کد خبر: ۶۱۱۵۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷

برانکو، با چه «رویی» به ایران بازمی‌گردد؟

قصه رفتن ناگهانی برانکو ایوانکوویچ، نه‌تنها برای هواداران پرسپولیس شوک‌آور بود، بلکه مسئولان این باشگاه را نیز غافلگیر کرد. اما چرا برانکو رفت؟ دلایل اصلی جدایی او چه بود؟ چرا پس از ۸۸ روز از قبول پیشنهاد مربیگری الاهلی عربستان، از سمت خود اخراج شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

قصد داریم یک‌بار دیگر چرایی این پروسه سه‌ماهه را از منظرهای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم. شاید بتوان دلایل اصلی جدایی ناگهانی برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس را در دو بخش تقسیم‌بندی کرد؛ اول اینکه تا سه روز مانده به پایان فصل، آن هم یک فصل رویایی برای سرخ‌پوشان که با «هت تریک» قهرمانی در لیگ و قهرمانی جام حذفی همراه بود، او هیچ مبلغی بابت فصل گذشته دریافت نکرده بود و این در نگاه اول یک اتفاق باورنکردنی است، اما حقیقتی است که رخ داده و مسئولان پرسپولیس برای رتق و فتق مسائل باشگاه به بازیکنان پرداختی داشتند، ولی مطالبات برانکو را پرداخت نکردند.

نامه‌نگاری برانکو به باشگاه

برانکو، با چه «رویی» به ایران بازمی‌گردد؟

ایرج عرب، مدیرعامل وقت پرسپولیس به‌دنبال پرداخت حق و حقوق برانکو از طریق درآمدهای فیفایی بود و مدت زیادی را صرف این مسئله کرد؛ در نهایت نیز فیفا زیر بار واریز این مبلغ به حساب این مربی کروات نرفت و پس از این موضوع بود که برانکو نامه‌هایی به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد. نامه‌هایی که طی ماه‌های گذشته به این باشگاه ارسال شده و هر بار مهلتی برای پرداخت بدهی در نظر گرفته شد. برانکو سه بار به باشگاه نامه داد و قرار بود فردای روز دادن سومین نامه‌اش، مطالبات خود را نقداً از طریق وکیلش در ابوظبی دریافت کند، اما این مربی کروات یک روز مانده به زمان تعیین شده با ارسال نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس، خواهان فسخ قرارداد خود با این تیم شد.

بستن قرارداد با الاهلی

البته به‌رغم گفته‌های ایرج عرب، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس به نظر می‌رسید که کل مطالبات او آماده نبود و این مربی نیز با آگاهی از این موضوع، خواهان فسخ قراردادش با این باشگاه بود. در عین حال خبر رسید که برانکو در اردوی الاهلی در اتریش به سر می‌برد و او بر اساس بندی از قراردادش که اگر سه ماه متوالی حقوق خود را دریافت نکند، می‌تواند قراردادش را فسخ کند، به این باشگاه عربستانی پاسخ مثبت داده است. مسئولان الاهلی نیز اعلام کردند که در روز عید فطر با برانکو به توافق رسیده و او را در ازای مبلغ ۷/۲ میلیون دلار به خدمت گرفته‌اند و این مبلغ بیش از دو برابر مبلغ پایه قرارداد برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس بود.

یک فرد باهوش و زیرک

البته نباید فراموش کرد که برانکو یک فرد باهوش و زیرک بود و خیلی خوب می‌دانست در فصل جدید با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد، که مشکلات مالی در صدر این مشکلات قرار داشت. او به این نتیجه رسید که باید باشگاه را تحت فشار قرار دهد و از آنها کل مطالبات خود را طلب کند. حتی اگر این موضوع باعث شود تا به دستیارانش و بازیکنان این باشگاه پولی پرداخت نشود یا پرداختی کمی صورت بگیرد، مانند آن زمانی که ۵۰۰ هزار یورو گرفت و تنها ۷ درصد از مبالغ قرارداد بازیکنان پرداخت شد. برانکو مدعی بود که با تخلفات تماشاگران، اتهاماتی که مبنی بر مهندسی نتایج زده می‌شود و اعمال فشارهای برخی نمایندگان مجلس، برخورد نمی‌شود.

کارنامه‌ای درخشان

او شرایط عادی برای رقابت در فصل آتی را مانند اواخر فصل قبل نمی‌دید و همین امر موجب شد تا با توجه به عدم پرداخت به‌موقع باشگاه، بنای ناسازگاری را بگذارد و برود. به‌طور کلی برانکو بر این باور بود که بعد از «هت ‌تریک» قهرمانی لیگ و فتح هفت جام در سه سال، چوب‌های زیادی لای چرخ موفقیت او و پرسپولیس خواهند گذاشت. پیش از اینکه سلسله عوامل، نتایج و اتفاقات منجر به جدایی یا تخریب جایگاه ویژه او نزد هواداران پرسپولیس شود و کارنامه‌اش را در این باشگاه خدشه‌دار کند، تصمیم به جدایی گرفت. برانکو ایوانکوویچ رفت تا با کارنامه‌ای درخشان برای همیشه گزینه‌ای برای پرسپولیس، تیم ملی و حتی سایر تیم‌های کشورمان باقی بماند.

آه پرسپولیس و هواداران

پروفسور به الاهلی عربستان پیوست، پرسپولیس و خیل طرفدارانش را به حال خود رها کرد و این یعنی که پرسپولیس با بحرانی بزرگ مواجه است؛ شوک‌زده بدون برانکو و باید از نقطه صفر استارت بزند. هواداران نگران از غیبت برانکو و احتمال جدایی او بودند و به همین دلیل سه روز متوالی در مقابل باشگاه پرسپولیس برای حمایت از او تجمع کردند، اما در نهایت برانکو نه‌تنها به ایران بازنگشت، بلکه در اتریش از کمپ تمرینی الاهلی بازدید کرد و به‌جای آمدن به تهران، راهی جده شد تا هدایت تیم سبزپوش سعودی را بر عهده بگیرد، اما دیری نپایید «آه» پرسپولیس و هواداران این تیم گریبان‌گیر برانکو و مدیران الاهلی شد و پس از گذشت کمتر از سه ماه، اخراج شد.

منابع مالی گسترده

برانکو که در پرسپولیس توانسته بود کارنامه درخشانی از خود بر جای بگذارد، در الاهلی نتوانست نتایج مطلوبی کسب کند. او ۸۸ روز پیش کارش را در عربستان با امید فراوانی آغاز کرد و با استفاده از منابع مالی گسترده تیم الاهلی، توانست بازیکنان خوبی را جذب کند. در بازی‌های تدارکاتی به پیروزی‌های چشمگیری دست یافته بود و همه این اتفاقات در حالی رخ داد که او وارد مجادله با باشگاه پرسپولیس نیز شده بود. پروفسور اعتقاد داشت که باشگاه به تعهداتش عمل نکرده و از طرفی، پرسپولیس هم به‌خاطر اینکه او را به شکل غافلگیرکننده‌ای از دست داده بود، وارد یک دوره بحرانی شد. با این‌حال این بحران با انتخاب گابریل کالدرون تا حدودی کنترل شد.

اختلاف‌نظر با سوما

دیری نپایید ایرج عرب، به‌خاطر ضعف مدیریتی‌اش در قبال این موضوع، جای خود را به محمدحسن انصاری‌فرد داد. برانکو با وجود اینکه با امید فراوانی کارش را در الاهلی آغاز کرده بود، اما گویا یک نکته مهم را نادیده گرفت. او صبر و تحمل اندک اعراب در شکست را در نظر نگرفته بود. چیزی که ۸ سال قبل با الاتفاق عربستان و سال بعد با الوحده امارات آن را تجربه کرده بود. الاهلی، پرسپولیس نبود که او برای بازسازی آن ماه‌ها فرصت داشته باشد. الاهلی، پرسپولیس نبود که او با بازیکن سر ناسازگاری بگذارد و کسی به پروفسور ایراد نگیرد. اختلاف‌نظر برانکو با عمر سوما، بازیکن کلیدی تیم الاهلی برای مربی کروات این تیم دردسرساز شد.

دلیل اخراج برانکو

او در مقاطع مختلف وقتی مهدی طارمی، رامین رضاییان و محسن مسلمان را نخواست، هواداران پرسپولیس یا به‌شدت مخالف بودند یا عمیقاً نگران. اما، جدایی ستاره‌های پرحاشیه‌، روند نتایج خوب پرسپولیس را متوقف نکرد. در الاهلی نیز ظاهراً برانکو اعتقادی به عمر سوما نداشت و از او کمتر در بازی‌های این تیم استفاده می‌کرد. همین مسئله با اعتراض این مهاجم سوریه‌ای روبه‌رو شده بود. از سوی دیگر، هواداران الاهلی و کارشناس فوتبال عربستان نیز از این موضوع راضی نبودند. البته روزنامه الریاضی عربستان مدعی بود که دلیل اخراج برانکو صحبت او درباره سوما بوده است. ولی اختلاف با سوما همه علت اخراج این مربی نیست و دلایل دیگر هم مؤثر بوده‌اند.

انتقاد کارشناسان عربستان

اخراج برانکو از الاهلی با استقبال برخی کارشناسان فوتبال عربستان مواجه شد. موسی‌المحیانی در شبکه تلویزیونی این کشور در تحلیل بازی الاهلی با الوحده به برانکو حمله کرد و معتقد بود که ملاک انتخاب مربی نباید کارنامه‌اش باشد. او برکناری این مربی از الاهلی را کار درستی دانست و عقیده داشت که الاهلی در بازی با الوحده تاکتیک لازم را نداشت و آشفته و با ترس بازی ‌کرد. محمدالشیخ، دیگر کارشناس فوتبال سعودی، بازی الاهلی با هدایت برانکو را این‌گونه توصیف کرد: «بحران در الاهلی به اوج رسیده و این تیم مثل کوهی بود که فروریخت.» از نظر او الاهلی با هدایت برانکو اصلاً خوب بازی نمی‌کرد و انتخاب برانکو از سوی مدیران باشگاه الاهلی، از اول اشتباه بود.

شاهزاده منصوربن‌مشعل، شخصاً هزینه فسخ قرارداد برانکو که ۸ میلیون ریال عربستان است را برعهده گرفت تا این مربی بهانه‌ای برای ماندن در این کشور را نداشته باشد. پس از این اخراج، شایعات فراوانی پیرامون پروفسور مطرح شد. محمدالنصری، روزنامه‌نگار عربستانی مدعی شده که برانکو قبل از بازی با الوحده با یک تیم چینی به توافق رسیده بود، اما این روزها زمزمه‌های برکناری فرهاد مجیدی از تیم ملی امید به گوش می‌رسد و گفته می‌شود به‌خاطر نقص مدارک مربیگری مجیدی، احتمال مربیگری برانکو در تیم ملی امید وجود دارد. در این صورت، او با توجه به رفتاری که نسبت به باشگاه پرسپولیس و هواداران این تیم داشته، با چه «رویی» به ایران بازمی‌گردد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
با چه رویی؟!! با همان رویی که چند سال بیت المال را چاپید و با دروغ و هوچیگری وانمود کرد داره شق القمر میکنه در حالی که تمام این جامهایی که با پیک بادپا براشون فرستادن اصلا حاصل وجود این آدم نبوده بلکه حاصل حمایت همه جانبه وزارت ورزش و فدراسیون دولت تدبیر و امید از تیم پیروزی بوده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
با این رو رفته یک ماه خورده خوابیده مبلغ کل قراردادش را گرفته معلومه برمی گرده ایران از اینجا کجا براش بهتره نه زحمتی لازم داره نه هیچ میشینه اونقدر موش میدوونه که مربی پرسپولیس را عوض کنند و دوباره بره سر پرسپولیس بعدش هم که کاری نباید بکنه فدراسیون براش بازی ها رو می بره و جام ها رو هم دو دستی بهش میدن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین