کد خبر: ۶۱۳۱۶۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

واکنش رییس سازمان سنجش به پذیرش ۷۰ درصد دانشجویان دندانپزشکی بر مبنای سهمیه‌

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: از پذیرش ۷۰ درصد دانشجویان دندانپزشکی بر مبنای سهمیه‌ اطلاعی نداریم.
واکنش رییس سازمان سنجش به پذیرش ۷۰ درصد دانشجویان دندانپزشکی بر مبنای سهمیه‌
آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به اظهارات یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان درباره اینکه ۷۰ درصد از پذیرفته شدگان در رشته دندان پزشکی بر اساس سهمیه پذیرش شده‌اند، گفت: پذیرش دانشجویان در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دو تا سه مقطع پذیرش می‌شود؛ و یک مقطع عمومی است که سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش آن را به عهده دارد، یک مقطع دستیاری و حوزه تخصصی است که پذیرش آن با وزارت بهداشت است.آن چیزی که سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش می‌‎کند، بر هیچکس پوشیده نیست، زیرا در دفترچه‌‎های آزمون تمام سهمیه‌های ما عنوان شد، البته ممکن است در برخی از رشته‌ها به ۳۰ درصد برسد، اما ما از پذیرش ۷۰ درصدی سهمیه‌ای‌ها اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: در سازمان سنجش تنها سهمیه ایثارگران داریم. این قانون نیز طبق برنامه ششم توسعه و ماده هفت قانون جامعه ایثارگران است که در چند سال متوالی اجرا شده است. طبیعتا ظرفیت مازاد برای سهیمه‌ای‌ها در نظر گرفته نشده و از ظرفیت‌های موجود برای ایثارگران استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر در یک رشته‌ای ۱۰۰ نفر پذیرش شوند ۳۰ نفر از آنها ایثارگران و مابقی آزاد هستند. قطعا این ظرفیت ۷۰ درصدی در سازمان سنجش اتفاق نمی‌افتد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره سهیمه داوطلبان المپیادی‌ که مدال نقره و برنز کسب کرده‌اند، گفت: افراد المپیادی دوست دارند در یکی دو رشته و در یک دانشگاه خاص بروند. به عنوان مثال المپیادی‌های رشته ریاضی دوست دارند فقط به رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف بروند و المپیادی‌ها در حوزه علوم پزشکی علاقه دارند، رشته‌های علوم پزشکی تهران یا پزشکی و دندان پزشکی شهید بهشتی بروند.

خدایی اضافه کرد: مشکل این است که تعداد افرادی که واجد شرایط استفاده سهیمه المپیادی هستند، بیش از ظرفیتی است که می‌توان آنها را پذیرش کرد. به عنوان مثال مهندسی کامپیوتر شریف اگر ۶۰ نفر ظرفیت و توان دارد، ما کل المپیادی‌های طلا و تعدادی هم المپیاد نقره را به این دانشگاه فرستادیم. طبیعتا اگر این داوطلبان بخواهند به دانشگاه تهران یا امیرکبیر بروند، مشکلی ندارد و حتما آنها را می‌فرستیم. بحث این نیست که ما آنها را جایابی نمی‌کنیم، از طرفی طبق قانون بیشتر از ۱۰ درصد ظرفیت مورد نظر نمی‌توانیم جایابی کنیم.

وی با بیان اینکه طبیعتا دانشگاه‌ها تمایل به پذیرش افراد قوی دارند، گفت: نکته اینجاست که دانشگاه‌ها باید امکانات لازم را داشته باشند، بنابراین باید این مساله به نحوی مدیریت شود. مطلب دوم این است که ما با کمک دانشگاه‎ها تلاش می‌کنیم مساله را حل کنیم، ولی هر ساله این بحث وجود دارد، قائدتا اگر آن را اصلاح نکنیم، در سال‌های آینده نیز این بحث ادامه خواهد داشت.

خدایی گفت: در هر صورت به دلیل تقاضاهای داوطلبان نخبه است که این مساله ایجاد شده است. البته ما به هیچ وجه تمایل نداریم که به آنها جواب منفی بدهیم، اما وضعیت دانشگاه‌های ما طوری نیست که همه داوطلبان المپیادی را در یک نقطه خاص پذیرش کنند. البته ۹۷، ۹۸ درصد آنها ثبت‌نام کردند و تعداد محدودی مانده‌اند. این مساله فقط در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران ایجاد شده است و امیدواریم به کمک دانشگاه‌ها این مساله را بتوانیم حل کنیم.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان بیان کرد: دانشگاه تهران تمام المپیادی‌های نقره را در رشته پزشکی و دندانپزشکی طبق جایابی‌هایی که ما انجام دادیم، جذب کرده است. دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف نیز تلاش کردند، داوطلبان المپیادی را جذب کنند. دانشگاه شریف نیز به‌رغم مشکلاتی که داشت هر شخصی که ما معرفی کردیم جذب کردند و تاکنون کسی را بر نگردانده است و در بخش علوم انسانی و ریاضی شخصی نیست که ثبت نام نکرده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
17
"از پذیرش ۷۰ درصد دانشجویان دندانپزشکی بر مبنای سهمیه‌ اطلاعی نداریم"!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هزار بله در این جواب نهفته است.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
10
بااین همه سهمیه ،وسفارش های متعدد از طرفژن خوب ها و آقا زاده چرا کنکور را بر گزار می کنید چرا با روح وروان بچه های مستعد و توانمند که در این کشور کسی را ندارن بازی می کنید ،کاش به کسی در این کشور حضور داشت که دلش برای برای این جوانان می سوخت وبساط این همه سهمیه ها وپارتی های الکی را برمی داشت ،وکسی که واقعا حقش به جای برسه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
پسرم امسال شاید بخاطر دو تا سوال زیست از برادر دوقلوش که پزشکی قبول شد جا ماند متاسفم از این سهمیه ها الان دچار افسردگی شده وما اصلا از قبولی یکی خوشحال نشدیم و مشکلات زیادی برا ما بوجود امد ایکاش کسی تو جامعه این سهمیه های اضافه تعدیل کنه بخدا دیگه طاقت نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
1
1
واقعا نیازی به برگزاری کنکور نیست ......به اعضای هیات علمی و آقازاده ها و سهمیه ای های مختلف صندلی های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی رو بدن و با روح و روان خانواده های ایرانی بازی نکنن......بالاخره اونا واجب ترن......
جرجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
1
در ایران دکتر ها . با  طمع ورزی نا عادلانه , علیه نیازمندان خدمات دهان ودندان  . با کمک سیاست مداران فریب خورده .کلینیک های کاردان های دانشگاهی,  با خدمات ارزان را بستند .تاهمه مجبور به استفاده از خدمات , گران قیمت , سیاست زده. دکتر ها شوند.
وخانواده ها فریب درامد میلیاردی این شغل. در کشور نظارت ستیز می شوند .
ضریب هوش ها بالا که سرمایه طبیعی  بی نظیر کشور هستند .به سوی رشته دندان پزشکی که کمی دانش پزشکی و کمی دانش و مهارت معماری مینیاتوری. لازم دارد می شوند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین