کد خبر: ۶۱۲۹۹۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
در حال بررسی اعضای هیات‌های نظارت استانی انتخابات هستیم

سخنگوی شورای نگهبان: مسئولین و مردم نگران نقش "پول کثیف" در انتخابات هستند

سخنگوی شورای نگهبان از تشکیل جلسات شورای نگهبان در مورد انتخابات گفت: اعضای هیات‌های نظارت استانی تعیین شده و در حال بررسی اعضای هیات‌های شهرستانی هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها که امروز (شنبه) برگزار شد، ضمن تسلیت ماه‌های محرم و صفر و گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: ما مرتب یکشنبه‌ها جلسه داریم و هیات نظارت بر انتخابات تشکیل شده و اعضای هیات‌های استانی ما تعیین شده و در حال بررسی اعضای هیات‌های نظارت شهرستانی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با شفاف سازی حقوق نمایندگان گفت: ملاک و میزان برای شورای نگهبان قانون انتخابات است و در قانون انتخابات هم دو محور اصلی وجود دارد که بحث مفاسد اقتصادی و اخلاقی ملاک ما خواهد بود.

کدخدایی: مسئولین و مردم نگران نقش

کدخدایی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقش پول‌های کثیف در انتخابات و خط قرمز شورای نگهبان در این رابطه اظهار کرد: ملاک و میزان برای ما قانون انتخابات است و در این قانون در خصوص نقش پول کثیف در انتخابات همه مسئولین و مردم نگران هستند و نیازمند قوانین بهتری هستیم. شورای نگهبان تلاش خواهد کرد هر جا که لازم می‌داند که پول نقش موثری در انتخابات داشته و انحرافی در انتخابات ایجاد کند با اختیارات قانونی با آن برخورد کند.

وی در خصوص بحث شفافیت آرای نمایندگان گفت: تشخیص کارشناسانه مصوبات بر عهده نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است و هر مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شود شورای نگهبان مطابق با قانون اساسی و شرع بررسی می‌کند. کار شفافیت کار خوب و پسندیده‌ای است و ما هم استقبال می‌کنیم ولی منوط به نظر نمایندگان است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و تاثیر آن بر اجرای انتخابات اظهار کرد: بارها گفته‌ام قانون انتخابات ما قانون ناقص و حداقلی است و بخش‌های مختلف در حوزه تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی به نوعی ساکت است و حداقل از مقررات را دارد و نیازمند اقدامات جامع است که متاسفانه هرچند ما تلاش کردیم اما هنوز دستمان خالی است و انتظار داریم از مجلس که هرچه زودتر نسبت به قانون انتخابات عمل کند.

وی در رابطه با سخنان آیت الله جنتی مبنی بر انتقاد از مجلس دهم و دولت و امکان شائبه اصل بی طرفی و صحبت وی این شائبه را دارد که شورای نگهبان باید اصل بی‌طرفی را باید رعایت کند، گفت: ایشان در جایگاه ریاست مجلس خبرگان صحبت کردند. البته هیچکس با جوانگرایی مخالف نیست و مقام معظم رهبری هم تاکید کردند. نگاه آیت الله جنتی به فرد یا گروه خاصی نبوده نظرشان را نسبت به همه اعلام می‌کنند، نگاه ایشان نسبت به تمامی مدیران است و اشکالاتی که در سطوح مختلف وجود دارد و همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. نگاه ایشان رو به آینده است و نگاه جامعی برای جوانگرایی و استفاده‌ از استعدادهای جدید است که همه هم آن را تایید خواهند کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نحوه رصد شورای نگهبان در خصوص نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی اظهار کرد:‌ نحوه آن را نمی‌دانم و من هم مثل شما هستم ولی طبیعتا هر آنچه که آشکار است دیده خواهد شد. اگر گزارشی برای ما ارسال شود فعالیت مثل اینکه رسانه‌ها فعالیتی دارند در فضای مجازی هم به همین صورت است و کزارشات در جلسات کارشناسی بررسی می‌شود و اگر مغایرتی باشد قطعا مغایرت‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه در حاشیه بحث شفافیت و اینکه نمایندگان اعلام کردند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت هم رای‌شان را شفاف اعلام کنند و نظر شورای نگهبان در این رابطه چیست؟ اظهار کرد: نظر خوبی است و ماه م در این زمینه پیشگام بودیم. علیرغم اینکه تکلیف قانونی نداشتیم ولی مشروح مذاکرات شورای نگهبان در حوزه قوانین در حال انتشار و بر روی سایت ما است. البته چون خیلی مفصل بوده زمان می‌برد که همه آنها را بتوانیم بر روی سایت هم منتشر کنیم. تیم‌های زیادی هم مشغول این کار هستند. بخشی که استخراج شده منتشر شده و بخش‌های دیگر هم به تصویب اعلام خواهد شد.

وی افزود: در حوزه انتخابات هم منع قانونی داریم که اعلام شده است محرمانه باید این کار صورت گیرد و محرمانه باید نتایج اعلام شود. اگر قانون تکلیفی برای ما داشت طبیعتا ما هم استقبال می‌کنیم و هم مجری قانون خواهیم بود.

کدخدایی در مورد سخنان آیت الله جنتی مبنی بر اینکه مردم نسبت به انتخابات بی تفاوت نباشند و نقش سهم شورای نگهبان به عنوان نهادی که تایید صلاحیت می‌کنید را توضیح دهد، گفت: سهم تعیین کردن خیلی مبنای دقیقی ندارد. یکی دو بار سهم تعیین کردیم و برخی اعتراض کردند. ولی سهم گروه‌هایی سیاسی و کسانی که نیروها و کاندیداها را معرفی می‌کنند بیشتر از من است و از طرف دیگر اطلاع رسانی صحیح به مردم می‌تواند نقش موثری در انتخاب گزینه‌های بهتر داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه بحث مصونیت نمایندگان اظهار کرد: آنچه که در اصل 86 است و تفسیری که شورای نگهبان دارد که نمایندگان نسبت به اظهارات و آرایی که به سبب نمایندگی مجلس در مجلس ارایه می‌کنند مسئول هستند. این نکته‌ای است که هم قانون اساسی تشخیص داده و در همه جا به آن استناد می‌شود. طبیعتا اگر نمایندگان جرایمی خدای ناکرده مرتکب شوند مثل جرایم مشهود، دیگر مشمول حکم اصل 86 نخواهند بود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با تشکیل وزارت بازرگانی و اینکه آیا مورد تایید شورای نگهبان بوده است، گفت: هنوز طرح مطرح نشده است و اجازه دهید که تصویب شود و بعد اعلام نظر کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سازوکار مقابله شورای نگهبان با پول‌های کثیف در انتخابات گفت: اختیارات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها است و طبیعتا گزارش‌هایی که از سوی نهادهای مختلف مسئول مثل نیروی انتظامی، نهادهای چهارگانه ما برای ما ارسال کنند و صحت آنها مورد تایید قرار گیرد که خدای ناکرده پول‌های کثیف در انتخابات نقش داشته است قطعا در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی در مورد همایش 40 سالگی قانون اساسی و اقدامات شورای نگهبان در این رابطه اظهار کرد: دوستان پژوهشکده در این رابطه اطلاع رسانی خواهند کرد که دوستان در پژوهشکده در نظر داشتند همایش ملی برگزار کنند که خوشبختانه کارهای علمی و اجرایی آن بر اساس آنچه که پیش بینی شده پیش می‌رود و احتمالا دست‌اندرکاران آن نشست خبری در این زمینه خواهند داشت. امیدواریم بتوانیم این نشست ملی را در خصوص قانون اساسی داشته باشیم که قانون اساسی و ساختارهای آن را بیشتر به مردم معرفی کند.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با بحث شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات و اینکه باید منتظر بود که موضوع در شورای نگهبان رد شود، اظهار کرد: گلایه‌ای از دوستان رسانه‌ای داریم‌ که این موضوع را منتشر کردند. وقتی که می‌گوییم امری سالبه به انتفاع موضوع است یعنی اینکه ما از قبل انجام دادیم،‌ پیشگام هستیم و مذاکرات شورای نگهبان منتشر می‌شود. وقتی شما قانون وضع می‌کنید و نهادی را به انتشار اطلاعاتش تکلیف می‌کنید، حرفمان این است که ما قبل از این قانون مذاکراتمان را منتشرکردیم و بحثمان این است که اینطور برای ما بنویسید. بحثی در مورد جزئیات آرا نبوده است و هر جایی که قانون تکلیف کند ما تابع قانون هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سخنان نوبخت معاون اول رئیس جمهور در خصوص بودجه 99 اظهار کرد: من هم مثل شما در رسانه‌ها این موضوع را شنیدم و هنوز هیچ خبر رسمی ندارم که نظر دولت چیست. آنچه که از قانون برمی‌آید این است که بودجه شامل همه دستگاه‌ها می‌شود و باید منتظر بمانیم تا ببینیم طرح دولت در این رابطه چیست. اگر خاطرتان باشد ما نسبت به بودجه‌های شرکت‌های دولتی که بعضا در بودجه نمی‌آمد ایراد می‌گرفتیم و در چند سال اخیر برخی از این شرکت‌های دولتی هم در بودجه ذکر شده و لحاظ شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با سوال دیگری در خصوص پخش بررسی مصوبات به طور علنی و زنده اظهار کرد: اگر تکلیف قانونی باشد بله، ‌ولی وقتی تکلیف نیست اعلام کردم که ما فراتر از تکلیفمان داریم منتشر می‌کنیم. اینها مرتبط به سال‌های متمادی بوده که روی هم جمع شده و کارشناسان ما کار می‌کنند و به تدریج منتشر خواهد شد. در آن بخش هم اگر تکلیف قانونی بود تابع قانون هستیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه 5 ماه به انتخابات مانده در برخی شهرهای کوچک برخی از ساختارشکنان و حامیان فتنه‌گران درصدد ورود به مجلس هستند، در احراز صلاحیت شورای نگهبان آیا این ساختارشکنی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، پاسخ داد: ملاک شورای نگهبان قانون، ‌قانون و قانون است. تفاوتی ندارد که عضو کدام ادوار مجلس یا کدام گروه‌های سیاسی بوده‌اند. هر آنچه که در قانون منع شده شورای نگهبان هم آن را منع می‌داند و هر آنچه که مجاز است، ‌مجاز می‌داند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اصلاح قانون تجارت و تصویب موادی از آن و اینکه آیا شورای نگهبان هنوز بر دیدگاه 91 خود است، اظهار کرد: در سال 91 ایراد در رابطه با بحث ضرورت بود که که در کمیسیون به تصویب رسیده بود. الان مجلس در حال تصویب مصوبه و لایحه قانون تجارت در صحن علنی است و با آن روش متفاوت است. طبیعتا قانون تجارت فعلی هم دارای اشکالات متعددی است که باید زمانی به آن رسیدگی شود. اقدام مجلس در اصلاح قانون تجارت اقدام مبارکی بوده و هست و ما هم استقبال می‌کنیم اما باید شرایط اقتصادی کشور، اقتضائات اقتصادی کشور هم در نظر گرفته شود. آنچه که بر عهده ما است بررسی مغایرت‌ها با شرع مقدس و قانون اساسی است که بررسی می‌کنیم و اگر مغایرتی باشد اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص اینکه تغییر یکباره قانون قبلی باعث بروز مشکلاتی می‌شود یا خیر، گفت: به هر حال قانونی به همین صورت است و چه قانون تجارت و چه قوانین دیگر وقتی قانون جامع دیگری می‌آورید مثل قانون خودرو تغییراتی را ایجاد می‌کند که آن موضوع به تشخیص کارشناسی مجلس بستگی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با فعال شدن سامانه شفافیت حقوق مسئولان و اینکه شامل چه اعضایی از شورای نگهبان می‌شود، گفت: ظاهرا همه هستند و باید همه عضو شوند و من هم باید عضو شوم.

کدخدایی در مورد شفافیت آرا نمایندگان گفت: تشخیص اینگونه مسائل کارشناسی برای نمایندگان و مجلس است و اگر چنین تشخیصی دهند شورای نگهبان هم مخالفتی ندارد.

وی در مورد سوالی دیگر در رابطه با ورود پول‌های کثیف به انتخابات اظهار کرد: تلاشمان را خواهیم کرد تا با استفاده از اختیارات قانونی ان‌شاءالله این کار انجام نشود ولی تا زمانی که قانون راهکارهای روشنی را تعبیه نکند طبیعتا اقدامات شورای نگهبان هم کافی نخواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش وزرا گفت: افزایش وزرا منعی ندارد. تشخیص مجلس است که اگر هیات دولت پیشنهاد داد ممکن است وزارتخانه جدید هم تشکیل شود، ممکن است از جهات دیگر مانند بار مالی دچار مشکل شود ولی نفس اضافه شدن‌ها منع قانونی ندارد.

کدخدایی در خصوص منع تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نقض حق الناس از سوی شورای نگهبان در این رابطه اظهار کرد: نقضی در سوال شما وجود دارد که اگر کسی صلاحیت داشته باشد و شورای نگهبان من غیر حق بگوید عدم احراز داریم، زیرپا گذاشتن حق الناس است، ولی این بحثی که ما داریم نیست. ما می‌گوییم در جاهایی نمی‌توان تشخیص داد که فرد صلاحیت دارد یا ندارد و عدم احراز از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری در فرمایشان علنی به آن استناد کردند و هم قانون حکم کرده که از جمله اختیاراتی است که شورای نگهبان طبق قانون دارد.

وی در رابطه با سوالی در خصوص ابهام در رسیدگی سریع به قانون تجارت و اینکه کارشناسی برای آن مهم است، اظهار کرد: اینها ارتباطی به شورای نگهبان ندارد. در خصوص نحوه رسیدگی‌ها در مجلس، نمایندگان در جریان بوده‌اند و به مقررات داخلی مجلس مربوط می‌شود. آنچه مربوط به ما می‌شود مطابقت با موازین شرع مقدس و قانون اساسی است که از این حیث اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با واسطه‌گری برخی واسطه‌گرها با شورای نگهبان در مورد انتخابات و ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی که آقای رئیسی مطرح کردند که با کمک شورای نگهبان تشکیل خواهد شد، اظهار کرد: قسمت اول که هر وقت دیدید اگر کسی در این جهت حرکت کرد به ما یا نهادهای نظارتی دیگر اطلاع دهید که هم ما و هم نهادهای نظارتی با آن برخورد خواهیم کرد. در مورد ستاد انتخابات طبیعتا هر دوره ما و قوه قضائیه چنین نشست‌هایی داریم. هنوز نشست خاصی را با دوستان در قوه قضائیه نداشتیم. به محض اعلام آمادگی قوه قضائیه این کار صورت خواهد گرفت و طبیعتا هماهنگی با قوه قضائیه به جلوگیری از تخلفات در روز انتخابات و تبلیغات کمک می‌کند و اینگونه تخلفاتی که در قانون جرم انگاری شده و نیازمند برخورد قوه قضائیه است.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شفافیت آرای نمایندگان و تناقضات آرای آنها و همچنین موضوع بی‌طرفی شورای نگهبان اظهار کرد: بارها عرض کردم که هیچ گاه هیچ نماینده‌ای به خاطر رأی و نظری که در مجلس اعلام کرده مورد مواخذه شورای نگهبان از این جهت قرار نگرفته ولی اگر مطالب دیگری را در چارچوب قانون مجاز به آنها نبوده طبیعتا شورای نگهبان بر اساس آن اقدام خواهد کرد. نسبت به بی‌طرفی و اقداماتی که در وزارت کشور و هیات اجرایی دارند طبیعتا همانطور که شورای نگهبان باید بی‌طرف باشد، دوستان ما در وزارت کشور و هیات‌های اجرایی هم باید بی‌طرف باشند و هر گونه اقدامی خلاف آن از سوی هیات‌های نظارتی ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شورای نگهبان با آن برخورد خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
1
ما نگران ...... هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
بیشتر به خاطر تجربه ملاحظات گروهی و یک طرفه عمل کردن .....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
1
جناب آقای کدخدایی عزیز، مردم ایران هم از ورود پولهای کثیف و کثیف شدن انتخابات نگرانند از شما و دیگر اعضای محترم شورای نگهبان و همچنین نهادهای نظارتی انتظار میرود اجازه ندهید افرادی که در این خصوص مسبوق به سابقه هستند و ب همین دلیل رد صلاحیت شدند اینبار با لابیگری و ترفندهای جدید به عرصه انتخابات برگردند و به منافع و مقاصد شوم خود برسند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
1
اگر لباس برود خشک شویی جیب تمیز می شود؟
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
1
جل الخالق ؟! قبلا که دکتر ظریف همین حرف رو زد چه بلوایی توسط پایداریها و تازه انقلابیون در کشور شد و چقدر بد و بیراه به این وزیر کارآمد گفتن ؟!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
نظرات را درج کنید لطفا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین