کد خبر: ۶۱۰۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

لیبرال دموکرات‌های انگلیس رسماً به بریگزیت «نه» گفتند

حزب لیبرال دموکرات‌ انگلیس رسماً سیاست عدم خروج از اتحادیه اروپا را اتخاذ کرد.
لیبرال دموکرات‌های انگلیس رسماً به بریگزیت «نه» گفتند
آفتاب‌‌نیوز :

حزب لیبرال دموکرات‌ انگلیس با اتخاد موضع سرسختانه‌تر در قبال خروج از اتحادیه اروپا، اعلام کرد که رسماً سیاست عدم خروج از اتحادیه اروپا را اتخاذ می‌کند و در صورت پیروزی در انتخابات و به دست گرفتن قدرت، آن را عملی خواهد کرد.

این حزب از ۶۵۰ کرسی پارلمان انگلیس تنها ۱۸ کرسی را در اختیار دارد و با اتخاذ سیاست «نه به بریگزیت» امیدوار به جلب آرای ۱۶ میلیون نفری است که در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ انگلیس به ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.

حزب لیبرال دموکرات‌ انگلیس در صورت پیروزی در انتخابات و به دست آوردن کرسی های لازم برای در اختیار گرفتن قدرت، کاری خواهد کرد که در عرصه سیاست انگلیس بی‌سابقه خواهد بود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر فعلی انگلیس وعده داده است که کشورش را ۳۱ اکتبر، با یا بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج کند. وعده جانسون و سیاست وی انگلیس و حتی هم‌حزبی‌های او را به دو جناح مخالف و موافق تبدیل کرده است.

اعلام خروج از اتحادیه اروپا آن‌هم به هر قیمتی، برای بوریس جانسون و حزب محافظه‌کارش گران تمام شده و باعث شده است جانسون و حزبش اکثریت را در پارلمان از دست بدهند و به فکر انتخابات زودهنگام باشند.

تام بریک، سخنگوی حزب لیبرال دموکرات گفت: ما نقطه پایانی بر کابوس بریگزیت خواهم گذاشت؛ بریگزیتی که کل کشور را به زیر می‌کشد و ما را از هم می‌درد.

امروزه آنچه بر گستره سیاسی انگلیس سایه افکنده، چیزی جز موضوع بریگزیت نیست. این بحران جامعه را دو پاره کرده است: حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در یکسو و موافقان ماندن این کشور در اتحادیه در سوی دیگر. عمق این انشقاق در صحنه سیاسی انگلیس با بیان این واقعیت بیشتر ملموس‌ می‌شود که لیبرال دموکرات‌های خواهانِ باقی ماندن در اتحادیه اروپا، با محافظه‌کاران دست در دست هم داشتند. حزب لیبرال دموکرات با محافظه‌کارانی که خواهان وداع با اتحادیه هستند در سال ۲۰۱۰ میلادی دولتی ائتلافی تشکیل داده بودند که پنج سال بر سر کار بود.

شانس پیروزی در انتخابات برای لیبرال دموکرات‌های انگلیس که هرگز نتوانسته‌اند بیش از ۶۲ کرسی را در پارلمان انگلیس از آن خود کنند، آنچنان که باید زیاد نیست و به همین ترتیب راه برای تشکیل دولت توسط جو سوینسون، رهبر این حزب نیز هموار نیست.

بر اساس گزارش یور نیوز، نتیجه دو نظرسنجی متفاوت که روز یک‌شنبه منتشر شد، جایگاه حزب لیبرال دموکرات انگلیس را به ترتیب با ۲۱ و ۸ درصد تفاوت، بعد از دو حزب محافظه‌کار و حزب کارگر انگلیس نشان می‌دهد.

بوریس جانسون خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است؛ انتخاباتی که به روال معمول باید سال ۲۰۲۲ میلادی برگزار می شد اما این خواست جانسون نیز با مخالفت احزاب مخالف از جمله حزب لیبرال دموکرات تا به امروز عملی نشده است.

احزاب مخالف می‌گویند می‌خواهند اول از همه، از این اطمینان حاصل کنند که بوریس جانسون نتواند انگلیس را بدون دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا از اتحادیه خارج کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین