کد خبر: ۶۱۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵

اعتراض اعلمی به غیبت وزیر کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ اکبر اعلمی نماینده تبریز نسبت به حضور نیافتن وزیر کشور برای پاسخگویی به سؤال وی در خصوص اتفاقات آذربایجان و همچنین برخورد اخیر با مردم اقلید به هیأت رئیسه مجلس اعتراض کرد. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سه‌شنبه با اعتراض به حاضر نشدن وزیر کشور در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سؤال مطروحه‌اش افزود: وزیر مورد سؤال مکلف است ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ سؤال در مجلس حاضر شود و اگر چنین کاری را انجام ندهد باید از سوی رئیس مجلس بازخواست شود. مگر اینکه وزیر رسما و با عذر موجه تقاضای تأخیر حداکثر یکماه را کرده باشد. وی تأکید کرد: قبول این تقاضا هم مشروط به رأی مثبت مجلس است. 

اعلمی با اشاره به اینکه در خردادماه سال گذشته در مورد اتفاقات ناگوار در آذربایجان و برخوردهای غیرقانونی با مردم و همچنین برخورد اخیر با مردم اقلید، سؤالی از وزیر کشور داشته گفت: پاسخ وزیر کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قانع کننده نبود و قرار شد این سؤال در صحن علنی مجلس مطرح شود، الان حدود یکسال است این سؤال در نوبت طرح است با توجه به اینکه در دستور هفتگی سؤال من از وزیر کشور چاپ شده بود، و توسط هیأت رئیسه اعلام وصول شده بود اما وزیر جهت پاسخگویی در جلسه حاضر نشده است. 

وی افزود: سه روز است که بنده به شیوه‌ها و راه‌های مختلف تحت فشار هستم که سؤال خود را از پورمحمدی مطرح نکنم. 

اعلمی گفت:‌ دوشنبه شب معاون وزیر کشور در تماسی تلفنی از بنده خواست تاریخ طرح سؤال را تغییر دهم، این آقایان مدعی هستند شورای عالی امنیت مجلس چنین تصمیمی را گرفته است. 

وی با اشاره به اصل 176 قانون اساسی تأکید کرد: اعضای شورای عالی امنیت ملی را رؤسای سه قوه، رئیس ستاد فرمانده کل نیروهای مسلح، مسئول امور برنامه و بودجه، وزیران امور خارجه، کشور و اطلاعات تشکیل می‌دهند و مصوبات این شورا باید به تأیید رهبری برسد. 

وی خطاب به محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت گفت: با توجه به یادداشتی که به بنده داده‌اید اعلام کردید که اخطار را وارد می‌دانید. اعلمی افزود: اگر تذکر وارد است، به جز مجلس در کجا باید این حوادث رسیدگی شود، آیا شورای عالی امنیت ملی و وزیر کشور می‌توانند خودسرانه به نماینده مجلس اعلام کنند که امروز در مجلس برای پاسخگویی به سؤال حاضر نمی‌شود؟

وی خطاب به باهنر گفت: اگر با بنده موافق هستید بگویید هیات رئیسه چگونه وزیر کشور را بازخواست خواهد کرد. چون بازخواست باید رسما از طریق تریبون مجلس اعلام شود. 

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر اکبر اعلمی گفت: این اخطار وارد است. وی افزود: در مورد تأخیر در خصوص حضور وزیران در مجلس در موعد مقرر 10 روزه بارها صحبت شده است،‌ وزیر موظف است طی 10 روز برای پاسخ به سئوال نماینده در مجلس حاضر شود هنگامی که تاریخ پاسخ برای وزیر تعیین می‌شود و وزیر نیز می‌پذیرد، طبیعی است که وزیر باید در مجلس حضور یابد. 

وی تأکید کرد: اگر وزیر می‌خواهد حضور خود را در مجلس به تأخیر یک ماهه بیاندازد باید این امر به تصویب مجلس برسد. در عین حال ممکن است برخی اتفاقات غیرمترقبه برای وزیران رخ دهد که ممکن است یک سفر یا دیدار ضروری بین‌المللی باشد. که طی درخواستی از مجلس می‌توانند نسبت به تأخیر انداختن سؤال طی 3 روز اقدام کنند که این توافق بارها با مجلس انجام شده است. 

باهنر افزود: البته از وزیر کشور در مورد علت عدم حضور در نشست علنی سه‌شنبه مجلس سؤال خواهد شد. وی در خصوص اعلام رسمی بازخواست از وزیران نیز گفت: در آیین‌نامه داخلی مجلس چنین موردی اشاره نشده است. و سؤال آقای اعلمی از وزیر کشور در اولین فرصت مطرح خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین