کد خبر: ۶۱۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
ترکیه، از بقایای شکست عثمانی تا تشکیل سیستم ریاست جمهوری

سرگذشت پر هیاهوی ترکیه در فاصله یک قرن

به دنبال کودتای نافرجام، دولت ترکیه در ژوئیه سال 2016 وضعیت اضطراری را ایجاد کرد که تا ژوئیه 2017 تمدید شده بود. دولت ترکیه در 16 آوریل 2017 همه پرسی را برگزار کرد که با اجرای برجام، ترکیه را از پارلمان به یک سیستم ریاست جمهوری تغییر می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

ترکیه مدرن در سال 1923 از بقایای امپراطوری شکست خورده عثمانی توسط قهرمان ملی مصطفی کمال تأسیس شد که بعدا با عنوان آتاتورک یا پدر ترکها مورد تقدیر قرار گرفت. تحت رهبری وی، این کشور رادیکال اجتماعی، حقوقی و اصلاحات سیاسی اتخاذ کرد.

پس از یک دوره حاکمیت یک حزب، یک آزمایش با سیاست چند حزبی منجر به پیروزی در انتخابات 1950 حزب مخالف دموکرات و انتقال صلح آمیز قدرت شد. از آن زمان، احزاب سیاسی ترکیه چند برابر شده اند، اما دمکراسی در اثر ناپایداری و کودتای نظامی شکسته شده است (1960، 1971، 1980)، که در هر مورد سرانجام منجر به بازگشت قدرت رسمی سیاسی به غیرنظامیان شد. در سال 1997، ارتش دوباره به مهندسی معکوس کمک کرد اما تلاش برای کودتا در ژوئیه سال 2016 توسط جناحی از نیروهای مسلح ترکیه انجام شد.

سرگذشت پر هیاهوی ترکیه در فاصله یک قرن

ترکیه در سال 1974 برای جلوگیری از تصرف یونان از این جزیره به طور نظامی در قبرس مداخله کرد و از آن زمان ترکیه به عنوان کشور حامی جمهوری قبرس شمالی که در نزدیکی آنتالیا است و فقط ترکیه آن را به رسمیت می شناسد عمل کرده است. شورش جدایی طلبانه در سال 1984 توسط حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و یک سازمان تروریستی مشخص شده توسط ایالات متحده آغاز شد و مدت هاست که مورد توجه نیروهای امنیتی ترکیه قرار گرفته است و جان بیش از 40،000 نفر را گرفته است.

تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ها

در سال 2013، دولت ترکیه و پ.ک.ک مذاکراتی را برای پایان دادن به خشونت‌ها انجام دادند اما درگیری‌های شدید در سال 2015 از سر گرفته شد. ترکیه در سال 1945 به سازمان ملل پیوست و در سال 1952 به عضویت ناتو و در سال 1963، به عضوی از انجمن های اروپایی درآمد. مذاکرات الحاق با اتحادیه اروپا در سال 2005 آغاز شد. اگرچه رشد اقتصادی در سالهای اخیر کند شده است، طی یک دهه گذشته، اصلاحات اقتصادی، همراه با برخی اصلاحات سیاسی، به رشد اقتصادی کمک کرده اند.

ترکیه شاهد خشونت‌های شدید تروریستی از جمله حملات بزرگ در آنکارا، استانبول و سراسر منطقه عمدتا کردستان جنوب شرقی ترکیه بود.

در 15 ژوئیه 2016، عناصر نیروهای مسلح ترکیه اقدام به کودتایی کردند که در نهایت پس از مقاومت گسترده مردمی، شکست خورد. بیش از 240 نفر کشته و بیشتر از 2،000 نفر زخمی شدند که شهروندان ترکیه خصوصا در شهرهایی مانند: استانبول، آنکارا، آنتالیا، ازمیز، کوش آداسی و سایر شهرهای ترکیه، به طور گسترده به خیابانها رفتند تا با نیروهای کودتا روبرو شوند.

در پاسخ، مقامات دولت ترکیه به دلیل ارتباط ادعای آنها با اقدام به کودتا، بیش از 100،000 پرسنل امنیتی، روزنامه نگاران، قضات، دانشگاهیان و کارمندان دولت را دستگیر، تعلیق و یا اخراج کردند. دولت پیروان یک جنبش مذهبی و اجتماعی فراملی اسلامی را به اتهام تحریک کودتای نافرجام متهم کرد و پیروان را به عنوان تروریست معرفی کرد.

به دنبال کودتای نافرجام، دولت ترکیه در ژوئیه سال 2016 وضعیت اضطراری را ایجاد کرد که تا ژوئیه 2017 تمدید شده بود. دولت ترکیه در 16 آوریل 2017 همه پرسی را برگزار کرد که با اجرای برجام، ترکیه را از پارلمان به یک سیستم ریاست جمهوری تغییر می دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین