کد خبر: ۶۱۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸

خالد مشعل: گدایی مذاکره با آمریکا هرگز!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خالد مشعل، سیاستمدار نام آشنای فلسطینی است و مبارزی که نامش با مقاومت مردمی حماس گره خورده است. نقش مشعل در ساختار سیاسی مقاومت چنان آشکار است که رژیم صهیونیستی ترجیح می‌دهد با پذیرش تمامی تبعات اعلام رسمی طرح‌های تروریستی خود، نام وی را به عنوان هدف شماره یک حملات تروریستی خود اعلام کند. 

مشعل که پیش از این نیز بارها از ترورهای موساد جان سالم به در برده است، در گفت‌وگویی با هفته نامه نیوزویک از شکست اسراییل در برابر حزب الله لبنان می‌گوید و تبعات گزارشی که پایه‌های دولت اولمرت را سست کرده است. خالد مشعل یا آن‌گونه که همراهانش وی را می‌خوانند «استاد خالد مشعل» در این گفت‌و‌گو که با یکی از پرتیراژترین و تاثیرگذارترین نشریات آمریکایی صورت گرفته، بر مواضع خود و جنبش حماس تاکید کرده و می‌گوید: مذاکره با آمریکا را گدایی نمی‌کنیم. متن گفت‌وگوی رهبر سیاسی حماس را در ادامه بخوانید. 


زمانی‌که به تلاش المرت برای حفظ قدرت، پس از انتشار گزارش وینوگراد می‌نگرید، چه چیزی به ذهنتان متبادر می‌شود؟
اسراییل از خلاء رهبری به ویژه پس از غیبت آریل شارون، نخست وزیر سابق اسراییل از عرصه سیاسی این رژیم رنج می‌برد. من فکر می‌کنم این امر نشان می‌دهد المرت و کسانی که پیرامون او را گرفته‌اند تنها از یک چیز فرار می‌کنند: شکست کامل در جنگ علیه لبنان.

اسراییلی‌ها نگرانند که در نتیجه این جنگ قدرتشان در مقابله با دشمنانی چون حماس کاهش یافته باشد!
هیچ کس نمی‌تواند تکذیب کند که اسراییل از لحاظ نظامی و فناوری برتر است اما آن‌ها بیش از این قادر به کنترل پیامدهای این جنگ نیستند. موارد دیگری نظیر قدرت اراده، روحیه، صداقت، هدف و استقامت وجود دارد که ما از آن‌ها برخورداریم.

شما اخیرا بروز انتفاضه جدیدی را در اراضی فلسطین پیش بینی کردید. چرا؟
این تنها یک پیش بینی نیست. اگر ما بر تحلیل‌هایمان درباره تاریخچه‌ مناقشات اعراب و اسراییل در سالهای گذشته متمرکز شویم و مشکلات و شرایط پرتنش موجود را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این انتفاضه در آینده به واقعیت بدل می‌شود. در صورتیکه شرایط کنونی در فلسطین ادامه یابد اگر تحریمات اقتصادی هم چنان به رغم تشکیل دولت متحد ملی ادامه یابد جهان چه انتظاری از مردم فلسطین دارد؟ علایم نشان می‌دهد اسراییل در این بازه زمانی در حال آماده سازی اقدام تجاوزکارانه دیگری علیه لبنان یا غزه و یا شاید دیگر عرصه‌ها در منطقه است.

پس بر آورد شما این است که مذاکره بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادی گلعاد شلیط، سرباز ربوده شده اسراییل به نقطه سکون رسیده است؟

مذاکرات متوقف نشده اما اسراییلی‌ها تعلل کرده و سعی دارند تا به تهدیدهای دقیقه آخر متوسل شوند. این چیزی است که نهایی شدن توافق را به تاخیر می‌اندازد. ما می‌خواهیم هر چه سریعتر زندانی اسراییلی را آزاد کنیم. ما با او بسیار خوب و بر اساس اصول اعراب و مسلمانان و همچنین براساس اصول مذهبی‌مان رفتار می‌کنیم.

درباره آلن جانستون، خبرنگار ربوده‌ شده‌ بی بی سی که قریب به دوماه است در غزه مفقود شده چه می‌گویید؟ آیا ربودن خبرنگاران به هدف فلسطین ضربه نمی‌زند؟
ما به طور کل مخالف ربوده شدن خبرنگاران و خارجیان چه در فلسطین و چه در عراق هستیم. ما در تلاشیم تا هر چه سریعتر به این اوضاع پایان دهیم. من درباره این موضوع چند روز پیش با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان گفتگو کردم. ان شاء الله این مساله را حل می‌کنیم.

درباره جانشین ایهود المرت به عنوان نخست وزیر اسراییل چه فکری دارید؟ به نظر می‌رسد شما یا با نتانیاهو روبرو ‌شوید که یکبار قصد ترور شما را داشته یا با کماندوی سابق اسراییل ایهود باراک.
آنها هم دشمن هستند، ما با آنها تجربیاتی داشته‌ایم. باراک نخست وزیر بوده، نتانیاهو هم همینطور. مردم فلسطین به هیچکدام از آنها اطمینان ندارند، ما به خودمان متکی هستیم.

فشار فزاینده‌ای از سوی برخی گروه‌ها بر جورج بوش، رییس جمهور آمریکا برای گفت‌وگو با کشورهایی نظیر ایران و سوریه و گروه‌هایی نظیر اخوان المسلمین و حماس وجود دارد، با بررسی چنین اتفاقی آیا شما فکر می‌کنید از این گفت‌وگو‌ها چیزی حاصل می‌شود؟
ما با انجام گفت‌وگو با هیچ کشوری در جامعه بین‌المللی از جمله آمریکا مخالف نیستیم.اما چنین گفت‌وگوهایی را گدایی نمی‌کنیم چرا که دولت آمریکا سعی دارد پیش شرط‌هایی را اعمال کند. ما باج به کسی نمی‌دهیم.

واکنش شما نسبت به توصیه‌های گزارش بیکر و همیلتون چه بود؟
بوش گزارش بیکر -همیلتون و مواضع و گزارش‌های تعدادی از شخصیت‌ها و مقامات سابق آمریکایی نظیر زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا و کارتر، رییس جمهور سابق آمریکا را نادیده گرفت. بوش به اتخاذ این فلسفه مشابه ادامه می‌دهد اگر با استفاده از زور در حصول این اهداف موفق نشود پس از زور بیشتری برای موفقیت استفاده می‌کند.

هنوز به نظر می‌رسد برخی از دموکرات‌ها نظیر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و استنی هویر، یکی از سناتورهای دموکرات آمریکا تلاش می‌کنند تا موفق شوند.
من معتقدم سفر اخیر پلوسی به سوریه گامی در مسیر درست بود. خردمندان در آمریکا باید بفهمند اسراییل و بنیادگراهای محافظه‌کار راستگرای آمریکایی به دردسری در جهت منافع و آینده آمریکا بدل شده‌اند.

یکی از اهداف هر گونه گفت‌وگوی آمریکا با سوریه چه به رهبری دموکرات‌ها باشد چه جمهوری خواهان احتمالا به اخراج شما از دمشق منجر می‌شود. آیا شما نسبت به این امر نگرانید که سوری‌ها احتمالا شما را در ازای برقراری صلح اخراج کنند؟
دولت آمریکا باید بداند که ما به موضع سوریه اطمینان داریم. هر گونه فشار اضافی به حماس در داخل و خارج از اراضی فلسطین مثمرثمر نخواهد بود. ما درباره هیچ چیزی نگران نیستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین