کد خبر: ۶۱۲۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰

بررسی ادعایی درباره ایجاد محدودیت برای روحانی در سفر به آمریکا

در چند روز اخیر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده که حضور حسن روحانی در نیویورک برای سخنرانی در مقر سازمان ملل با محدودیت‌هایی مواجه است و امکان تردد از تیم همراه رئیس‌جمهوری ایران در این شهر سلب می‌شود اما برنامه سفر روحانی به آمریکا گویای نکاتی متضاد با این ادعاست.
آفتاب‌‌نیوز :

هدف سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به آمریکا حضور در مقر سازمان ملل متحد است نه اقامتی کوتاه در این کشور. بنابراین ایالات متحده نیز به‌عنوان میزبان بنا بر قواعد عرف بین‌المللی موظف به همکاری لازم برای صدور ویزا و فعالیت دیپلماتیک هیئت‌های کشورهای میهمان است. پس هر گونه ایجاد محدودیت در اعطای ویزا یا فعالیت هیئت اعزامی جمهوری اسلامی به سازمان ملل خلاف تعهدات صریح این دولت، هم به عنوان میزبان و هم عضو این سازمان از منشور ملل متحد تلقی می‌شود.

با این حال، ایجاد محدودیت در تردد هیئت ایرانی علاوه بر تخلف ایالات متحده از تعهدات، اقدامی بی‌اثر و نمایشی است چرا که برنامه‌های روحانی و ظریف در سفر به مقر سازمان ملل آنقدر فشرده است که عملاً طی سال‌های گذشته امکان تردد جز در محل سازمان ملل متحد، هتل اقامتی و دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، وجود نداشته و نیازی هم به آن نبوده است.

بررسی ادعایی درباره ایجاد محدودیت برای روحانی در سفر به آمریکا

در جریان حضور رئیس‌جمهوری ایران در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز با توجه به آنچه از سوی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری اعلام شده، هیئت ایرانی علاوه بر حضور در مجمع عمومی، با سران کشورهای فرانسه، انگلیس، ژاپن، سوئیس، اسپانیا، عراق، سوئد و پاکستان و چند کشور دیگر دیدار می‌کند که این دیدارها عمدتاً با درخواست سران آن کشورها تنظیم شده است.

همچنین طبق روال سال‌های اخیر دیدار با دبیرکل سازمان ملل و مدیران ارشد رسانه‌های بین‌المللی و جلسه با نخبگان سیاست خارجی در آمریکا از مهم‌ترین ملاقات‌های رئیس‌جمهوری است. در ادامه نیز انجام دو مصاحبه تلویزیونی با شبکه‌های مهم آمریکا در برنامه حسن روحانی پیش‌بینی شده است و نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه (۴ مهر) پایان‌بخش سفر کوتاه سه‌روزه هیئت ایرانی به نیویورک است.

البته آنچه اعلام شده تنها برنامه‌های از پیش تعیین شده تیم ایرانی در این سفر است و احتمال موافقت هیئت جمهوری اسلامی با انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی یا ملاقات با سران دیگر کشورها به دلیل تقاضای آنان نیز وجود دارد.

با توجه به آنچه از سوی مقامات ایرانی اعلام شده به نظر نمی‌رسد ادعای روزنامه نیویورک تایمز درباره محدودیت‌های ایجادشده برای روحانی و همراهانش در آمریکا با واقعیت تطابق یابد و بیشتر گمانه‌زنی یک رسانه داخلی آمریکا برای بی‌ثمر نشان‌دادن حضور مؤثر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین