کد خبر: ۶۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۷
روزنامه فایننشیال تایمز خبر داد:

اختلاف در آمريكا درباره نحوه برخورد با ايران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه فایننشیال تایمز، به نقل از کارشناسان گزارش داد درست به همان دلیل که سیاست کاخ سفید مبنی بر افزایش سربازان آمریکایی در عراق در دستیابی به اهداف سیاسی خود ناکام بود، استراتژی مهار ایران که بر شدت عمل علیه این کشور استوار است نیز موفق نخواهد بود.

روزنامه فایننشیال تایمز می‌نویسد کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا استراتژی خود در مقابل ایران را «برقراری تعادل مجدد» می‌نامد که تلاش جامعی برای تحت فشار قرار دادن ایران و ممانعت از گسترش نفوذ آن در منطقه و توسعه برنامه هسته‌ای‌اش است.
 
بنا به نوشته این روزنامه در راستای همین سیاست با دستور جورج بوش آمریکا دومین ناو هواپیمابر خود را به منطقه فرستاد و نیروهای آمریکایی نیز پنج ایرانی را در شهر اربیل دستگیر کردند.

فایننشیال تایمز می‌افزاید در ظاهر بسیاری از مقامات آمریکایی از مطلوب بودن تاثیرات تحریم‌های اقتصادی و وحدت شورای امنیت در اعمال دور دیگری از تحریم علیه ایران سخن می‌گویند اما در محافل شخصی چیز دیگری گفته می‌شود.

بنا به این گزارش بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا معتقدند اعمال تحریم‌های وسیع‌تر یک جانبه علیه ایران نیز خطر از دست دادن متحدان را به همراه دارد. فایننشیال تایمز به اظهارنظر کارشناسان حوزه ایران در این مورد نیز اشاره می‌کند. برخی از آنها معتقدند تحریم‌های اقتصادی علیه ایران چندان کارساز نیست یا حداقل نتایج مورد نظر آمریکا را به همراه ندارد. آنها می‌گویند افزایش قیمت نفت دولت ایران را قادر ساخته است تا یارانه‌های بیشتری برای غذا و دیگر مایحتاج روزانه مردم بپردازد.

«ری تکی» کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا نیز می‌گوید ارزیابی میزان موفقیت تحریم‌های ایران بسیار دشوار است اما آنچه که می‌توان با اطمینان گفت این است که این تحریم‌ها تاکنون هیچ تاثیری بر سیاست‌گذاری‌های استراتژیک ایران نداشته است.

وی می‌افزاید: سیاست‌های دوگانه آمریکا که از یک سو به دنبال ایجاد شرایط مذاکره با ایران است و از سوی دیگر به تهدیدات خود در کنار مرزهای این کشور ادامه می‌دهد تنها باعث سردرگمی سیاستمداران ایرانی شده است.

یک دیپلمات آمریکایی نیز اقدامات رایس در «برقراری تعامل مجدد» در مقابل ایران با عملکرد کیسینجر مقایسه می‌کند اما می‌گوید: ممکن است نتایج اقدامات رایس خیلی هم کیسینجری نباشد. وی می‌افزاید: کیسینجر خواستار برقرار تعادل دوباره و تعامل بود اما رایس فقط به دنبال بخش اول این معادله است، یعنی ایجاد تعادل بدون هیچ‌گونه تصمیمی برای تعامل.

فایننشیال تایمز در ادامه با اشاره به دیدار کوتاه وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا در اجلاس شرم‌الشیخ و دیدار سفیر آمریکا در بغداد با هیات ایرانی در عراق، اقدامات آمریکا در زمینه ترویج دمکراسی در ایران (مداخله در امور سياسي ايران) را یکی از عوامل ناکامی گفت‌وگوهای دو کشور می‌داند. بنا به نوشته این روزنامه خانم رایس در نشست هفته گذشته کنگره اعلام کرد دولت در سال 2008، 75 میلیون دلار برای «برقراری جامعه مدنی و اجرای پروژه‌های حقوق بشری در ایران» هزینه می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین