کد خبر: ۶۱۳۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

چند شگرد برای اینکه پول خود را بهتر ذخیره کنیم

سال‌ها قبل که بچه‌تر بودم و هنوز چیزی از دخل و خرج نمی‌دانستم، مادربزرگم جمله‌ای گفت که هنوز در خاطرم مانده است:« از خودت پول بدزد.» مادر بزرگم سال‌ها ۵ بچه قد و نیم قد را بزرگ کرده بود و با سختی روزگار آشنا بود و به اصطلاح سرد و گرم چشیده بود.
چند شگرد برای اینکه پول خود را بهتر ذخیره کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

جمله‌اش مصداق همان پس‌انداز بود. می‌گفت هر بار که پولی دستت می‌رسد، از خودت بدزد. بخشی از پول را جایی بگذار برای روز مبادا و بقیه را خرج کن. شاید بگویید این روزها و با این قیمت‌ها دیگر نوبت به پس‌انداز نمی‌رسد. اما هنوز هم می‌توان با رعایت چند نکته و حتی با حقوق کم، مسیری را برای پس‌انداز باز کرد. شاید نکته‌های پس‌انداز بسیار زیاد باشد اما در مطلب پیش‌رو، برخی نکته‌هایی را با هم مرور می‌کنیم که از همه مهم‌تر است:

۱- دخل‌وخرج‌تان را بنویسید

بهترین راه برای پس‌انداز این است که مشخص کنید چقدر خرج می‌کنید. نوشتن خرج خودش نصف راه پس‌انداز است. خیلی وقت‌ها خودمان خبر نداریم که پول‌مان را چطور خرج می‌کنیم یا از اهمیت پول‌های اندکی که می‌تواند به یک پس‌انداز خوب تبدیل شود غافلیم.

دفتری برای این کار داشته باشید یا از برنامه‌های مخصوص تلفن همراه استفاده کنید. هر خرجی که می‌کنید را آنجا ثبت کنید و هرازگاهی آن را بررسی کنید تا خرج‌های غیرضروری را از سبد دخل و خرج خانواده‌تان حذف کنید.

۲- استمرار داشته باشید

یکی از مهم‌ترین کارها در پس‌انداز، ادامه دادن و استمرار است. شاید در ماه‌های اول داشتن یک پس‌انداز اندک چیز قابل توجهی نباشد اما همین که هر بار مبلغی را به رقم قبلی پس‌انداز اضافه کنید، در درازمدت شما را به یک پس‌انداز قابل توجه می‌رساند.

۳- تغییر عادت‌ها

خیلی‌هایمان به محض گرسنگی، وارد اولین سوپرمارکت می‌شویم و با یک پلاستیک پر از خوراکی‌های چشم‌نواز خارج می‌شویم. برای داشتن یک پس‌انداز باید قدری عادت‌های اقتصادی‌ خودتان را تغییر دهید. انگلیسی‌ها ضرب‌المثلی دارند با این عنوان :«آنقدر پولدار نیستم که پول پای جنس ارزان بدهم.» شاید به ظاهر خنده‌دار باشد اما خریدن یک جنس کمی گران‌تر اما بادوام‌تر می‌تواند مخارج خانواده شما را در درازمدت کم کند.

به جای اینکه هر ماه چیز ارزانی بخرید، هر سه ماه یکبار آن را خریداری کنید اما قیمت بیشتری برایش بپردازید. با این کار، هم جنس با کیفیت‌تری در اختیار دارید و هم عادت خریدهای ماهانه را کنترل می‌کنید.

۴- درباره مینیمالیسم بخوانید

شاید اسمش کمی ناشناخته باشد اما اگر بخواهیم ساده بگوییم همان «زیست ساده و حداقلی» است. مینیمالیسم به معنای زندگی با حداقل‌هاست. این کار به شما کمک می‌کند تا از خریدهای اضافه خودداری کنید و با اشیاء کمتر، زندگی بهتری داشته باشید. با خواندن درباره مینیمالیسم، یاد می‌گیرید که ساده و اندک خرید کنید اما کیفیت زندگی و آرامش روحی بیشتری داشته باشید.

۵- بودجه بگذارید

سعی کنید برای همه چیز بودجه بگذارید. برای تفریح، خرج مواد اولیه و خریدهای احتمالی. برای این کار شاید بهتر باشد اول اولویت‌هایتان را مشخص کنید. مثلا برایتان مهم‌تر است که بودجه تفریح‌تان را صرف خرید کتاب کنید یا به سینما بروید؟ شاید این ماه خرج مدرسه کودک‌تان باشد و بودجه آن را به مدرسه اختصاص دهید. مشخص کردن بودجه هر بخش، کمک می‌کند تا هزینه‌های اضافی را مدیریت کنید و پس‌انداز بهتری داشته باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین