کد خبر: ۶۱۳۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸

پایان افسانه «رادارگریز» بودن جنگنده اف-۳۵

کارشناسان آلمانی با ردیابی چندباره جنگنده فوق مدرن اف-۳۵ آمریکایی ها به افسانه رادارگریز بودن پر هزینه ترین پروژه تاریخ پایان دادند.
پایان افسانه «رادارگریز» بودن جنگنده اف-۳۵
آفتاب‌‌نیوز :

کارشناسان شرکت تسلیحاتی هنسولت آلمان موفق شدند هواپیمای F-۳۵A را که از آمریکا به طرف برلین پرواز کرده بود چندین بار ردیابی کنند. هواپیمای "اف-۳۵" که "چند منظوره"، "فوق مدرن" و با صرف هزینه بسیار زیاد ساخته شده در روزهای گذشته به دلیل مخالفت آمریکا با فروش آن به ترکیه نیز بر سر زبان‌ها افتاده است.

هواپیمای یاده شده "لاکهید مارتین اِف-۳۵ لایتنینگ ۲" است و مسافت ۹ هزار کیلومتری از آریزونای آمریکا تا برلین را در ۱۱ ساعت و ۲۴ دقیقه بدون توقف طی کرده و ۹ بار در آسمان سوخت‌گیری کرده است.

بر این اساس اف-۳۵ برخلاف تصوری که می‌رفت رادارگریز نبوده است، زیرا شرکت آلمانی هنسولت که در زمینه سیستم راداری متخصص است موفق شده این هواپیما را صدها کیلومتر تعقیب و ردگیری کند.

در همین رابطه دویچه وله گزارش داد: سازندگان هواپیمای اف-۳۵ قصد داشتند در نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هوا-فضا در پایتخت آلمان، دو هواپیمای اف -۳۵ را معرفی کنند. اما هیچ یک از دو هواپیما در برنامه پروازهای نمایشگاه بین‌المللی برلین شرکت نکرده‌ و فقط در گوشه‌ای از نمایشگاه خاک می‌خوردند. علت آن را کسی تابحال توضیح نداده است اما در نمایشگاه شایعه‌ای پخش شده بود که دلیلش می‌تواند کشف راز رادارگریز بودن آن توسط تکنسین‌های شرکت تسلیحاتی آلمانی هنسولت باشد.

به نوشته مجله آمریکایی "Defense News" شرکت هنسولت با سیستم راداری منفعل "Twinvis" خود موفق به ردیابی جت‌های اف -۳۵ شده است. مسئولین این شرکت در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل ردیابی اف-۳۵ را تأیید کردند.

طبق گزارش این مجله آمریکایی، کارشناسان هنسولت مزرعه‌ای را در نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی برلین اجاره کردند و پرواز اف-۳۵ را زیر نظر گرفتند. سامانه راداری که توسط کارشناسان این شرکت در یک وسیله نقلیه قرار گرفته بود، توانست هواپیمای اف-۳۵ را در مجموع طی مسافتی۱۵۰ کیلومتری در آسمان ردیابی کند. هر چند هواپیماهای اف-۳۵ به دلیل شکل خاص و ساختار سطح آن باید نامرئی و رادارگریز باشند اما چنین نبوده است.
پروژه ساخت اف-۳۵ با هزینه نجومی حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار، پرهزینه‌ترین پروژه در نوع خود در تاریخ نظامی جهان به شمار می رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین