کد خبر: ۶۱۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
اذعان صهیونیست‌ها به قدرت اتمی تهران

ایران در نقطه بدون بازگشت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ روزنامه اسرائیلی هاآرتص با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد پیشرفت‌های ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم اعلام کرد این امر نشان دهنده رسیدن ایران به «نقطه بدون ‌‌بازگشت» است. این روزنامه به نقل از برخی کارشناسان اظهارات البرادعی را ابزاری دیپلماتیک برای تاثیرگذاری بر روند حل مساله هسته‌ای ایران عنوان کرد. 

این گزارش پس از آن منتشر شده است که روزنامه نیویورک تایمز، به نقل از مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد بازرسان این آژانس در جریان بازرسی‌های خود اعلام کرده‌اند که ایران با حل مشکلات فنی تاسیسات هسته‌ای‌، غنی‌سازی اورانیوم را در مقیاس وسیع‌تر از گذشته آغاز کرده است. [کلیک کنید]

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در شماره امروزخود نوشت:‌ هنوز معلوم نیست اظهارات دیروز مدیر کل آژانس بین‌‌‌‌المللی انرژی اتمی در مورد پیشرفتهای هسته‌ای ایران اطلاعات قابل اتکا باشد اما اگر اطلاعات ارائه شده در روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه ایران در زمینه غنی سازی پیشرفت کرده درست باشد باید گفت که ایران به مرحله‌ای رسیده است که سازمان‌های جاسوسی اسرائیل آن را «‌نقطه بی‌بازگشت» می‌نامند. 

این روزنامه در ادامه نوشت: اگر اطلاعات البرادعی صحت داشته باشد،‌ اکنون تنها بین چند ماه تا دو سال طول خواهد کشید تا ایران مقدار کافی از اورانیوم بسیار غنی‌ شده یعنی بین 20 تا 25 کیلوگرم را برای تولید اولین بمب هسته‌ای داشته باشد.‌ هاآرتص در ادامه افزود: ‌این مساله همچنین نشان می دهد که زمان تصمیم‌گیری جامعه جهانی به ویژه آمریکا و اسرائیل در مورد ایران نزدیک شده است. 

بنا به نوشته این روزنامه اکنون آمریکا باید درباره حمله به ایران برای مهار برنامه هسته‌ای این کشور تصمیم‌‌‌گیری کند و اگر آمریکا گزینه حمله را انتخاب نکند، تصمیم‌گیری با رهبران اسرائیل خواهد بود. 

هاآرتص در عین حال می افزاید: اما حمله به تاسیسات هسته‌ای، دفاع هوایی،‌ فرودگاه‌ها و مراکز ارتباطی ایران به واکنشی از سوی این کشور منجر خواهد شد که کل منطقه را به جنگ کشانده و اسرائیل را در مرکز این جنگ قرار خواهد داد.
 

در ادامه این گزارش آمده است برخی از کارشناسان غربی معتقدند اظهارات البرادعی تنها با هدف تا‌ثیرگزاری بر مذاکرات دیپلماتیک ایران با سولانا وخنثی کردن تلاشهای آمریکا واتحادیه اروپا برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران است.‌ بنا به این گزارش البرادعی نگران است که اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران ممکن است به مواجهه نظامی که وی بارها در مورد آن هشدار داده منجر شود. ‌البرادعی در راستای نگرانی‌های خود سال گذشته پیشنهاد داد غنی سازی اورانیوم در داخل خاک ایران به رسمیت شناخته شود البته به شرطی که این امر در مقیاس کم انجام شود. 

این گزارش به نقل از کارشناسان می‌افزاید البرادعی تلاش می‌کند مانع از اعمال تحریم علیه ایران شود چرا که به اعتقاد وی وقتی ایران با وجود تحریمهای موجود توانسته به پیشرفتهائی در زمینه غنی سازی اورانیوم دست پیدا کند ادامه تحریم‌ها بی‌اثر خواهد بود.

 هاآرتص ‌در ادامه می‌نویسد با این حال برخی از منابع آگاه هم معتقدند ایران هنوز به «‌‌آستانه تکنولوژی هسته‌ای» دست نیافته وتحریم‌های سازمان ملل علیه آن هنوز هم می‌تواند کارساز باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین