کد خبر: ۶۱۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۹
تایید غنی سازی صنعتی از سوی ایران

گزارش البرادعی روی میز شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با پایان مهلت تعیین شده در قطعنامه 1747، محمدالبرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد تسلیم کرد. بر طبق این گزارش تهران با نادیده گرفتن ضرب‌الاجل شورای امنیت برای توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم اقدام به توسعه فرآیندهای مربوط به آن نموده‌است.

محمد البرادعی در گزارش خود آورده‌است: «ایران هیچ‌یک از فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را متوقف نساخته است. این کشور همچنین اقدام به توسعه عملیات در پایلوت موجود در تاسیات اتمی زیرزمینی خود نموده‌است».

در ادامه گزارش وی آمده است: «ایران کار تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم(UF6) به آبشارهای سانتریفیوژ را آغاز کرده و پروژه‌های آب سنگین را نیز همچنان ادامه می‌دهد». با این‌حال البردعی در گزارش خود آورده است که غلظت اورانیوم تزریق شده بسیار کمتر از میزان مناسب برای تولید تسلیحات هسته‌ای است. در گزارشی که  رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی به شورای امنيت تسليم کرده، آمده که در بازرسی سرزده‌ای که مأموران آژانس در سيزدهم مارس (22 اسفند) گذشته از تأسيسات نطنز به عمل آوردند هشت سری 164 تايی دستگاههای سانتريفوژ به صورت همزمان در حال کار بوده و گاز هگزا فلوئوريد اورانيوم برای غنی سازی به آنها تزريق می‌شده است.

بنابر اين گزارش در همان تاريخ دو سری 164 تايی دستگاههای سانتريفوژ اورانيوم نيز در حال آزمايش خلأ و سه سری ديگر در حال ساخت بوده‌اند.

در اين گزارش آمده که ايران با بازرسی ماهيانه و سرزده از تأسيسات اتمی خود موافقت کرده اما از اوائل سال گذشته ميلادی در برخی زمينه ها همچون نحوه ساخت و نصب دستگاههای سانتريفوژ، بر خلاف گذشته، اطلاعاتی در اختيار آژانس قرار نمی‌دهد. 

همچنين بنابر اين گزارش، ايران از سيزدهم آوريل (24 فروردين) گذشته به آژانس اجازه بازرسی از رآکتور آب سنگين اراک را نداده است. ساخت اين رآکتور نيز از مواردی است که در قطعنامه شورای امنيت با آن اعلام مخالفت شده است.

برادعی در پايان گزارش خود نتيجه گيری کرده که تا زمانی که ايران به پروتکل الحاقی به پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را اجرا نکند و پرسشهايی را که همچنان بی پاسخ مانده جواب ندهد، آژانس بين المللی انرژی اتمی نخواهد توانست اطمينان دهد که آيا فعاليت اتمی ايران کاملاً صلحجويانه است يا نه.

البرادعی در گزارش خود همچنی با اشاره به اینکه برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در حال پیشرفت است خاطر نشان ساخته که ایران هنوز با تولید حجم انبوه اورانیوم برای تامین نیازهایش فاصله زیادی دارد.

در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین آمده است که IAEA قادر نیست با توجه به سوابق برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بودن ماهیت آن را تائید نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین