کد خبر: ۶۱۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۶
دیپلمات‌های غربی خبر دادند:

فشار آمریکا بر البرادعی درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمریکا تلاش می‌کند محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از ارایه و پیگیری پیشنهاد «غنی‌سازی محدود اورانیوم در ایران» باز دارد. البرادعی پیش از این اعلام کرده بود جامعه بین‌الملل باید با این واقعیت که ایران به دانش غنی‌سازی اورانیوم دست یافته کنار بیاید.

دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند مقامات آمریکایی قصد ندارد تا قبل از انتشار گزارش محمد البرادعی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، وی را از طرح غنی‌سازی محدود در ایران باز دارند.

بنا به این گزارش پیش‌بینی‌ می‌شود البرادعی در گزارشی که امروز منتشر می‌شود، مساله امتناع ایران از پذیرش درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را مطرح کند. دیپلمات‌ها گفته‌اند گزارش البرادعی ممکن است زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را فراهم کند.

یک دیپلمات دیگر غربی نیز که نخواسته نامی از وی آورده شود گفته است گریگوری شولته نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه نمایندگان کشورهای متحد آمریکا قصد دارند پیش از انتشار گزارش البرادعی با وی در مقر آژانس در وین گفت‌وگو کنند.

این گزارش می‌افزاید کشورهای غربی به رهبری آمریکا بر لزوم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران تاکید دارند، مساله‌ای که در دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (علیه ایران) نیز به آن اشاره شده است. اما ایران با امتناع از پذیرش تعلیق اعلام کرده غنی‌سازی اورانیوم را برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتورهای هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد.

بنا به این گزارش در شرایطی که شاهد ابتکارهای دیپلماتیک آمریکا و اتحادیه اروپا در مقابل ایران هستیم گروهی از دیپلمات‌ها از مصالحه احتمالی غرب با تهران مبنی بر اینکه این کشور بتواند غنی‌سازی را در سطح تحقیقات ادامه دهد، خبر داده‌اند.

ابتکارهای دیپلماتیک به مذاکرات آمریکا و ایران در بغداد اشاره دارد هر چند دو کشور تاکید کرده‌اند که فقط در اوضاع امنیتی عراق مذاکره خواهند کرد. علاوه بر این خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز 31 می، احتمالا در مادرید با علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران مذاکره خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین