کد خبر: ۶۱۱۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

مدرسه هراسی و راهکارهایی که والدین باید بدانند

کودکان بیشترین زمان خود را با والدین و در محیط خانه و به‌ویژه مادر سپری می‌کنند و رفتن به پیش‌دبستانی و کلاس اول ابتدایی شاید اولین تجربه جدایی طولانی ‌مدت آنها از خانواده باشد، به همین دلیل برای برخی از کودکان ممکن است اضطراب آور باشد.
مدرسه هراسی و راهکارهایی که والدین باید بدانند
آفتاب‌‌نیوز :

همواره شروع سال تحصیلی جدید سرشار از هیجان است، اگر خودمان در اولین روز مدرسه با رفتن والدینمان بغض نکرده باشیم حتما هم کلاسی‌های نگرانمان را دیده‌ایم.

کودکان بیشترین زمان خود را با والدین و در محیط خانه و به‌ویژه مادر سپری می‌کنند و رفتن به پیش‌دبستانی و کلاس اول ابتدایی شاید اولین تجربه جدایی طولانی ‌مدت آنها از خانواده باشد، به همین دلیل برای برخی از کودکان ممکن است اضطراب آور باشد.

چگونگی از بین رفتن و یا کاهش اضطراب دغدغه بسیاری از والدین است که باید با تکیه بر اصول روانشناسی این مسئله را پیش برد.

لزوم رفتارشناسی کودک

بهناز زال، کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی در رابطه با علت اضطراب جدایی کودکان از والدین به ایسنا گفت: این اختلال در دوران خردسالی و اواخر یک سالگی در کودک شکل می‌گیرد و زمینه‌های آن را می‌توان در سال‌های بعدی شناسایی کرد.

وی با تاکید بر طبیعی بودن این موضوع، افزود: این اختلال فقط مختص مدرسه نیست و می‌توان آن را در موقعیت‌های مختلف در کودک شناسایی کرد.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی افزود: اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، صرفا به معنی داشتن اختلال اضطراب جدایی نیست و باید رفتار کودک را در دیگر محیط‌ها نیز بررسی کرد، چناچه کودک از مواجه شدن با غریبه‌ها هراس داشته باشد و پدر و مادرش را در هیچ شرایطی ترک نکند، می‌توان گفت که به این اختلال دچار است.

زال با بیان اینکه سبک تربیتی والدین بر فرزندان بسیار بر این موضوع تاثیرگذار است، گفت: علاوه بر سبک تربیتی، اگر کودک قبل از ورود به مدرسه از اطرافیان مطالب ناخوشایندی در رابطه با محیط مدرسه شنیده باشد دلیلی بر ایجاد شدن ترس در درون کودک و به تبع آن ترس از جدایی از والدین است که باید پیشگیری شود.

وی با اشاره بر اینکه لازم است قبل از مواجه شدن کودک با محیط مدرسه مکانی خوشایند برای کودک تعریف شده باشد، افزود: اگر کودک وابستگی بیش از اندازه داشته باشد و در سال‌های اولیه کمرنگ نشود، باید به مشاور مراجعه کند.

والدین چه کنند؟

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه عدم آمادگی و آشنایی فرزند برای ورود به مدرسه یکی دیگر از عوامل این موضوع است، بیان کرد: والدین می‌توانند قبل از مدرسه کودک را به شیوه‌های مختلف با محیط و مسئولان مدرسه آشنا کنند و به او قول بدهند که سر ساعت تعیین شده برمی‌گردند.

زال یادآور شد: برای اینکه کودکان تمایل به مدرسه رفتن داشته باشند لازم است که والدین و مسئولین مدرسه با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند؛ همچنین خود والدین نیز باید هیجاناتشان را کنترل کنند.

وی ادامه داد: برای مثال والدین می‌توانند در بازی‌ها ایفای نقش جدایی را با کودک تمرین کنند یا پس از بردن کودک به مدرسه آنجا بمانند، سپس کودک را با معلم تنها بگذارند و پس از چند دقیقه نزد او برگردند.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: والدین نباید کودک را بدون خداحافظی ترک کنند و باید با خوشرویی با او خداحافظی کنند و باید توجه کنند که مراسم خداحافظی را بسیار طولانی نکرده و بر رفتار دلسوزانه خود نیز غلبه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین