کد خبر: ۶۱۲۸۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۵
هشدار مسکو به اروپا و آمریکا در بحران اتمی

لاوروف: ایران را منزوی نکنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید کشورش خواهان آن است که پرونده هسته‌ای ایران با دیگر مسائل مربوط به این کشور پیوند نخورده و از اتخاذ تصمیمات تنش‌آفرین در مقابل تهران خودداری شود. وی همچنین نسبت به حل اختلافات موجود میان کشورهای حاشیه دریای خزر بر سر تقسیم ذخایر زیرزمینی‌ آن ابراز خوشبین کرده است.

به گزارش خبرگزاری ریانوستی سرگئی لاوروف روز دوشنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه آذربایجان در باکو به خبرنگاران گفت: «ما با هرگونه تلاش برای منزوی ساختن تهران و نیز استفاده از فضای بحرانی ایجاد‌شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران برای اعمال فشار به این کشور در سایر حوزه‌ها مخالفیم».

لاوروف با اعلام این نظر که که مسکو مخالف محدود ساختن برنامه هسته ای ایران در حوزه هایی است که ارتباطی با نقض معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی ندارد گفت: «از نظر ما هر روشی که دربرگیرنده فشارهای بیش‌ از اندازه سیاسی به تهران باشد غیرسازنده است».

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اختلاف موجود میان کشورهای حاشیه دریای خزر بر سر تعیین سهم آنان از بستر این دریا گفت:«اکنون اراده خوبی در روسیه، آذربایجان و ایران برای حل این مشکلات وجود دارد».

لاوروف خاطر نشان ساخت: «کنوانسیون تعیین موقعیت حقوقی دریای خزر با همکاری پنج کشور ساحلی آن در حال تنظیم است، اما این فرآیند ساده‌ای نیست چرا که به منافع همه کشورهای حاشیه دریای خزر بستگی دارد». وی در عین حال افزود که مطمئن است امکان حصول توافق بر سر این موضوع در آینده نه‌چندان دور امکان‌پذیر خواهد‌بود.

گفتنی است تعیین رژیم حقوقی دریای خزر جهت استفاده مشترک از ذخایر زیرزمینی آن سالهاست که به موضوع مورد اختلاف کشورهای حاشیه این دریا بویژه ایران و آذربایجان تبدیل شده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین