کد خبر: ۶۱۲۵۹۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
جمال خاشقچی، در کنسولگری ریاض در ترکیه به قتل رسیده بود

بن سلمان، مسئولیت قتل "جمال خاشقچی" را پذیرفت

ولیعهد عربستان برای اولین بار در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی اعتراف کرد که قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض در استانبول تحت نظارت وی انجام گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای اولین بار در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی بی اس»، اعتراف کرد که قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض در ترکیه، تحت نظارت وی صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مستند شبکه «پی بی اس»که قرار است هفته آینده پخش شود، گزارش کرد، ولیعهد عربستان مسئولیت قتل سال گذشته جمال خاشقچی توسط عوامل سعودی را برعهده گرفت «زیرا این اقدام تحت نظارت من صورت گرفت».

بن سلمان، مسئولیت قتل خاشقچی را پذیرفت

طبق این گزارش، محمد بن سلمان تاکنون به صورت آشکارا درباره قتل این منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول سخنی به میان نیاورده بود.

با اینحال، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان (سیا) و برخی از دولت‌های غربی اعلام کرده بودند که محمد بن سلمان، دستور قتل خاشقچی را صادر کرده بود.

محمد بن سلمان به «مارتین اسمیت» مجری شبکه «پی بی اس» درباره قتل خاشقچی گفت: «این (قتل) تحت نظارت من انجام گرفت. من تمامی مسئولیت را می‌پذیرم زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است».

مستند شبکه پی بی اس تحت عنوان «ولیعهد عربستان» قرار است اول اکتبر ماه (9 مهرماه) قبل از اولین سالگرد قتل جمال خاشقچی پخش شود و این اظهارات محمد بن سلمان در پیش‌نمایشی از این مستند نشان داده شده است.

عربستان سعودی که در ابتدا هرگونه مشارکت در قتل این روزنامه نگار منتقد عربستانی را انکار می‌کرد، در ادامه پذیرفت که این قتل توسط عوامل سرکش سعودی انجام گرفته است.

دادستان عمومی عربستان سعودی اعلام کرد که معاون سابق رئیس اطلاعات این کشور دستور بازگشت خاشقچی به کشور را صادر کرده بود اما بعد از شکست گفت‌وگوها برای بازگرداندن این منتقد سعودی به میهن، مذاکره‌کننده ارشد، دستور قتل وی را صادر کرده است.

دادستان عمومی گفته بود که «سعود القحطانی»، دستیار مهم محمد بن سلمان که بنا به گزارش رویترز از طریق «اسکایپ» به قاتلان دستور قتل خاشقچی را داده است، قبل از عملیات قتل، تیم ضربت را در جریان فعالیت‌های خاشقچی قرار داده بود.

محمد بن سلمان در پاسخ به سوال مجری شبکه پی بی سی درباره چگونگی امکان وقوع این قتل بدون اطلاع وی گفت: «ما 20 میلیون جمعیت داریم. ما سه میلیون کارمند دولت داریم».

مجری پی بی اس از ولیعهد عربستان پرسید که آیا قاتلان می‌توانند جنگنده‌های خصوصی دولت را مورد استفاده قرار دهند که محمد بن سلمان در پاسخ گفت: «من مقام‌ها و وزرایی دارم که امور را دنبال می‌کنند و آنها مسئول هستند. آنها مجوز انجام چنین کاری را دارند».

یکی از مقام های ارشد آمریکا در ماه ژوئن به رویترز گفت که دولت ترامپ به ریاض فشار آورده تا برای محاکمه نهایی آنهایی که پشت قتل خاشقچی بوده‌اند، «پیشرفت‌های ملموسی» را حاصل کند.

طبق این گزارش، 11 مظنون سعودی در یک فرایند محرمانه در ارتباط با پرونده خاشقچی محاکمه شدند اما گزارش چندانی در خصوص آن منتشر نشد.

گزارش سازمان ملل نیز خواستار تحقیق از محمد بن سلمان و دیگر مقامات ارشد سعودی در ارتباط با قتل این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی شده بود.

خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تاریخ 2 اکتبر سال گذشته میلادی در حالیکه وارد کنسولگری عربستان در استانبول می‌شد، دیده شده بود. وی برای دریافت مدارکی قبل از ازدواجش به کنسولگری رفته بود و آنطور که گزارش شده است، جسد وی تکه تکه شده و از ساختمان خارج شده بود و تاکنون هیچ رد و نشانی از جسد وی یافت نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
2
بامطرح کردن این نوع خبرهاواقعاتصمیم داریدچه مشکلی را درجامعه حل کنید .درمشکلات جامعه خودمان مانده ایم وشما هرروز کارتان شده طرح دوسه تامشکل آمریکا وعربستان.درحالیکه هم اکثر مسئولان وغیره جهت مسافرت ویا ....به آن کشورها سرودست می شکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
1
آیا بن سلمان می خواهد به ظرف شیر شیردوش بزرگ لگد بزند؟شاید در پس پرده اتفاقی درحال شکل گرفتن باشد وشاید هم توطئه ای جدید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
1
خاشقچی قاشقچی خسته شدیم بسه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
همه خبرنگاران عربسات گفتند هر کدام ما یک خاشقچی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
1
بن سلمان در پذیرفتن مسولیت قتل جمعه سیاه جرثقیل منا سپتامبر ,از فرماندهان مربوطه سوال کنید .
جعفر قلی
|
Canada
|
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
0
بن سلمان اومد .......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین