کد خبر: ۶۱۰۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

صدور «قم کارت» تا ۲ ماه دیگر

رئیس سازمان فناوری اطلاعات وارتباطات شهرداری قم از آغاز صدور «قم کارت» برای پرداخت‌های الکترونیک شهروندان قم تا دو ماه آینده خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

کوروش محمد حسینی ظهر یک‌شنبه در نشست خبری به تشریح برنامه‌ها و اقدامات شهرداری قم درباره توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری خدمات الکترونیک شهروندی پرداخت و اظهار داشت:‌ یکی از مهمترین اهداف ما ارائه خدمات الکترونیک کارآمد و سریع به شهروندان است که در این زمینه تدوین معیارها و زیرساخت‌های کلان در راه رسیدن به این هدف در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته استانداردهای مدون و کافی برای سامانه‌های نرم افزاری در شهر نداشتیم، تصریح کرد: در دو سال گذشته سه مستند اصلی دستورالعمل‌های فنی و امنیتی سامانه‌های نرم افزاری و شیوه‌های پیاده سازی آن را در شهر اجرا کردیم‌که بیان ویژگی‌ها و شاخصه‌ها با استفاده از ظرفیت بومی استان بوده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات وارتباطات شهرداری قم از ایجاد درگاه‌های ارتباطی شهروندان برای دریافت خدمات الکترونیک خبر داد و افزود: برای جلوگیری از ایجاد درگاه‌های متعدد برای شهروندان تلاش کردیم تا از بستر پرتال اصلی شهرداری عمده خدمات و اقدامات الکترونیک را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی از قم یار، نقشه نما، شاخه، شفافیت، ‏‌داده نمای شهر و بخشی با عنوان مناقصات و مزایدات نام برد و گفت: این درگاه‌ها و سامانه‌ها با هدف تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات شهری راه اندازی شده است.

محمدحسینی با تشریح درگاه‌های فوق، اظهار داشت: در شبکه خدمات الکترونیکی با نام اختصاری شاخه تلاش کردیم از داده‌های گردآوری شده موضوعات تکراری و پر تکرار با بهره گیری از نرم افزارهای هوشمند به صورت مدون در اختیار مدیران و سازمان های شهرداری قرار گیرد تا مسیر رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی تسهیل شود.

به گفته وی‏، اقدامات صورت گرفته در مسیر الکترونیکی شدن خدمات نقش مهمی در اطلاع مدیران از نیازها و نظرات مردم دارد‏‌، علاوه بر اینکه بخشی از اطلاعات قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارد تا برای شهر ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم تسهیل دسترسی مردم به سامانه ۱۳۷ را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای تسریع پیگیری مطالبات شهروندان برشمرد و خاطرنشان کرد: بخش پشتیبانی همه درگاه‌ها به ۱۳۷ متصل می‌شوند تا اطلاعات هر بخش به سرعت برای پیگیری در اختیار مجموعه ذیربط قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه خدمات الکترونیک باید برای همه مخاطبین قابل دسترس و استفاده باشد، ادامه داد: هر خدمت الکترونیکی مخاطبین خاص را دارد در عین حال بخشی از جامعه همچنان تمایل به استفاده از خدمات سنتی هستند از همین رو نمی‌توان برای ارائه خدمات تنها یک روش را مورد توجه قرار داد.

محمدحسینی از طراحی قم کارت برای شهروندان قمی خبر داد و گفت: این کارت به صورت یک کیف پول آنلاین برای شهروندان بوده که تعاملات مالی شهروند و شهرداری را تسهیل می‌کند‏‌، پرداخت کرایه تاکسی، پرداخت عوارض خودرو و... از جمله مواردی است که شهروندان می‌توانند در قالب قم کارت از آن بهره ببرند.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر روش‌های سنتی قم کارت می‌تواند پرداخت‌های شهروندان را تسهیل کند، ادامه داد: پارک حاشیه‌ای یکی از مواردی است که عمدتا از طریق کارت یا پارکومتر پرداخت می‌شد اما قم کارت امکان پرداخت آنلاین را در این زمینه برای شهروندان فراهم می‌کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم همچنین از کارت پرداخت آنلاین نیز برای پرداخت کرایه اتوبوس نام برد و ادامه داد: اگرچه عمده رانندگان به سبک سنتی دریافت پول اعتقاد دارند اما شرایط پرداخت غیرمستقیم و آنلاین را نیز برای شهروندان فراهم می‌کنیم.

وی افزود: تلاش شهرداری قم این است که قم کارت زیرساخت اصلی پرداخت شهروندان باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین