کد خبر: ۶۱۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۵

در نشست مجلس با وزیر اطلاعات چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مخبر كمیسیون امنیت ملی در جمع خبرنگاران مباحث مطروحه در نشست مهم روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات را تشریح کرد. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، كاظم جلالی در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه روز سه شنبه كمیسیون، محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حضور یافت. ابتدا سوالی در خصوص فعالیت‌های گسترده شورای فرهنگی بریتانیا (برتیش كانسیل) در ایران مطرح شد. این مركز سالیانی است كه بدون داشتن مجوز از دولت فعالیت‌های وسیعی را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس سوالی كه سوال‌كنندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسیده بودند، ایشان گفته بود كه این مركز از ناحیه وزارت ارشاد هیچگونه مجوزی را دریافت نكرده است. سوال‌كنندگان از وزیر اطلاعات پرسیدند كه مسوول كشف این مساله و برخورد با یك مركز فاقد مجوز در داخل كشور كیست؟ و چرا در حالی كه این مركز نه از وزارت ارشاد و نه از وزارت خارجه دارای مجوز نیستند، توانسته طی سالیان گذشته این حجم وسیع فعالیت‌های مختلف را داشته باشد. واكنش وزارت اطلاعات در این خصوص چه بوده و چه پیگیری‌هایی را انجام داده است؟

مخبر كمیسیون امنیت ملی، گفت: محسنی اژه‌ای پاسخ داد كه این مركز فاقد مجوز است و وزارت اطلاعات هم از سال 1383 تاكنون پیگیری‌هایی را انجام داده است. بخشی از این پیگیری‌ها در زمان وزارت یونسی انجام شده و بخش دیگر در زمان دولت جدید است.

وی ادامه داد: در پایان مقرر شد كمیته مشتركی در كمیسیون امنیت ملی با حضور وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه، ارشاد و علوم تشكیل و این موضوع پیگیری جدی شود.

جلالی یادآور شد: سوال دیگر را فهیمی نماینده پارس آباد مبنی بر اینكه «چرا آبروی بعضی از مدیران بدون هیچگونه سند و دلیلی خدشه‌دار می‌شود» مطرح کرد. منظور نماینده محترم یك مدیر بود كه وزیر اطلاعات در خصوص آن مدیر محلی توضیحاتی را ارایه كرد و نماینده سوال‌كننده قانع شد.

وی فعالیت‌های شورای فرهنگی بریتانیا را در بخش‌های مختلفی از جمله آموزش زبان انگلیسی، اعزام اساتید و دانشجویان به شكلی جهت‌دار به خارج كشور، چه برای ادامه تحصیل و یا برای شركت در كنفرانس‌ها و همایش‌های خارج كشور و آموزش خبرنگاران عنوان كرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخوردهای نیروی انتظامی با مردم در طرح تامین امنیت اجتماعی، گفت: در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور سردار احمدی‌مقدم و معاونین ایشان بحث مفصلی در خصوص طرح ارتقاء امنیت اجتماعی انجام شد. طبیعی است اهدافی كه نیروی انتظامی تعقیب می‌كند بر روی آن اجماع وجود دارد. هیچ كس موافق این نیست كه عفت اجتماعی، خدشه‌دار شود اما طبیعی است كه در راهكارها و روش‌ها نیروی انتظامی باید مراقبت ویژه‌ای بنماید.

جلالی تاكید كرد: نباید افرادی در نیروی انتظامی از سر خود و به شكل دل‌بخواه با مردم برخوردهای غیر قابل دفاع داشته باشند. آنچه در برخی از مناطق تهران در خصوص آفتابه به گردن اراذل و اوباش انداختن بود به هیچ وجه قابل دفاع نیست. خود سردار احمدی‌مقدم هم از این موضوع ابراز تاسف كرد.

مخبر كمیسیون امنیت ملی، در خصوص گرفتن شناسنامه از مردم توسط نیروی انتظامی، گفت: تا به حال چنین چیزی را نشنیده‌ایم و طبیعی است این مساله در نگاه اول چندان موجه جلوه نمی‌كند. مگر آنكه نیروی انتظامی در بحث برخورد با اتباع خارجی مشغول اقدامی بوده است و شاید در این موضوع اشتباهی نسبت به یك فرد هموطن انجام شده باشد. این موضوع قابل پیگیری است كه اگر تعمدا از هموطنان ایرانی بدون اینكه مرتكب جرمی شده باشند درخواست شناسنامه نمایند امر كاملا غیر موجهی است.

جلالی در خصوص مسائل اخیر شهرستان اقلید، گفت: در كمیسیون جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد كه كمیته ویژه‌ای متشكل از نمایندگان آباده و اقلید و برخی از اعضای كمیسیون تشكیل شود و سفری هم در این خصوص به منطقه انجام شود.

مخبر كمیسیون امنیت ملی، در پاسخ به این سوال كه آیا از پرونده موسویان نیز در جلسه كمیسیون با وزیر اطلاعات سوال شد، گفت: برخی از اعضای كمیسیون در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسویان از وزیر اطلاعات سوال كردند. محسنی اژه‌ای پاسخ داد كه پرونده موسویان امنیتی است و در این پرونده مسئله درز اطلاعات به خارج خصوصا به یك سفارتخانه خارجی در تهران وجود دارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین