کد خبر: ۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳

احمدی‌نژاد تهدید دیک چنی را خنثی کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفر رئیس جمهوری محمود احمدی‌نژاد به امارات متحده عربی و چندین کشور همسایه دیگر ظرف چند روز اخیر مورد تحلیل بسیاری از کارشناسان بین‌المللی قرار گرفته است. آسیا تایمز نیز در این خصوص گزارشی نوشته است که متن آن را در زیر می‌خوانید:

روابط ایران با جهان عرب روند صعودی خود را طی می‌کند. سفر محمود احمدی‌نژاد به امارات متحده عربی و اعلام آمادگی ایران برای بازسازی روابط با مصر از جمله اخبار خوشی است که ظرف چند روز گذشته از جانب ایران به گوش رسیده است. سخنان محمود احمدی‌نژاد در امارات متحده عربی در خصوص اعلام آمادگی ایران برای برقراری رابطه با مصر در حقیقت خنثی کردن تلاش‌های دیک چنی در منطقه بود. معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در سفر خود به منطقه خاورمیانه باردیگر هشدار داده بود که ایالات متحده اجازه گسترش فعالیت‌های هسته‌ای را به ایران نخواهد داد.

سفر احمدی‌نژاد به دوبی با چراغ سبز نشان دادن ایران به مصر و البته ایالات متحده همراه بود. در همین فاصله زمانی ایران اعلام کرد که دعوت ایالات متحده برای گفت‌وگو درخصوص حوادث عراق در بغداد را می‌پذیرد. این دیدار در سفارت ایران در بغداد رخ خواهد داد.

یک عضو مجلس ایران نیز در این خصوص گفت: سیاست خارجی ایران در مسیر روابط سازنده با تمامی کشورها در حال حرکت است. علاوه بر این برقراری رابطه با مصر نیز تاثیری مثبت بر کل منطقه خواهد گذاشت.

در حال حاضر همه چیز به مصر بستگی دارد. با وجود اعلام آمادگی این کشور برای گفت‌وگو با ایران، اما برخی تحلیل‌گران بر این باورند که هستند چهره‌هایی در مصر که از برقراری رابطه با ایران چندان احساس رضایت نمی‌کنند. در صورت مسکوت ماندن این روابط، مصر می‌تواند به عنوان تنها اهرم قدرت در منطقه بر دریافت کمک‌های خارجی امیدوار باشد.

از سوی دیگر سیاست ایران در شورای همکاری خلیج‌فارس همواره بر حفظ امنیت منطقه با حضور کشورهای حاشیه‌ای متمرکز بوده است. این در حالی است که مصر همواره به دنبال سهم‌خواهی از این شورا بوده است. از سوی دیگر نظر ایران در خصوص خروج سربازان بیگانه از منطقه گویا چندان به مذاق ایالات متحده خوش نیامده است.

در شرایطی که ایران به همین سیاست خارجی ادامه داده و به پایان یافتن به کابوس وحشت در عراق کمک کند، رویای ایالات متحده و اسرائیل برای تشکیل ائتلاف اهل تسنن منطقه علیه ایران بر باد خواهد رفت. پروسه ساخت دیوار اعتماد میان ایران و کشورهای حاضر در نشست شورای خلیج‌فارس که بر سر جزایر سه گانه با ایران اختلاف دارند، پروسه‌ای طولانی است که ایران باید بیش از پیش حواس خود را در حفظ آن جمع کند.

کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از اعضا حاضر در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس هستند.

اقدام اخیر دولت ایران در تلاش برای مصالحه با مصر به خوبی بیانگر این حقیقت است که منتقدان غربی در انتقادهای خود اشتباه کرده‌اند. بسیاری ایران را به دلیل اتخاذ سیاست خارجی تک بعدی مورد انتقاد شدید قرار داده بودند.

تاکنون کارشناسان سیاسی باید به یک حقیقت درخصوص ایران پی‌برده باشند که سیاست‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای، امنیتی و منطقه‌ای ایران همگی با یکدیگر گره خورده است و این حقیقت خود بیانگر پیشرفت کیفی روابط ایران است.

البته درهم آمیختگی این سیاست‌ها چندان به نفع ایران نیست. ماه آینده میلادی پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان، جزئیات تحریم علیه این کشور را مورد بررسی قرار خواهند داد.

ایران و ایالات متحده در دیدار دو جانبه‌ای که ظرف چند روز آینده رخ خواهد داد، هر دو طرف باید مراقب محور گفت‌وگوهای خود باشند. گفت‌وگو نباید به مسائلی نظیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ختم شود. البته حقیقت این است که در صورت شکست این مذاکرات، طعم تلخ نخستین دیدار بر سایر مسائل نیز سایه خواهد انداخت. از سوی دیگر پیروزی در این مذاکرات نیز می‌تواند برگه‌های پیش روی اعضا شورای امنیت سازمان ملل را برگرداند. آمریکا باید هوشیار باشد که اعمال تحریم‌های سخت بر ایران، این کشور را در گرداب عمیق عراق فروتر خواهد برد.

بی‌شک بحث عقب‌نشینی سربازان آمریکایی از عراق و تعیین ضرب‌الاجل زمانی برای خروج از محورهای گفت‌وگو میان ایران و آمریکا خواهد بود.

احمدی‌نژاد در دوبی نه تنها خواستار خروج سربازان آمریکایی از عراق شد که اعلام کرد که نیروهای آمریکایی باید کل منطقه را ترک کنند. این در حالی است که نه تنها عقب‌نشینی از عراق که خروج از منطقه به هیچ وجه در سیاست خاورمیانه‌ای بوش جایی ندارد. همین سیاست بود که موجب وزش بادهای جنگ سرد از جانب روسیه به سمت آمریکا شد.

بسیاری از کارشناسان بین‌المللی نیز بر این باورند که تهران باید با هوشیاری، بیشترین بهره‌برداری را از این اختلافات داشته باشد. ایران باید ضمن خودداری از قربانی کردن سایر منافع، اهداف امنیتی خود در منطقه را ادامه دهد. البته بی‌شک بازی در چند صحنه برای هر سیاستمداری مشکل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین