کد خبر: ۶۱۲۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
سرنوشت مرتبطان حادثه تروریستی اهواز بعد از گذشت یک سال

تعداد زیادی از مظنونان حمله تروریستی اهواز در زندان

با گذشت یک سال از حمله تروریستی به مراسم رژه ۳۱ شهریور در اهواز که به شهادت ۲۴ تن از هموطنان منجر شد، اخبار مختلفی درباره برخورد با مقصران این فاجعه مطرح شده است؛ فارغ از پنج تروریست عمل‌کننده که با شلیک نیروهای نظامی و امنیتی در سر صحنه به هلاکت رسیدند، اخباری درباره قصور برخی مسئولان و نیز عوامل پشتیبان تروریست‌ها بیان شده است. نماینده اهواز می‎گوید: هنوز تعداد زیادی از مظنونان این حمله در بازداشتند.
آفتاب‌‌نیوز :

علی ساری، نماینده اهواز و عضو فراکسیون امید در سالگرد حادثه تروریستی اهواز می‎گوید: حدود چند روز قبل از حادثه، تذکراتی به مقامات محلی درباره احتمال وقوع حمله تروریستی داده شده‎ بود، اما به این موضوع توجهی نشد.

ساری درباره برخورد با خاطیان و افرادی که دچار قصور شده‎ باشند، توضیح می‎دهد: درواقع با چند نفر از افراد در سطح فرمانده انتظامی شهر، برخورد شد که حتی در شورای تأمین حضور نداشتند.

تعداد زیادی از مظنونان حمله تروریستی اهواز در زندان

این عضو فراکسیون امید در خصوص بازداشتیان این حادثه، بیان می‎کند: آمار دقیقی از تعداد بازداشتیان موجود نیست. اما از آنجا که هم بحث به عهده گرفتن ترور از سوی داعش مطرح شد و هم عملیات تروریستی مشابه روش داعش اجرا شد، ظن ارتباط مستقیم بین افراد دخیل در ماجرا و داعش مطرح و همین موضوع باعث شد تعداد بازداشتیان گسترده شود و افراد مختلفی که ظن همکاری آنها وجود داشت، بازداشت شوند.

او در واکنش به انتشار لیستی ۱۳ نفره از سوی برخی فعالان عرب که گفته شده در ارتباط با این حادثه تروریستی بازداشت و برای آنها احکام سنگین صادر شده‎ است، خبر داد: تعداد زیادی از این افراد مورد اشاره به‌خاطر حادثه تروریستی بازداشت نشدند و اصلا قبل از این حادثه بازداشت شده بودند.

نماینده اهواز همچنین اضافه می‎کند: واقعیت آن است که زمینه شکل‌گیری این حادثه، وجود محرومیت در مناطقی از اهواز است که باعث سوءاستفاده ضدانقلاب هم می‌شود و برخورد واقعی با علت این فاجعه نیز تلاش برای رفع این محرومیت‌هاست.

رئیس کل دادگستری خوزستان: مجازات مسببان، اعدام است

۳۱ شهریورماه سال گذشته بود که در جریان رژه نیروهای مسلح با حضور مسئولان سیاسی و لشکری از جمله نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، استاندار و فرماندهان نظامی و انتظامی، ناگهان صدای شلیک گلوله به گوش رسید و تروریست‎ها به رژه نیروهای مسلح حمله کردند. در این حادثه ۲۴ نفر از جمله یک کودک به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند. با ورود نیروهای نظامی و انتظامی به میدان معرکه، چهار تروریست حاضر در این عملیات کشته شدند و غائله به پایان رسید.

چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که گروهک تکفیری و تجزیه‌طلب «الاحواز» در تلویزیون معاند ایران اینترنشنال، مسئولیت این ترور را بر عهده گرفتند.

تعداد زیادی از مظنونان حمله تروریستی اهواز در زندان

سه روز بعد وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد هویت تیم پنج‌نفره تروریستی وابسته به گروه‌های تجزیه‌طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی، شناسایی و خانه تیمی این تروریست‌ها کشف و ۲۲ نفر از عوامل پشتیبانی‌کننده و دخیل در این حادثه دستگیر گردیدند. نام این ۵ نفر، ایاد، فواد و احمد منصوری، جواد ساری و حسن درویشی بیان شد که به گفته نماینده اهواز ۴ تن آنان اهوازی و یکی اهل شهرکرد بودند.

حالا در حالی که نماینده مردم اهواز معتقد است بعد از گذشت یک سال از حادثه تروریستی اهواز، با مسببان اصلی این حادثه برخورد نشده‎، علی افشارنیا، رئیس کل دادگستری خوزستان در یک نشست خبری گفته است: افرادی که در حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز ‌دست داشتند، برانداز نظام شناخته‌ شده و بر اساس ضوابط شرعی و قانونی، مجازات این افراد اعدام است.

سخنگوی قوه قضاییه: ۳۰ نفر از عوامل حادثه، در بازداشتند

از سوی دیگر، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری گفته که بخش قصور برخی از عوامل نیروهای مسلح که برای آنها ستاد کل نیروهای مسلح هیئتی را تعیین و موضوع را بررسی کردند، اشخاصی را در این حوزه مقصر و متخلف شناختند و حسب مورد برخی‌ را در سلسله مراتب فرماندهی با آنها برخورد شد، در مورد برخی از اشخاص که وصف مجرمانه قائل بودند، پرونده به دادسرای نظامی تهران ارسال و پس از رسیدگی، کیفرخواست صادر و به دادگاه ارجاع شده، و منتظر تصمیم دادگاه نظامی در مورد آنها هستیم. اسماعیلی همچنین گفته بیش از ۳۰ نفر از عوامل مرتبط با این موضوع که در استان خوزستان شناسایی شدند، در بازداشت هستند. کار رسیدگی به پرونده آنها در دادسرا به اتمام رسیده است و ظرف همین روزها، این پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع خواهد شد.

علاوه بر این، به گزارش خبرگزاری تسنیم، شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در هفته قوه قضاییه گفته بود: اتهامات برخی متهمان در این پرونده سهل‌انگاری است و برخی نیز تعمداً اقدام نکردند. در این پرونده به اتهامات کسانی رسیدگی کردیم که در انجام وظیفه خود سهل‌انگاری کردند، نه کسانی که در ترور دخیل بودند. رسیدگی به پرونده افراد دخیل در ترور، در دست ما نیست.

به تازگی نیز به گزارش خبرگزاری آنا، سرهنگ سعدالله اقدامی که محمدطاها فرزند چهار ساله خود را در فاجعه ۳۱ شهریور از دست داده، در مراسم سالگرد این حملات با انتقاد از نامشخص بودن تکلیف بازداشت‌شدگان این حادثه گفته:«باید بدون اغماض با قصورکنندگان برخورد شود.»

شایعه دروغ اعدام ۲۲ نفر

البته سال گذشته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در واکنش به انتشار خبری مبنی‌ بر اعدام ۲۲ نفر از بازداشت‌شدگان مرتبط با حادثه تروریستی اهواز به ایرناپلاس گفته بود: این خبر کذب محض است. محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده مردم فسا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درباره اخبار منتشر شده مبنی‌بر اعدام متهمان حادثه اهواز به ایرناپلاس گفته بود که انتشار این خبر بیشتر فضاسازی رسانه‎ای است. این موضوع اصلاً به کمیسیون امنیت ملی نیامده است و به‎نظر من بیشتر فضاسازی رسانه‎ای است. اولین بار است که خبر اعدامیان مرتبط با حادثه اهواز را می‎شنوم. من هیچ خبری در این باره ندارم که به اطلاع شما برسانم.

تعداد زیادی از مظنونان حمله تروریستی اهواز در زندان

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس هم در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جمع‌بندی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حادثه تروریستی اهواز گفته بود: سهل‌انگاری باعث بروز حادثه تروریستی اهواز شد. او همچنین اضافه کرده بود که این کمیسیون در جلسه‌ای با حضور وزرای اطلاعات و کشور و با شرکت ۹۲ نماینده دیگر مجلس، فیلم حادثه تروریستی اهواز را مورد بررسی قرار داد؛ فیلمی که ما در سفر به اهواز از شورای تأمین استان‌ گرفتیم تا در کمیسیون مورد بررسی قرار دهیم.

به نظر می‌رسد رسیدگی نهایی به پرونده این حادثه تروریستی و مجازات عاملان و تعیین تکلیف دیگر افراد، هم مطالبه بازماندگان شهدای حادثه است و هم مانع تکرار این گونه اقدامات.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین