملی بود که موجب شد بازار با هیجان کاهشی زیادی مواجه نشود. به باور آنها، بازارساز درانت‌های هفته گذشته نرخ فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد که حتی کمی از قیمت بازار آزاد بیشتر بود. به باور بازیگران ارزی، بازارساز از این تاکتیک استفاده کرد تا مانع از آن شود که نوسان‌گیران ارزی با استفاده از افزایش فروش‌ها زمینه‌ساز هیجانات در بازار شوند.

در واقع به نظر می‌رسد برای بازارساز مهم‌تر آن است که به جای جا‌به‌جایی‌ها شدید قیمتی، به دنبال حفظ آرامش در بازار باشد. در این میان، عده‌ای از فعالان کاهش قیمت دلار در انتهای هفته گذشته را ناشی از آن می‌دانستند که بازار ظرفیت افزایش بیشتر قیمت را نداشت. به باور این عده که شامل معامله‌گران فنی بازار می‌شود، دلار پس از برخورد به بالای سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی، در برابر شکست سطح دوم مقاومتی یعنی عدد ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی ناکام شد و پس از آن بود که میزان فروش‌ها در بازار بیشتر شد. عده‌ای نیز کاهش نرخ حواله درهم در ۲ روز انتهای هفته را متغیری دانستند که قیمت دلار در بازار ارز داخلی را کاهشی کرد.

هفته گذشته بازار سکه نیز روند کاهشی داشت و با افت ۳۰ هزار تومانی روز آخر هفته و رسیدن به قیمت ۴ میلیون و ۷۰ هزار تومان، حدود ۴/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد.

فشار کاهشی به قیمت دلار؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین