کد خبر: ۶۱۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۶
تقابل دو تیم از نگاه آمار

استرالیا زیر سایه فوتبال ایران

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش فارس، یك بار دیگر تاریخ تكرار شد و این بار در مقدماتی جهانی 1998 فرانسه این دو حریف رودرروی هم قرار گرفتند و باوجود اینكه استرالیا از بازیكنان بزرگ لیگ برتر انگلیس بهره می‌برد، باز هم مقابل فوتبال ایران سر تعظیم فرود آورد تا با خلق حماسه ملبورن، قدم به جام جهانی 1998 فرانسه بگذاریم. 

این رویارویی فقط در پیكارهای مقدماتی جام جهانی اتفاق افتاد چرا كه استرالیا تك نماینده قاره اقیانوسیه بود و در نهایت باید در گروه آسیایی قرار می‌گرفت. 

با توجه به اینكه قاره اقیانوسیه سهمیه‌ای جهت حضور در جام جهانی نداشت و همواره برابر اروپایی‌ها تسلیم و از صعود به رقابت‌های مختلف بازمی‌ماند، فیفا تصمیم گرفت فوتبال استرالیا حضور یابد و در دیدارهای مقدماتی جام جهانی با بزرگان قاره كهن به مبارزه برخیزد. 

اكنون استرالیا جزو آسیا محسوب می شود و این تیم در اولین گام برای حضور در المپیك 2008چین، به رقابت با سایر آسیایی‌ها می‌پردازد. 

در این راستا، تیم امید استرالیا با ایران، اردن و عربستان همگروه است تا از این گروه، یك تیم به مرحله نهایی صعود كند.
بار دیگر تاریخ تكرار شده و این بار ایران برای اینكه امیدهای صعودش به مرحله بعد بارور شود، باید پس از تساوی در دیدار رفت (تهران) حالا باید در دیدار برگشت استرالیا را در خانه‌اش (آدلاید) شكست دهد؛ بنابر این امیدها می‌خواهند همان حماسه‌ای را خلق كنند كه بزرگسالان ما در مقدماتی 1998 فرانسه خلق كردند. 

با توجه به این دیدار حساس كه چهارشنبه همین هفته (26 اردیبهشت) در شهر آدلاید برگزار می‌شود، اشاره‌ای داریم به آمار دیدارهای ایران و استرالیا در تاریخ رویارویی این دو تیم.

* نبرد اول، استرالیا 3- ایران صفر
دیدار رفت مرحله مقدماتی جام جهانی 1974 مونیخ- شنبه 27 مرداد 1352- شهر سیدنی
گل‌ها: آدریان آلستون 42، آتی ‌آبونی 48 و ویلسون 80
بازیكنان تیم ایران: ناصر حجازی، پرویز قلیچ‌خانی، مهدی ‌مناجاتی، جواد قراب، ابراهیم آشتیانی، جعفر كاشانی، اكبر كارگر جم، مهدی‌ لواسانی، علیرضا حاج‌رحیمی‌پور، (صفر ایرانپاك و بعد محمدصادقی)، غلامحسین مظلومی و محمدرضا عادلخانی
سرمربی: بیاتی
در این دیدار تیم ایران در غیاب علی پروین و باوجود اینكه می‌توانست با حداقل امتیاز به ایران بازگردد، با 3 گل مغلوب شد و هم اینكه دو بازیكن ممتاز خود یعنی صفر ایرانپاك و علیرضا حاج‌رحیمی‌پور را به دلیل مصدومیت، از دست داد. این دو بعد از این دیدار راهی بیمارستان شدند.

* نبرد دوم، ایران 2- استرالیا صفر
دیدار برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی 1374 مونیخ- جمعه 2 شهریور 1352 ورزشگاه شیرودی (امجدیه سابق)
گل‌ها: پرویز قلیچ‌خانی دقایق 14 و 30 (پنالتی)
بازیكنان تیم ملی ایران: منصور رشیدی، ابراهیم آشتیانی، جعفر كاشانی، قاسم طیبی، اكبر كارگرجم، ‌علی پروین، محمد صادقی، كارو حق‌وردیان (جواد قراب 74)، پرویز قلیچ‌خانی، غلامحسین مظلومی و محمدرضا عادلخانی (اصغر شرفی 62)
سرمربی: بیاتی
تیم ایران در دیدار برگشت بسیار مقتدر ظاهر شد و به همین دلیل در 30 دقیقه ابتدایی 2 گل از سوی قلیچ‌خانی وارد دروازه استرالیا كرد تا همه به صعود ایران امیدوار شوند؛ اما در 60 دقیقه باقیمانده هر چه زدیم به در بسته خوردیم تا استرالیا با این شكست و با توجه به پیروزی 3 بر صفر مرحله رفت، در مجموع دو دیدار 3 بر 2 برنده و راهی جام جهانی مونیخ شود. این اولین و آخرین (تاكنون) موفقیت استرالیایی‌ها برابر فوتبال ایران بود.

* نبرد سوم، استرالیا صفر- ایران یك
دیدار رفت مرحله مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین- یكشنبه 23 مرداد 1356- سیدنی
گل: حسن روشن 71
بازیكنان تیم ملی ایران: ناصر حجازی، حسن نظری، نصراله عبدالهی، حسین كازرانی، آندرانیك اسكندریان، علی‌ پروین، حسن‌ نایب‌آقا، محمد صادقی، ابراهیم قاسمپور (خیبری 80)، حسن روشن و غفور جهانی
سرمربی: حشمت مهاجرانی
ایران كه در آن دوران قدرت اول آسیا محسوب می‌شد، با شكست یك بر صفر استرالیا آن هم در شهر سیدنی، ‌ضمن اینكه آن شكست 4 سال پیش را به این شكل جبران كرد، راه صعودش به جام جهانی آرژانتین را هموار ساخت. استرالیا در این مسابقه مجال خودنمایی پیدا نكرد. هاردینگ،‌ بازیكن این تیم كه شب قبل از این دیدار تولد بیست‌ و ششمین سال خود را جشن گرفته بود، در نیمه اول یك ضربه پنالتی را از دست داد تا جشن تولدش خراب شود چون مطبوعات استرالیا عنوان كردند اگر این پنالتی وارد دروازه ایران می‌شد، نتیجه به كلی تغییر می‌كرد.

* نبرد چهارم، ایران یك- استرالیا صفر
دیدار برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین- جمعه 5 آذر 1356- ورزشگاه آزادی تهران
گل: غفور جهانی
بازیكنان تیم ملی ایران: ناصر حجازی، حسن نایب‌آقا، حسین كازرانی، نصراله عبدالهی، آندرانیك اسكندریان، حسن نظری، ابراهیم قاسمپور، علی پروین، حسن روشن، محمدرضا عادلخانی و غفور جهانی
سرمربی: حشمت مهاجرانی
این تیم در دیدار برگشت موفق شد با تك گل غفور جهانی، مهاجم گیلانی خود همچون دیدار رفت به پیروزی برسد و صعودش به جام جهانی 1978 آرژانتین هموار شود. این اولین حضور فوتبال ایران در رقابت معتبر جام جهانی بود.

* نبرد پنجم، ایران یك- استرالیا یك
دیدار رفت مرحله مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه- شنبه اول آذر ماه 1376- ورزشگاه آزادی تهران
گل: خداداد عزیزی 40 برای ایران و هری كیول 19 برای استرالیا
بازیكنان تیم ملی ایران: احمدرضا عابدزاده، محمد خاكپور، افشین پیروانی، مهدی پاشازاده (فرهاد مجیدی 75) نعیم سعداوی، مهدی مهدوی‌كیا، حمید استیلی، علیرضا منصوریان (ابراهیم تهامی 64) رضا شاهرودی، خداداد عزیزی و علی دایی
سرمربی: والدیرا ویرا (برزیلی)
تیم ملی ایران برای بار سوم جهت حضور در جام جهانی در مرحله مقدماتی و البته آخرین دیدار به مصاف استرالیا رفت. بازی رفت كه در حضور یك صد هزار تماشاگر مشتاق ایرانی برگزار شد، دو تیم به تساوی یك بر یك رسیدند كه این بهترین فرصت برای استرالیا و مربی مطرح و انگلیسی آن، تری‌ ونه‌بلز ‌است تا در خانه و با تكیه به ستارگانی چون مارك بوسینچ (دروازه‌بان)، تونی ‌ویدمار، هری كیول، مارك ‌ویدمار، گریك مور و ... ایران را از سر راه بردارد. باتوجه به گل زده استرالیا درخانه ما این تیم در بازی برگشت با تساوی بدون گل هم مسافر جام جهانی فرانسه خواهد شد.

* نبرد ششم، استرالیا 2- ایران 2
دیدار برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه، شنبه 8 آذر 1376، ورزشگاه ملبورن كریكت گراند
گل‌ها: ‌هری كیول 31 و اولیور ویدمار 47 برای استرالیا و كریم باقری 76 و خداداد عزیزی 79 برای ایران
بازیكنان تیم ملی ایران: احمدرضا عابدزاده، محمد خاكپور، افشین پیروانی، مهدی ‌پاشازاده، نعیم سعداوی (ابراهیم تهامی 75 و در ادامه علی اكبر استاد اسدی 88)، مهدی مهدوی‌كیا، كریم باقری، حمید استیلی، رضا شاهرودی (علیرضا منصوریان 56)، خداداد عزیزی و علی دایی
سرمربی: والدیرا ویرا (برزیلی)
دیدار برگشت برای تیم‌ ملی فوتبال ما جهنمی سوزان بود چرا كه وقتی در دقایق ابتدایی استرالیا با 10 بازیكن روی دروازه ما خیمه زده و دروازه ایران را به توپ بست؛ حتی خوشبین‌ترین افراد شكست با 2 گل را بهترین نسخه می‌دانستند. نكته‌ای كه تا دقیقه 47 رخ داد و میلیون‌ها ایرانی جام جهانی فرانسه را در رویا می‌دید؛ اما برای غیور مردان متعصب ایران زمین لحظه‌ای كافی است تا به خود آیند و كاری كنند كارستان. این اتفاق با دو پاس طلایی از خداداد عزیزی و دایی و گلزنی باقری و خداداد رقم خورد تا استرالیا پرمهره در یك قدمی جام جهانی، بلیت پرواز به فرانسه را تقدیم دلاور مردان تیم ایران كند.

* نبرد هفتم، امید ایران صفر- امید استرالیا صفر
دیدار رفت مرحله مقدماتی المپیك 2008 چین- چهارشنبه 9 اسفند 1385- ورزشگاه آزادی تهران
بازیكنان تیم امید ایران: سوشا مكانی، محسن حمیدی، علیرضا نظیف‌كار، امید روانخواه (اسماعیل نظری 89)، ابراهیم كریمی، حسین كعبی، علی محمودی، میلاد میداودی (نادر احمدی 75)، مهرداد اولادی (شهرام گودرزی 66)، مهرداد پولادی و عادل كلاه‌كج
سرمربی:‌ وینگو بگوویچ
دیدار ایران و استرالیا برای اولین بار در سطح امیدها و البته پیكارهای مقدماتی المپیك 2008 پكن برگزار می شود چرا كه استرالیا وارد قاره آسیا شده و از این به بعد باید این رقیب قلدر و خطرناك را همیشه پیش روی داشته باشیم.
دیدار رفت این مرحله در تهران و مقابل فقط 2 هزار تماشاگر به تساوی بدون گل انجامید؛ در حالیكه اگر استقبال بیشتری می‌شد و امیدهایمان بیشتر حمایت می‌شدند، شكست استرالیا دور از دسترس نبود.

* نبرد هشتم، امیداسترالیا ؟- امید ایران ؟
دیدار برگشت مرحله مقدماتی المپیك 2008 چین، چهارشنبه 26 اردیبهشت آدلاید‌ استرالیا در این دیدار چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ می‌دانیم برای امیدواری جهت صعود به مرحله نهایی باید استرالیا را شكست بدهیم؛ تیمی كه در تهران حرفی برای گفتن نداشت. بنابر این حالا نوبت امیدهای ایران است كه خالق حماسه‌ای دیگر باشند. 
        
       جدول رده‌بندی گروه چهارم ديدارهای مقدماتی المپيك پكن

 تيم
 بازی
 برد
 تساویباخت گل زدهگل خورده تفاضل گل امتیاز 
 عربستان 4 - 1 4 3 1+ 9
 ايران 4 1 2 1 3 1 2+ 5
 استراليا  4 1 2 1 4 3 1+ 5
 اردن  4 - 2 2 1 5 4- 2




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین