کد خبر: ۶۱۱۵۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴
در پی فراخوان آنلاین شبانه صورت گرفت؛

تظاهرات مخالفان سیسی در مصر+عکس

هزاران مصری در میدان التحریر و سایر نقاط مصر علیه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر دست به تظاهرات زدند. میدان تحریر قاهره، مکانی که یادآور اعتراضات مصر در سال ۲۰۱۱ و سرنگونی حسنی مبارک است، شاهد حضور سنگین نیروهای امنیتی بود تا از تجمع معترضان در این میدان جلوگیری کنند. این تظاهرات اولین اعتراض عمومی پس از روی کار آمدن سیسی در مصر از سال ۲۰۱۴ می‌باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

قاهره، پایتخت و چندین شهر دیگر مصر جمعه شب شاهد راهپیمایی صدها معترضی بود که علیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر شعار می دادند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ تجمعات جمعه شب در مصر کوچک و پراکنده بودند، با این حال این تجمعات اقدامی نادر ارزیابی شده‌اند که شرکت کنندگان در آنها، در پی انتشار فراخوانی آنلاین به خیابان آمدند و علیه دولت شعار دادند.

تظاهرات مخالفان سیسی در مصر+عکس

به نوشته یورونیوز؛ در پی حضور خیابانی معترضان، نیروهای امنیتی مصر در قاهره با استفاده از گاز اشک‌آور با معترضان مقابله کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پلیس چندین نفر از معترضان را جمعه شب دستگیر کرده است.

میدان تحریر قاهره، مکانی که یادآور اعتراضات مصر در سال ۲۰۱۱ و سرنگونی حسنی مبارک است، شاهد حضور سنگین نیروهای امنیتی بود تا از تجمع معترضان در این میدان جلوگیری کنند.

تلویزیون دولتی مصر در اخبار کوتاهی اشاره کرده‌ است که گروه کوچکی در مرکز قاهره تجمع کرده‌اند تا سلفی بگیرند و بعد محل را ترک کرده‌اند. کانال دولتی دیگری هم گفته است که شرایط در میدان تحریر آرام است.

رسانه های مصری مبتکر این تجمع را محمد علی، پیمانکار ساختمان و بازیگری که بدل به فعال سیاسی شده و در اسپانیا زندگی می کند، معرفی کرده‌اند.

تظاهرات مخالفان سیسی در مصر+عکس

محمد علی در مجموعه‌ای از ویدیوهایی که روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، عبدالفتاح سیسی و ارتش را به فساد متهم کرده بود و از مردم خواسته بود علیه او دست به اعتراض بزنند. او در آخرین ویدئوی که منتشر کرده، میگوید عبدالفتاح سیسی کاخ می سازد در حالی که مردم در سطل زباله دنبال غذا می گردند.

رئیس جمهوری مصر شنبه گذشته ادعاهای مطرح شده از سوی محمد علی را «دروغ و تهمت» دانسته بود.

فعالان سیاسی بر روی شبکه های اجتماعی با هشتگ #كفايه_بقى_ياسيسى (سیسی دیگر کافی است) مردم را به اعتراض دعوت کرده بودند.

عبدالفتاح السیسی در سال ۲۰۱۳ در حالی که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر بود علیه دولت قانونی محمد مرسی رئیس جمهوری وقت مصر کودتا و دولت او را سرنگون کرد. عبدالفتاح سیسی در سال ۲۰۱۴ با برگزاری انتخابات بحث‌برانگیزی که بسیاری از مخالفان در آن شرکت نکردند به ریاست جمهوری رسید و در سال ۲۰۱۸ نیز مجددا برای دور دوم انتخاب شد.

براساس گزارش‌های عفو بین‌الملل و سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر، در دوران ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی صدها مخالف سیاسی در این کشور اعدام شده‌اند. با این حال دولت اتهام نقض حقوق بشر را رد ‌کند و می گوید در حال مبارزه با «تروریسم» است.

مصر در سالهای اخیر با سیاست‌های ریاضت اقتصادی روبرو بوده است.

روز جمعه اتفاقی افتاد؟

"سیسی برو" و "مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند" جزو مهمترین ترندهای کاربران مصری توییتر در اواخر روز جمعه بود.

هزاران مخالف حکومت روز جمعه در اطراف میدان التحریر با وجود تلاش‌ها برای متفرق کردن‌شان جمع شدند.

تظاهرات مخالفان سیسی در مصر+عکس

در شهر اسکندریه که دومین شهر بزرگ مصر است هم تظاهرات کنندگان به خیابان‌ها آمدند و در شهرهای سوئز و محله الکبری در شمال قاهره نیز تجمعاتی برگزار شد.

گزارشگر بی‌بی‌سی در مصر می‌گوید که در روزهای گذشته تصور اینکه چنین اتفاقی بیافتد "به فکر هم خطور نمی‌کرد".

در آوریل امسال و در همه پرسی برای ایجاد تغییر در قانون اساسی امکان ادامه ریاست جمهوری آقای سیسی تا سال ۲۰۳۰ ایجاد شد.سیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ و در نبود هیچ رقیب قدرتمندی توانست ۹۷ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین