کد خبر: ۶۱۰۷۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶

نماینده اراک: برخورد قهرآمیز با کارگران هپکو باعث تأسف است

نماینده اراک ضمن ابراز تأسف از برخورد روز گذشته پلیس با کارگران معترض شرکت هپکو می‌گوید: انتظار می‌رود انرژی و هزینه‌ای را که صرف این نوع برخوردها می‌کنند، صرف گره‌گشایی از مشکلات صنعت و کارگران کنند. مطالبه کارگران به‌هیچ‌وجه سیاسی و امنیتی نیست، بلکه صنفی است.
آفتاب‌‌نیوز :

علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی درباره حادثه روز گذشته مرتبط با اعتراضات کارگران هپکو می‌گوید: این حادثه به‌واسطه دغدغه و نگرانی کارگران عزیز هپکو نسبت به آینده این شرکت رخ‌ داده است. متأسفانه طی سه سال اخیر، به این دغدغه پاسخ درستی داده نشده است. در این مدت سه وزیر صنعت، دو وزیر اقتصاد و دو استاندار تغییر کرده‌اند، اما همچنان تصمیم مشخصی درباره آینده شغلی این کارگران و مالکیت این شرکت به‌عنوان سرمایه گرفته نشده است.

وی می‌افزاید: شرکت هپکو امروز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. مهم‌ترین دغدغه کارگران، مالکیت شرکت و آینده آن است. هرچند حدود دو ماه است که حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند، اما اولویت آنها موضوع مالکیت شرکت است. قول‌های مکرری درباره این موضوع داده ‌شده است، حدود دو هفته قبل وزیر صنعت به استان آمدند و دراین‌باره قول مساعد دادند، هفته گذشته نیز گفت‌وگوها در دفتر ایشان ادامه پیدا کرد، اما تاکنون نتیجه‌ای دربرنداشته است.

نماینده اراک: برخورد قهرآمیز با کارگران هپکو باعث تأسف است

کریمی درباره جزئیات جلسه خود با وزیر صمت می‌گوید: واقعیت امر، قول جدی، دقیق و روشنی درباره تعیین وضعیت شرکت و کارگران داده نشد. صرفاً گفت‌وگوها درباره وضعیت بحرانی دو سه شرکت به پیگیری موضوع و برگزاری جلسات بعد موکول شد. درباره هپکو نیز گفته شد فردی به‌عنوان مدیرعامل معرفی شود. هفته گذشته ایشان انتخاب و معرفی شدند، اما ازآنجایی‌که سازوکار لازم به لحاظ حقوقی برای مدیرعامل شرکت تعریف‌ نشده است، حضور ایشان نیز در این شرایط کارایی چندانی نخواهد داشت.

نماینده اراک درباره اینکه از وضعیت کارگران اطلاعی دارد یا نه، تصریح می‌کند: بله! ما مرتب با شورای کارگری هپکو در ارتباطیم و مهم‌ترین خواسته آنها به ترتیب: تعیین تکلیف مالکیت شرکت و سپس پرداخت معوقات آنهاست. با توجه به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم، این موضوع تا حدی نمود پیدا کرده است، اما همچنان وضعیت مالکیت بیش از هر موضوعی برای کارگران اهمیت دارد.

وی درباره برخورد با کارگران متحصن می‌گوید: واقعاً باعث تأسف است که با کارگر دغدغه‌مند برخورد می‌شود. انتظار می‌رود انرژی و هزینه‌ای را که صرف این نوع برخوردها می‌کنند، صرف گره‌گشایی از مشکلات صنعت و کارگران کنند. نه‌تنها با برخورد قهرآمیز مشکلی حل نمی‌شود، بلکه خسارت روحی نیز به جامعه و کارگران تحمیل می‌شود. انتظار ما به‌عنوان نماینده مردم این است که دولت با عزم جدی به صحنه بیاید و تصمیم‌گیری کند.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: البته ممکن است افرادی بخواهند نفوذ کنند و خوراکی برای رسانه‌های بیگانه فراهم کنند، اما این خواست کارگران هپکو نیست، مطالبه آنها به‌هیچ‌وجه سیاسی و امنیتی نیست، بلکه صنفی است و البته انتظار زیادی از مسئولان مربوطه نیست.

در پی تحصن چندروزه کارگران شرکت هپکو اراک و مسدود کردن ریل راه‌آهن توسط آنها، مأموران با آنها برخورد کردند.

استاندار: مسئولان برای حل مشکلات هپکو کنار کارگرانند

این در حالی است که استاندار مرکزی عصر دوشنبه در جمع کارگران هپکو، گفت: مسئولان برای گره‌گشایی و حل مشکلات کارخانه هپکو در کنار کارگران هستند و از هیچ کوششی دریغ ندارند.

سیدعلی آقازاده عصر دوشنبه در جمع کارگران هپکو، افزود: بیشتر مطالبات و خواسته‌های کارگران هپکو به حق است، اما این خواسته‌ها باید از مسیر قانونی پیگیری شود و مسئولان استان با برخی رفتارهایی که موجب سلب امنیت می‌شود، مخالف هستند.

وی ادامه داد: قرارداد ۴۰ دستگاه گریدر روز گذشته برای کارسازی در شرکت هپکو اراک پیگیری شده و اجرایی شدن آن در دستور کار مسئولان استان قرار دارد.

استاندار مرکزی بیان کرد: حلقه مدیریت ارشد استان در پیگیری مطالبات کارگران شرکت هپکو از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و انتظار است که کارگران از انجام اقدام‌هایی که به امنیت عمومی خدشه وارد می‌کند، خودداری کنند.

آقازاده ادامه داد: شرکت هپکو جولانگاه بهره‌برداری‌های سیاسی نیست و این اعتقاد وجود دارد که انتقادهای کارگران این شرکت صنفی است و نباید اجازه داد عده‌ای از این فضا سوء‌استفاده کنند.

وی گفت: دولت با وجود تمامی تنگناها و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی احقاق حق کارگران شرکت هپکو را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس، تاکنون تصمیم‌های مناسبی برای این شرکت گرفته شده است.

استاندار مرکزی اظهار داشت: مسئولان از کارگران شرکت هپکو می‌خواهند صبر پیشه کنند تا مدیرعامل جدیدی که به‌تازگی سکان هدایت این واحد صنعتی را به دست گرفته است بتواند شرایط را مدیریت کند.

آقازاده افزود: تاکنون نشست‌های مختلفی در سطح ملی و استانی برای پیگیری حقوق به حق کارگران شرکت هپکو و ثبات رونق تولید و کار در این واحد صنفی برگزار شده و می‌طلبد که کارگران اجازه دهند مشکلات یک به یک حل شود.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز در این آیین گفت: کارگران شرکت هپکو از جمله اقشار خدوم و پایبند به نظام و انقلاب اسلامی هستند که همواره در سنگرهای اقتصادی حضور فعال داشته‌اند.

سردار محسن کریمی افزود: انتقاد حق کارگران است، ولی این انتقادها نباید بهانه‌ای برای مغرضان شود و زمینه بهره‌برداری به دشمنان اسلام و انقلاب را فراهم کند.

وی ادامه داد: خواسته‌های کارگران شرکت هپکو به‌حق است و مسئولان پیگیری مطالبات این افراد را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کارگران هپکو خواستار تعیین تکلیف حقوق و مزایای معوقه و سهامداری عمده این واحد صنعتی هستند و از مسئولان درخواست دارند تا مطالبات صنفی آنان پیگیری شود.

هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی در اراک تأسیس و از سال ۱۳۵۴شروع به فعالیت کرد.
این شرکت مادرتخصصی ۲۵ نوع ماشین‌آلات راه‌سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان و سوئد تولید می‌شود.

گفتنی است امروز نیز خبرنگار برای پیگیری رخدادهای روز گذشته با استاندار مرکزی و معاون سیاسی او تماس گرفت که با بیان حضور در جلسه، پاسخی حاصل نشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
بله انتخابات مجلس نزدیک است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین