کد خبر: ۶۱۰۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

طراحی کرم رباتیک؛ راهی برای کنترل بهتر سکته‌های مغزی

مهندسان دانشگاه MIT توانسته‌اند یک کرم رباتی مانند یک تکه نخ درست کنند که می‌تواند با هدایت مغناطیسی به صورت حرفه‌ای در رگ‌های بسیار باریک مغز انسان حرکت کند. گفته می‌شود روزی می‌توان از آن برای تمیز کردن و پاکسازی سریع انسدادها و گرفتگی‌های مغز که موجب بروز سکته و انواع نارسایی‌ها می‌شود استفاده کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی‌ها در آمریکا سکته مغزی است. اما برطرف کردن انسدادها و گرفتگی‌های رگ‌ها در 90 دقیقه‌ی ابتدایی درمان تا حد قابل توجهی می‌تواند احتمال زنده ماندن بیمار را افزایش دهد. این فرایند پیچیده است، با این حال نیاز به جراحان ماهری برای هدایت یک سیم نازک از طریق رگ‌های مغزی بیمار و به دنبال آن برطرف کردن و درمان لخته و گرفتگی دارد. نه تنها این سیم‌ها می‌توانند به رگ‌های مغزی آسیب وارد کنند بلکه در طی این فرایند جراحان در معرض اشعه فلوروسکوپی قرار می‌گیرند. هنوز جای پیشرفت بسیاری برای این فرایند وجود دارد.

این مهندسان با بهره گیری از تخصص خود در زمینه هیدروژل های زیست سازگار بر پایه آب و استفاده از آهنربا برای دستکاری ماشینهای ساده، کرم رباتیکی را طراحی کرده‌اند که دارای یک هسته منعطف از جنس آلیاژ نیکل تیتانیوم است که می‌تواند پس از خم شدن به شکل اصلی خود بازگردد. سپس این هسته در یک خمیر پلاستیکی که ذرات مغناطیسی در آن قرار داشت، پوشیده شد و بعد از آن در یک لایه از هیدروژل پیچیده شد تا به کرم رباتیک اجازه دهد بدون ایجاد اصطکاک که موجب آسیب به رگها میشود، از درون آن‌ها عبور کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین