کد خبر: ۶۱۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
معاون وزیر صمت خبر داد:

افتتاح دفتر صندوق ضمانت صادرات در عراق/ انعقاد قرارداد 200 میلیون دلاری برای صادرکنندگان به اقلیم کردستان

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات گفت: با توجه به این که روند تجارت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق تفاوت دارد، ما در هفته گذشته با اتحادیه میهنی کردستان یک تفاهم‌نامه امضا کردیم که براساس آن برای خریداران کرد کالاهای ایرانی یک خط اعتباری 200 میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

افروز بهرامی مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در خصوص آخرین وضعیت پوشش ریسک صادرات و صدور ضمانت‌نامه به عراق گفت: با توجه به استراتژی وزارت صمت که تمرکز تجارت بین‌الملل و صادرات برروی 15 کشور همسایه است، عراق در اولویت ما قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما برای سنجش اعتبار کارفرماهای عراقی روش سنتی کسب و کار آنها است. عراقی‌ها بیشتر به صورت شخصیت حقیقی تجارت می‌کنند. ما نیز برای سنجش اعتبار نیاز به مدارکی همچون گردش مالی حسابهای بانکی، دفاتر ثبت دارایی و مالیات و سایر اسناد ثبتی و رسمی داریم که بسیاری از تاجران عراقی فاقد آنها هستند. بر همین اساس لازم بود که به صورت مستقیم و فیزیکی در این بازار حضور داشته باشیم تا بتوانیم از نزدیک اعتبارسنجی را انجام دهیم و سرانجام دفتر نمایندگی صندوق ضمانت صادرات در عراق راه اندازی شد تا بتوانیم با ریسک کمتری اعتبارسنجی طرفهای عراقی را انجام دهیم.

بهرامی با اشاره به تفاهم‌نامه این صندوق با دولت اقلیم کردستان گفت: با توجه به این که روند تجارت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق تفاوت دارد، ما در هفته گذشته با اتحادیه میهنی کردستان یک تفاهم‌نامه امضا کردیم که براساس آن برای خریداران کرد کالاهای ایرانی یک خط اعتباری 200 میلیون دلاری در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب صادرات‌کنندگان ایرانی می‌توانند به طرفهای خود در اقلیم کردستان به صورت 40 روزه و یا بیشتر به صورت اعتباری کالای خود را به فروش برسانند و دولت اقلیم نیز ضامن خریداران است.

وی در خصوص افغانستان گفت: ما در اینجا مشکلات به مراتب کمتری نسبت به عراق داریم و امیدواریم در سال آینده دومین دفتر خارجی خود را در آن تاسیس کنیم.

وی در خصوص بدهکاران اصلی به صندوق صادرات گفت: روند اعتبارسنجی ما بسیار دقیق است و از مدلهای پیشرفته‌ای استفاده می‌کنیم که اگر بخواهیم با میزان متوسط معوقات بانکی مقایسه کنیم وضعیتی به مراتب بهتری داریم. در حالی که عرف معمول در معوقات بانکی 13درصد ذکر شده اما این عدد در صندوق ما 6 درصد است. ضمن آنکه بدهکاران کلان ما معمولا دولتها و موسسات مالی هستند و از طرف معاونت حقوقی پیگیری وصول مطالبات انجام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین