کد خبر: ۶۱۱۰۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

پیشنهاد ایران به تاجیکستان برای اجاره بندر چابهار

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: تهران تلاش می‌کند «دوشنبه» به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کند و از بن‌بست ارتباطاتی منطقه آسیای مرکزی رها شود.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدتقی صابری» سفیر ایران در «دوشنبه» و «دلاور قادرزاده» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

قادرزاده در ابتدای این دیدار روابط دوستانه 2 کشور را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: رشد و توسعه بیشتر روابط پاسخگوی منافع هر 2 طرف می‌باشد.

پیشنهاد ایران به تاجیکستان برای اجاره بندر چابهار

وی به طور ویژه، توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری برای 2 کشور هم زبان و هم فرهنگ را مهم دانسته و گفت: متاسفانه ظرفیت‌های واقعی هر 2 کشور در این زمینه استفاده نشدند.

قادرزاده با تاکید بر اینکه باید همکاری علمی و پژوهشی مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با مراکز مطالعات استراتژیک جمهوری اسلامی ایران برقرار شود، گفت: برای انجام چنین کاری باید میان این مراکز یادداشت تفاهم به امضا رسد.

وی افزود: در این صورت، کارمندان مراکز مطالعاتی هر 2 کشور می‌توانند در جهات مختلف پژوهش‌های علمی و تحلیلی انجام و کتاب‌های مشترکی را در موضوعات گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی منتشر کنند.

سفیر کشورمان نیز به نوبه خود، برای پذیرایی و ملاقات صمیمی از رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان تشکر کرده و رشد روابط دوستانه میان ایران و تاجیکستان را مثبت ارزیابی و تحکیم آن را هدف اساسی فعالیت دیپلماتیک خود عنوان کرد.

وی تاکید کرد: ایران اولین کشوری در جهان بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارتخانه خود را در شهر دوشنبه باز نمود.

صابری از مشترکات زبانی، فرهنگی، نژادی و تاریخی مردم ایران و تاجیکستان صحبت کرده و خاطرنشان کرد که برای رشد و گسترش بیشتر همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، به ویژه اقتصادی، برنامه‌ها و پیشنهادات مشخص ارائه خواهد نمود.

وی گفت: دیدار امسال روسای جمهور 2 کشور در حاشیه کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا که در شهر دوشنبه برگزار شد در مسیر همکاری و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 2 کشور افق‌های تازه را باز نمود.

صابری در بخش دیگری خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران 2 مرکز مطالعات استراتژیک دارد، یکی وابسته به ریاست جمهوری و دیگری وابسته به وزارت امور خارجه و ما تلاش خواهیم کرد که در نزدیک ترین زمان میان مراکز مطالعات استراتژیک 2 کشور روابط نزدیک و علمی و پژوهشی برقرار شود.

وی در ادامه این اقدام را به نفع هر 2 کشور دوست، هم زبان و هم فرهنگ ایران و تاجیکستان عنوان کرد.

صابری همچنین ایران را بازار بزرگ و مناسبی برای صادرات میوه‌های خشک، سنگ‌های زینتی، جواهرات، منابع معدنی و سایر کالاهای صادراتی تاجیکستان خواند.

وی گفت: تهران تلاش می‌کند که «دوشنبه» به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کند و از بن‌بست ارتباطاتی منطقه آسیای مرکزی کاملا رها شود.

صابری افزود: برای عملی شدن این هدف طرف ایرانی، بندر «چابهار» را به تاجیکستان برای اجاره پیشنهاد کرده است که به نفع هر 2 کشور است.

سفیر ایران تصریح کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران حاضر است که به تاجیکستان محصولات مختلف با کیفیت صنعتی و کشاورزی صادر کند.

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در فضایی دوستانه برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
0
0
تاجیکی ها اجاره میکنند. , پرداخت تعهدات خیلی باید محکم باشد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین