محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز اعلام کرد که ساعت هشت امشب در لایو اینستاگرام به توضیح درباره کندی شبکه تلفن همراه خواهد پرداخت. طبق وعده وزیر ارتباطات او راس ساعت هشت لایو اینستاگرامی خود را آغاز کرد. قبل از وزیر ارتباطات، حسن روحانی رئیس جمهوری و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه از این طریق با مردم صحبت کرده بودند.
لایو وزیر ارتباطات با همراهی بیش از ۵هزار نفر آغاز شد و گفت: قصد دارم در این فرصت، گزارش از آخرین وضعیت کیفیت شبکه به شما بدهم که یکی از مطالبات شماست. همیشه معتقد هستم کیفیت شبکه جزو حق الناس است و باید درباره آن گزارش داد. در یکی دو هفته اخیر کاربران به کندی شبکه تلفن همراه اعتراض کردند. به همین دلیل کمیتهای تشکیل دادم و از آنها خواستم تا گزارشها را بررسی کنند تا بتوانم نتایج به دست آمده از این طریق با شما در میان بگذارم.
آذری جهرمی اشاره کرد: کیفیت شبکه مسئله مداوم و نباید آن را یک اتفاق لحظهای قلمداد کرد. برای اندازه گیری آن نیاز به ابزارهای دقیق است. از یک سال قبل پایش کیفی شبکه را به صورت جدی آغاز کردیم. حدود ۶هزار سنسور برای بررسی کیفیت شبکه در نقاط مختلف نصب کردیم.
وزیر ارتباطات با مرور دادههایی که از این سنسورها به دست آمده، گفت: مسیری که کاربر برای رسیدن به اینترنت طی میکند از گوشی تلفن همراه تا دکل مخابراتی است و از آنجا به مرکز شبکه و گذرگاه اینترنت است. پس از آن هم که به سمت بین الملل میرود. در این راستا مسئولیتها با گروههای مختلف است. ما یک هسته شبکه داریم که شبکه ملی اطلاعات است. طبق تعریفی که داریم بیشترین زمانی که به صورت مجاز بستههای شبکه منتقل شوند از سرخس تا آبادان چیزی حدود ۴۲ میلی ثانیه تاخیر است که این دادهها از طریق سایت قابل اندازهگیری است.
وی با نشان دادن سایتی که کیفیت شبکه را بررسی میکند، گفت: هسته شبکه ما که وظیفه اصلی ارتباطات را برعهده دارد وضعیت سبز دارد و استاندارد است. یک سنجه کلی داریم که نشان میدهد متوسط تاخیر انتقال بستهها در شبکه اصلی ما حدود ۱۹ میلی ثانیه است. حدود ۴ دهم درصد پکت لاست packet lost داریم. یک شرکت بخش خصوصی سامانه دیگری نیز راهاندازی کرده به نام https://www.latency.ir/ که نشان میدهد که از مرکز داده در تهران به سایر نقاط کشور ما چه تاخیری داریم. مثلا از تبیان به سروشرسان حدود ۳ میلی ثانیه و در انتقال به برخی از نقاط دیگر حتی کمتر هستند. این تاخیرها در دسترسی به سایتهای خارجی بیش از ۹۰ میلی ثانیه است.
آذری جهرمی افزود: سامانهای که ۶هزار سنسور ما بررسی میکند نشان میدهد تکنولوژی ۴g ما برای همه اپراتورها و شرکتها به صورت متوسط از گوشی کاربر تا ۱۰ سرور حدود ۴۸ میلی ثانیه تاخیر را تجربه میکنند. در تکنولوژی نسل سوم این عدد ۸۰ میلی ثانیه است، یعنی چیزی حدود دو برابر نسل چهارم. در تکنولوژی مودم هایی که شرکت ها ارائه میدهند و اینترنت ثابت نسل چهار است، تاخیر ۵۳ میلی ثانیه، وایمکس ۱۴ میلی ثانیه و در ADSL ۲۹ میلی ثانیه است. که نتیجه میگیریم بهترین خدمات برای علاقمندان به بازیهای رایانهای خدمت وایمکس است که کمترین میزان تاخیر را دارد.
وزیر ارتباطات در خصوص سرورهای بین المللی گفت: ده سروری که در الکسا در ردهبندی قرار دارند در تکنولوژِی نسل چهار تاخیر ۱۲۹ میلی ثانیه، نسل سوم ۱۶۳ میلی ثانیه، TD-LTE ۱۳۱ میلیثانیه، در وایکمیس ۱۰۹ میلی ثانیه و ADSL ۱۰۶ میلی ثانیه است. اگر به پکت لاست یا همان شاخص گم شدن بستهها و قطعی ارتباط را به همراه دارد بپردازیم، ۱۰ سرور داخلی ما از گوشیهای مختلفی که در ۶ هزار سنسور اندازهگیری شده در نسل چهارم ۲۲ صدم درصد، در نسل سوم ۴۳ صدم درصد، TD-LTE ۲۱ صدم درصد، وایکمس ۳۹صدم درصد و در ADSL ۲۹ صدم درصد.
وی اشاره کرد: برای خدمات نسل چهار و سه ایرانسل و نسل چهار همراه اول حدود استانداری را میبینیم اما تاخیر نسل سوم همراه اول عددی حدود ۲۳۰ میلی ثانیه را با سرورهای داخلی ما تجربه میکند که این اشکال بزرگی در شبکه است. در ارتباطات بینالملل نسل سوم و چهارم ایرانسل و نسل چهارم همراه اول، وضعیت خوبی دارند اما نمودار نسل سوم همراه اول کیفیت بسیار نامناسبی دارد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: دستاوردهای ما حاکی از این است که در ارتباطات بین الملل و شبکه داخلی اختلال را تجربه نمیکنیم. کاربرانی که از نسل سوم همراه اول و نسل چهارم رایتل استفاده میکنند با مشکلات جدی در کیفیت مواجه هستند. دلیل این مسئله را توضیح میدهم.
وی در خصوص دلایل این مسئله گفت: شبکه تلفن همراه برای انتشار خودش از فرکانس استفاده میکند. میزان پهنای باند در اختیار اپراتورها پارامتر حائز اهمیتی در کیفیت سرویس است. در یک ماه گذشته با توجه به نیازهای هواپیمایی کشوری داشتند، مجبور شدیم در باند ۹۰۰ مگاهرتز میزانی از پهنای باند را به سیستم هواپیمایی کشور اختصاص دهیم.
جهرمی یادآور شد: این میزان پهنای باند از پهنای باند فرکانسی که از اختیار همراه اول و مخصوص نسل سوم بوده، کاسته شد. خدمات وویس همراه اول هم روی همین فرکانس بود که به همین دلیل با اشباع جدی در کانال فرکانسی مواجه شده است. این کیفیت بد ناشی از کمبود پهنای باند فرکانسی در دسترس اپراتورهاست. مسئلهای که مزید بر علت شده، طرح های تشویقی اپراتورهاست که به صورت رایگان به کاربران داده می شود و ظرفیت کانال فرکانسی را تکمیل میکند.
وی درباره راهحل این مسئله گفت: سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها اقداماتی را برای این موضوع در نظر گرفتهاند. از جمله راهحلها بازنگری در پهنای باند فرکانسی است که در دست اقدام است. منطقی نیست شبکه ای که ظرفیت خالی است یک پهنای باند داشته باشد و اپراتوری که مشترکین زیادتری دارید نیز همان میزان پهنای باند در اختیارش قرار گیرد.
وزیر ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت اتصال سایتهای اپراتور به فیبر نوری نیز از دیگر اقدماتی است که در این خصوص انجام خواهد شد.