سردار محسن حسنخانی با طرح این پرسش که در حوزه خودرو سارق کدام خودرو را سرقت می کند؟ افزود: سارق آن خودرویی را سرقت می کند که وقت کمتری صرف کرده و به راحتی خودرو را سرقت کند.
وی با اشاره به ایمنی خودرو مد نظر پلیس راهنمایی و رانندگی، گفت: ایمنی مد نظر راهور در مورد مقاومت خودرو در برابر تصادفات است و ایمنی در برابر سرقت مقوله دیگری است که پلیس آگاهی به آن توجه دارد، در حوزه کاری پلیس آگاهی، بسیاری از خودروهایی که تولید می شود، ایمنی لازم را ندارند، برخی از خودروها ظرف ۴۵ ثانیه طول سرقت می شود، و سارق در این مدت زمانی بسیار کم کاپوت خودرو را بالا زده، کامیپوتر خودرو را سرقت می کند؛ این در حالی است که صاحب خودرو تمام اقدامات ایمنی اعم از بستن قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیر را انجام داده است اما سارق به راحتی با یک تایلیور می تواند درب خودرو را باز کرده و پشت ترک ماشین بنشید و برود دنبال کارش.
حسن خانی ادامه داد: چرا باید ایمنی خودرو این گونه باشد که به راحتی کاپوت خودرو و صندوق عقب خودرو باز شود و سارق به راحتی کامپیوتر خودرو را سرقت کند، سارق که نمی تواند موتور خودرو را سرقت کند، کامپیوتر خودرو را سرقت می کند و این قسمت مهم خودرو در جایی گذاشته شده که دقیقا سارق می تواند به راحتی آن را سرقت کند، در این زمینه با وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه ای داشتیم و پیشنهادهای خود را ارائه کرده و تاکید داشتیم تا در تولید خودرو نظر پلیس را جویا شوند چرا که پلیس آمار و ارقام سرقت و وضعیت فعلی را می داند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه پیشنهاد پلیس را پذیرفتند اما نمی دانیم که آیا خودروسازان به حرف وزیر صنعت گوش دهند یا خیر.
سردار سیدکمال هادیان فر رئیس پلیس راهور ناجا چندی پیش در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: پراید در سال آینده قطعا پلاک نمی شود و پلیس با جدیت این موضوع را دنبال می کند. با خودروسازان صحبت کردیم و نظرات خود را به آنها ارائه دادیم. خودروسازان تمایل دارند به جای پراید خودروی جدید و ایمن تری را به مشتریان ارائه دهند.
سردا حسن خانی در این باره، گفت: اگر خودروهایی که ایمنی لازم را ندارند، تولید نشود، فبها المراد و امیدواریم که این اتفاق بیفتد، اما باید پرسید آیا خودرویی که جایگزین این خودروها می شود آیتم های مد نظر پلیس را از جهت ایمنی در تصادف و سرقت دارد یا خیر؟
وی اضافه کرد: به نظرم می رسد باید بسته ایمنی به خودروسازها داده شود و باید این موضوع رامطالبه کرد، مردم ۵۰تا ۶۰ میلیون و حتی تا ۱۰۰ میلیون برای خودرو پرداخت می کنند، اما همین خودرو به راحتی سرقت می شود، چرا نباید خودروساز در این مورد سهم خود را بپردازد.
سردار حسن خانی افزود: وقتی سرقتی می شود نمی گویم بیشتر از مردم ناراحت می شویم اما به اندازه مردم ناراحت می شویم، اما ناراحتی ما به چه درد مردم می خورد؟ البته کارهایی انجام شده است و طی هماهنگی با وزارت کشور اقداماتی انجام شده و این اقدامات به سران قوا منعکس شده است که از جمله این مباحث مطرح شده، مسئول سازی سازمان ها ذی ربط است.
وی ادامه داد: لازمه مسئول سازی این است که هر یک از افراد جامعه خود را مسئول بدانند، با قسم خوردن مشکل حل نمی شود، مصداق آیه کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ باید از اصراف پرهیز کرد. باید به گونه ای عمل کنیم که اگز فردی اصراف کرد، هزینه اش را بپردازد، اگر هزینه اش را بپردازد دیگر اصراف نمی کند یا کمتر اصراف می کند، برخی برای اینکه کمتر هزینه کنند کیفیت را پایین می آورند، در جایی دیگر به جای اینکه هزینه های جانبی و بی خودی را پایین می آوریم، کیفیت را کاهش می دهیم، ریخته و ریز هایی که داریم که در کیفیت اثر می گذارد. در جایی از مردم پول اضافه می گیریم و جنسی با کیفیت پایین ارائه می دهیم که همه این ها عین اصراف است.
حسن خانی گفت: در مسئول سازی باید به گونه ای عمل کنیم که اگر فردی درب ضد سرقت تولید می کند، به گونه ای باشد که سارق آن را با یک کارت نتواند باز کند نه اینکه درب ها به گونه ای باشد که سارق با یک کارت درهای به اصطلاح ضد سرقت را باز کند. باید کسی جلوی چنین افرادی را بگیرد. هنگامی که سرقت اتفاق می افتد ما فقط سارق را می بینیم کسی که در کارش کم کاری کرده نیز به نوعی در سرقت سهیم است باید همه با وجدان کار کنند که اگر با وجدان کار کنیم همه مشکلات حل می شود و دیگر سارقان نمی توانند به راحتی دست به سرقت بزنند و شاهد مهار سرقت خواهیم بود.