کد خبر: ۶۱۲۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
پژوهشگران آمریکایی:

"ویپ‌"ها حاوی فلزات مضر هستند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که دستگاههای ویپ، فلزات مضری را در خود جای داده‌اند که می‌توانند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

 گروهی از دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید"(UCR) در بررسی جدید خود دریافتند که تراکم فلزات در بخار دستگاه‌های ویپ، از زمان معرفی این ابزار در سال 2013 تاکنون، افزایش داشته است.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، ویپ‌ها، یک باتری و یک واحد اتم‌ساز دارند که در طراحی جدید این ابزار نیز به چشم می‌خورد. ویپ‌ها، در حال حاضر با طراحی جدید ارائه می‌شوند، باتری‌های قوی‌تری دارند و مخزن آنها نیز ظرفیت بالاتری را برای ذخیره مایعات شامل می‌شود اما باتری‌های قوی و تجهیزات جدیدی که در این دستگاهها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، می‌توانند میزان تراکم فلز را در بخار منتشر شده تغییر دهند.

"مونیک ویلیامز"(Monique Williams)، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ویپ‌های جدید، ولتاژ و قدرت بالاتری دارند؛ در نتیجه می‌توانند تراکم بیشتری از فلزاتی مانند نیکل، آهن و مس را در بخار خود داشته باشند.

پژوهشگران در این پروژه، شش نوع ویپ را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بخار ناشی از آنها، فلزاتی را در بر دارد که منبع آنها، واحد اتم‌ساز دستگاه است. آنها همچنین دریافتند دستگاههایی که قسمت‌های فلزی آنها در واحد اتم‌ساز کمتر است، کمترین تراکم فلز را در بخار خود دارند.

از میان 19 فلز بررسی شده در این پژوهش، آلومینیوم، کلسیم، کروم، مس، آهن، سرب، منیزیم، نیکل، سیلیکون، قلع و روی، ترکیباتی بودند که در واحد اتم‌ساز وجود داشتند.

ویلیامز افزود: تراکم فلزاتی مانند سرب در بخار سیگارهای الکترونیکی، با ولتاژ بیشتر افزایش می‌یابد. تراکم برخی ترکیبات از جمله کروم، سرب و نیکل آنقدر بالا است که می‌تواند نگرانی بزرگی برای سلامتی باشد. ما دریافتیم تراکم کروم، مس، سرب، نیکل و روی، از میزان تراکم محدود و مجازی که توسط "سازمان ایمنی و سلامت حرفه‌ای"(OSHA) مشخص شده، بالاتر است.

کروم، سرب و نیکل، ترکیباتی سرطان‌زا هستند. قرار گرفتن بلند مدت در معرض کروم می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش، سرطان بینی و ریه، تحریک تنفس و اختلال در عملکرد ریه‌ها شود. قرار گرفتن بلند مدت در معرض سرب می‌تواند مشکلاتی از جمله استفراغ، اسهال، مشکلات قلبی- عروقی و سرطان ریه را به همراه داشته باشد. تنفس نیکل نیز می‌تواند بیماری ریه، آسیب به حفره بینی، تحریک ریه و التهاب ریه، هایپرپلازی سلول‌های ریوی و فیبروز را به همراه داشته باشد.

"پرو تالبوت"(Prue Talbot)، استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و سرپرست این پژوهش گفت: هنگامی که از باتری‌های قوی‌تری در سیگارهای الکترونیکی استفاده کردیم، واحد اتم‌ساز آنها به دمای بیش از 300 درجه سلسیوس رسید و ترکیبات مضری تولید کرد. وجود فلزات سنگین که برخی از آنها، سرطان‌زا هستند، موضوعی نگران‌کننده است زیرا قرار گرفتن در معرض این فلزات می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

وی افزود: داده‌های این پژوهش، مزایای بسیاری را برای سازمان‌های نظارتی، ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به سلامت و مصرف‌کنندگان آنها به همراه خواهد داشت.

این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.

منبع عکس: https://www.flickr.com/photos

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین