کد خبر: ۶۱۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۱
پس از سی سال فعالیت سیاسی

شیراک بازنشسته نمی‌شود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گاردین،شیراک که اکنون می‌توان وی را رئیس جمهور سابق فرانسه خواند در آخرین نطق تلویزیونی خود از مردم کشورش خواست اتحاد ملی را حفظ کرده و به اختلاف عقاید احترام بگذارند.وی بدین ترتیب کلیدهای الیزه و آینده پرونده هسته‌ای کشورش را به دستان سارکوزی سپرد. 

شیراک در حالی که پشت سرش پرچم فرانسه قرار داشت از همشهریان خود خواست که به هیچ وجه اتحاد ملی خود را فدای عقاید متفاوت سیاسی نکرده و مدعی شد که کشورش می تواند نقش موتور احیا کننده اتحادیه اروپا را بر عهده داشته‌باشد.

البته تاریخ چند سال اخیر فرانسه حاکی از افزایش نارضایتی از آقای شیراک است.وی در طول دوران ریاست دوره‌ایش بر اتحادیه اروپا رفراندومی برای تایید قانون اساسی واحد در کشور برگزار کرد که بر خلاف انتظارش با شکست روبه‌رو شد. 

وی در شرایطی فرانسوی‌ها را به اتحاد فراخواند که در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر همشهریانش چندان به این اتحاد نمی‌اندیشیدند.
شیراک در جریان رقابت‌های انتخاباتی فرانسه تلویحا از سارکوزی حمایت کرد.با وجود آنکه سارکوزی در جریان این انتخابات همواره اعلام می‌کرد که فرانسه را از روزهای ریاست جمهوری شیراک بسیار دور خواهد کرد به نظر می‌رسد که شیراک علاقه چندانی به ترک صحنه بین‌المللی ندارد.

درست در پاییز سال گذشته میلادی بود که شیراک نیز به سیاق بیل کلینتون امریکایی بنیاد خاص خود را تاسیس کرد. مبارزه با تغییرات جوی و تلاش برای ارتقا صلح بین‌المللی از شعارهای این بنیاد بود.وی به مدد علاقه شخصی خود به فرهنگ‌های آسیایی و آفریقایی توانست گفتگو میان فرهنگ‌های متفاوت را رونقی جدید ببخشد. 

شیراک برای نخستین بار ظرف سی سال گذشته از کرسی‌های  مهم مملکتی در کشورش فاصله می‌گیرد. وی تنها سیاستمدار فرانسوی است که مدتی طولانی در ساختار سیاسی کشورش حضور داشته‌است.وی دو دوره به عنوان رئیس‌جمهور در الیزه حضور داشت.دو بار نخست‌وزیری کشورش را تجربه کرده و هجده سال نیز شهردار پایتخت فرانسه بوده‌است.

با وجود آنکه مقاومت شیراک در برابر کاخ سفید در جریان حمله به عراق محبوبیت وی را برای دوره‌ای کوتاه مدت افزایش داد اما عدم توانایی وی در شکوفایی اقتصاد کشور انتقادهای فراوانی را بر وی وارد کرده‌است.

در طول این دوازده سال نرخ بیکاری در فرانسه افزایش یافته و نارضایتی از خدمات اجتماعی نیز بیداد می‌کند. 

از چند هفته پیش تا کنون کادر دفتری شیراک تلاش شبانه‌روزی را برای خارج کردن مدارک متعلق به دوران وی از اتاق‌های الیزه آغاز کرده‌اند.
شیراک و همسرش پس از دوازده سال الیزه را ترک می‌کنند تا در منزل متعلق به رفیق حریری که منظره زیبایی به موزه لوور نیز دارد مستقر شوند. 

البته پس از آنکه شیراک از تعطیلات مراکش بازگردد بی شک باید برای پاسخگویی به اتهامات متفاوت از جمله فساد ملی خود را مهیا کند. دادستانهای فرانسه انتظار روزی را می‌کشیدند که با پایان دوران ریاست‌جمهوری شیراک و اتمام مصونیت قانونی وی بتوانند رئیس جمهور 74 ساله کشورشان را به پای میز محاکمه یکشانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین