دکتر باقر لاریجانی در نشست کلان منطقه آمایشی ۷ که با حضور مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی این کلان منطقه و برخی از مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به برنامههای این معاونت برای توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور و اجرای برنامههای توسعه حوزه آموزش در بستر استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، گفت: در این برهه زمانی که توجه به آموزش بیش از سایر دورهها است و نقشه راه روشنی پیش روی مسئولان آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد، ضروری است مسئولان با استفاده از این فرصت گامهای بلندی در زمینه ارتقای آموزش علوم پزشکی بردارند.
وی ارتقای آموزش علوم پزشکی را فراهم کننده بسترهای ارتقای سایر حوزههای نظام سلامت دانست و اظهار کرد: یکی از مسئولیتهای جدی حوزه آموزش در دانشگاهها، پرداختن به بحث اخلاق پزشکی و تلاش در جهت احیای مباحث معنوی در جامعه دانشجویی، و نیز نهادینه سازی فرهنگ توجه به نجات جان انسانها از منظر معنویات و مسیر الهی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم بهرهبرداری از روشهای نوین آموزشی در دانشگاهها گفت: ضروری است تا مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی به بحث بینالمللی سازی آموزش توجه ویژهای داشته باشند و با بسترهایی که در زمینه آموزش مجازی فراهم شده، از این فرصت استفاده و آموزشهای مجازی را در علوم پزشکی گسترش دهند.
لاریجانی بر اهمیت ارتقای بدنه هیأت علمی دانشگاهها تاکید و اظهار کرد: ایجاد کلان مناطق آمایشی فرصتی است تا دانشگاههای منطقه با استفاده از ظرفیتهای یکدیگر و هم افزایی در این توانمندیها، گامهای مهمی در توسعه آموزش بردارند.
وی با تأکید بر ارائه دروس در سطح منطقه و ایجاد گروههای آموزشی منطقهای، این امر را زمینه مهمی برای بهرهبرداری همه دانشگاهها از ظرفیتهای کل منطقه بر شمرد و گفت: نقشه نیروی انسانی در سطح کشور طراحی شده و ضروری است تا این نقشه در سطح مناطق نیز طراحی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: این امر باعث می شود با چشماندازی هدفمند برای توسعه نیروی انسانی در کلان مناطق آمایشی، بسترهای تأمین نیروی انسانی مناطق به صورت هماهنگ و یکپارچه فراهم شود.
لاریجانی در ادامه صحبتهای خود به مسائل مطرح شده اخیر از قبیل شایعاتی دال بر فروش صندلیهای پزشکی اشاره کرد و گفت: ورود دانشجو به دانشگاه های علوم پزشکی در مقاطع عمومی صرفاً از طریق کنکور سراسری، که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، و با کد اعلامی از سازمان سنجش امکانپذیر است؛ بنابراین امکان ورود افراد بدون طی مسیر قانونی وجود ندارد.
وی با اشاره به فرآیند انتقال دانشجو از خارج به دانشگاههای داخلی گفت: فرآیند بسیار سخت گیرانهای در مرکز خدمات آموزشی در این رابطه طی میشود. به طوری که پس از تشکیل پرونده از طریق سامانههای الکترونیکی، استعلام مدارک تحصیل دبیرستان و پیش دانشگاهی فرد از آموزش و پرورش، استعلام مدارک دوران تحصیل در دانشگاه خارجی نیز از زیر مجموعههای وزارت امور خارجه گرفته میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: با افراد مصاحبههای اختصاصی برای تأیید صلاحیت علمی ایشان صورت می گیرد و مدارک مربوط به پاسپورت و ویزای آنها بررسی و در صورت ابهام با نیروی انتظامی چک میشود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی افراد هم با مدارک غیرواقعی قصد ورود به دانشگاههای علوم پزشکی کشور را داشتند که با اقدامات هوشمندانهای که ذکر شد، این افراد معدود شناسایی و اقدامات قانونی لازم درخصوص آنها به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه آمایشی ۷ گزارش فعالیتها و اقدامات صورت گرفته در زمینه رشد و پیشرفت آموزش علوم پزشکی و همچنین گزارش اقدامات انجام شده برای استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را در قالب ۱۱ بسته ابلاغی از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارائه کردند.