کد خبر: ۶۱۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲

روز پر حرارت پارلمان انگلیس

نمایندگان خشمگین مجلس عوام انگلیس که پس از دو هفته تعلیق اجباری، روز چهارشنبه به حکم دیوان عالی این کشور کار خود را از سر گرفتند، دولت جانسون را به دلیل اخلال در کار پارلمان و نقض دمکراسی به باد انتقاد گرفتند.
آفتاب‌‌نیوز :

در این جلسه که به رد و بدل شدن سخنان تند میان قانون گذاران و مقام های دولتی کشیده شد، منتقدان خواستار عذرخواهی فوری نخست وزیر به دلیل فریب ملکه برای صدور فرمان تعلیق پارلمان و سپس استعفای او از قدرت شدند.

جفری کاکس مشاور حقوقی دولت جانسون که به گمراه کردن نخست وزیر درباره قانونی بودن تعلیق پارلمان متهم است به عنوان نخستین سخنران جلسه پارلمان، شکست دولت را پذیرفت و گفت به رای دادگاه برای لغو تعلیق پارلمان احترام می گذارد.

روز پر حرارت پارلمان انگلیس

او با این حال پارلمان را به گورستانی تشبیه کرد که نه می گذارد انتخابات سراسری برگزار و نه برگزیت اجرا نشود. کاکس این وضعیت را مایه شرمساری کشور خواند و گفت که از نظر او «پارلمان مرده است» و نمایندگان حق ندارند که روی کرسی‌های‌ آن جلوس کنند.

این سیاستمدار انگلیسی از برنامه دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد که لایحه آن به زودی تقدیم مجلس خواهد شد. دولت جانسون پیشتر این لایحه را ارائه کرد که با مخالفت نمایندگان مجلس روبه رو شد.

در این جلسه همچنین منتقدان دولت موضوع پرونده رابطه بوریس جانسون با یک مدل پیشین آمریکایی و سوء استفاده او از هزینه‌های دولتی را مطرح کردند تا فشار بیشتری را علیه نخست وزیر اعمال کنند. جانسون متهم است که از اعلام تعارض منافع بر سر دوستی نزدیک با یک مدل آمریکایی که به یک کارآفرین فناوری تبدیل شد، خودداری کرده است. بر اساس گزارش ساندی تایمز، جانسون زمانی که شهردار لندن بود مجموعا ۱۲۶ هزار پوند از اموال عمومی را به جنیفر آرکوری پرداخت و با حضور او در سه ماموریت رسمی تجارت خارجی موافقت کرده است.

جانسون تاکنون به عناوین مختلف از پاسخ به این اتهام طفره رفته است. با این حال نزدیکان او، منتقدان را به تلاش برای اخلال در روند اجرای برگزیت و تضعیف دولت متهم می کنند.

«جیکوب ریس موگ» معاون نخست وزیر انگلیس رای دیروز دیوان عالی این کشور را کودتای سیاسی علیه دولت خواند و مایکل گوو دستیار نخست وزیر و مغز متفکر برگزیت بی توافق هم امروز حاضر نشد تا در جلسه پارلمان از اتلاف وقت پارلمان عذرخواهی کند.

انگلیس حدود یک دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

دیوان عالی انگلیس به عنوان عالی‌ترین مرجع استیناف در این کشور پس از رسیدگی به شکایت مخالفان تصمیم بوریس جانسون به تعلیق پارلمان، رای داد که این تصمیم خلاف قانون بوده است و رئیسان مجالس عوام و اعیان (لردها) می‌توانند اقدامات لازم برای فراخوانی پارلمان را فورا به جریان اندازند.

پارلمان انگلیس دو هفته پیش تعطیل و قرار بود تا سه هفته دیگر هم تعطیل باشد.

«جرمی کوربین» رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس در واکنش به رای دادگاه، خواستار استعفای جانسون از مقام نخست وزیری شد. دیگر احزاب مخالف و حتی برخی از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار هم گفته اند جانسون باید از قدرت کنار برود. جانسون که برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، دیشب ناگزیر راهی لندن شد تا در نشست پارلمان شرکت کند.

مجلس عوام صبح امروز ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی کار خود را با حضور نمایندگان آغاز کرد و جانسون قرار است ساعاتی دیگر در پارلمان سخنرانی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین