کد خبر: ۶۱۳۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

دلایل خروج آمریکا از پایگاه العدید قطر

تخلیه نیروهای آمریکا از پایگاه «العدید» قطر سبب شد تا برخی رسانه های منطقه به واکاوی دلایل این موضوع در مقطع زمانی حاضر بپردازند و بار دیگر موضوع بازدارندگی ایران در برابر هرگونه ماجراجویی را مورد توجه قرار دهند.
دلایل خروج آمریکا از پایگاه العدید قطر
آفتاب‌‌نیوز :

ارتش آمریکا پس از ۱۳ سال، روز شنبه ۶ مهرماه به طور ناگهانی صدها تن از پرسنل خود را از پایگاه العدید قطر تخلیه‌ و مسئولیت کنترل نیروهای‌هوایی در منطقه را به تیم‌هایی در پایگاه نیروی‌هوایی آمریکا در کارولینا منتقل کرد. ارتش آمریکا در حالی ستاد فرماندهی نیروی هوایی خود را به طور ناگهانی از قطر خارج کرد که هم اکنون بیش از ۳۰۰ جنگنده این ستاد در مناطقی مانند سوریه، افغانستان، خلیج فارس حضور دارند. پس از تخلیه ساختمان پایگاه العدید قطر، ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا هم اکنون ناوگان هوایی خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را از ۷ هزار مایل دورتر در کارولینا هدایت می کند.

واشنگتن و جدی گرفتن تهدیدهای موشکی ایران

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی به قلم «ایلی یوسف» نوشت در شرایطی که تنش میان آمریکا و ایران به اوج خود رسیده است فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا تمرین های بی نظیری را انجام داده اند که طی آن مرکز فرماندهی لجستیکی از پایگاه العدید قطر به ایالت کارولینا منتقل شده است. با وجود اینکه این انتقال موقتی است، اما این رویداد یک تحول تاکتیکی بزرگ به شمار می رود.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، بسیاری از مسوولان نیروهای هوایی آمریکا گفته اند حوادثی که در منطقه خلیج فارس رخ داد در تصمیم آمریکا برای تخلیه پایگاه العدیده تاثیر گذار بود. ایران در ماه ژوئن گذشته موفق شد پهپاد تجسس آمریکا را ساقط سازد. همچنین ماه گذشته تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو هدف قرار گرفت و مقام های عربستان، آمریکا، المان، فرانسه و انگلیس ایران را مسوول این حمله معرفی کرده اند. در این زمینه سرهنگ «فردریک کولمن» فرمانده مرکز ۶۰۹ عملیات های هوا فضای آمریکا گفت ایران بارها از طریق منابع مختلف گفته است که نیروهای آمریکا را هدف قرار خواهد داد.

به نوشته الشرق الاوسط، ایران تهدید کرده است که در صورت هرگونه درگیری با موشک های بالستیک خود پایگاه ها و ناوهای هواپیمابر آمریکا را در منطقه هدف قرار خواهد داد. پنتاگون نگران این است که در صورت وقوع هرگونه درگیری با ایران مرکز عملیات هوایی و فضایی مشترک آمریکا در پایگاه العدید هدف قرار گیرد و تضمینی وجود ندارد که از این پایگاه به خوبی دفاع شود.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، کارشناسان پنتاگون ادعا می کنند با انتقال پایگاه و کارشناسان و نظامیان به مکان دیگری آمریکا سریع تر می تواند خود را آثار هرگونه حمله نظامی پیش بینی نشده به پایگاه های خود نجات دهد. در نتیجه این رویکرد اکنون پایگاه العدید قطر دیگر ارزش چندانی ندارد.

به نوشته روزنامه «العین» امارات، «داگلاس باری» کارشناس متخصص هوا فضا در اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی لندن گفت نیاز به قوه تخیل بالایی نیست که ببینیم و فکر کنیم هنگامی که زمان درگیری تمام عیار فرا رسد، این مرکز یکی از اولویت های دشمنان ما برای حمله خواهد بود.

به نوشته روزنامه «الوطن» سوریه، ترامپ ایران را به تهدید به جنگ می کند و جنگ سالارانی در کاخ سفید و رژیم اسرائیل و عربستان او را به جنگ تحریک می کنند، اما او از جنگ و تاثیر آن بر آینده سیاسی خود می ترسد. در این زمینه «جان میر شیمر» تحلیلگر مسائل سیاسی درباره سیاست فشار حداکثری علیه ترامپ علیه ایران گفت تا کنون هیچ شاخصی مبنی بر تسلیم ایران در برابر خواسته های آمریکا وجود ندارد. ایران ثابت کرده است که در برابر ماجراجویی ها آمریکا دست بسته نخواهد ماند. سیاست ترامپ آمریکا را منزوی کرده است و اکنون هیچ پنجره ای به روی دیپلماسی باز نیست. رهبران ایران هیچ اعتمادی به ترامپ ندارند و می دانند که اگر با او وارد مذاکره شوند و توافقی هم امضا کنند او احتمال دارد از آن عقب نشینی کند.

به نوشته شبکه «الحره» آمریکا، ایران دارای بزرگترین قدرت موشکی خاورمیانه است و این کشور می تواند اهدافی را در ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد. این کشور هنوز هم به ساخت موشک ادامه می دهد و برای بهبود برد، سرعت و افزایش سطح تخریب آن تلاش می کند. ایران می تواند از موشک های خود برای هدف قرار داد زیرساخت های عربستان و دیگر کشورها منطقه استفاده کند.

چشم پوشی امریکا از پایگاه العدید

روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارشی با عنوان «نیروهای هوایی آمریکا پایگاه العدید قطر را در طاقچه قرار دادند» نوشت: قطر با وجود هزینه بسیار برای پایگاه العدید دیگر برای امنیت آمریکا ضروری نیست. قطری های که میلیاردها دلار برای تمرکز پایگاه نظامی پیشرفته آمریکا در کشور خود هزینه کرده بود تا این کشور برای امنیت آمریکا و اجرای طرح های راهبردی آن ضروری باشد ناگهان برایشان مشخص شد که پایگاه العدید دارای ارزش نیست و می تواند از یک دستاورد به یک بار سنگین برای آنها تبدیل شود. اقدام شتاب زده مرکز فرماندهی عملیات هوا فضای آمریکا در تخلیه پایگاه العدید بسیاری از واقعیت های دردناک را برای رهبران قطر آشکار کرد و نگرانی آنها را به دنبال داشت.

به نوشته روزنامه «صدی البلد»، «طارق البردیسی» کارشناس مسائل بین الملل تخلیه پایگاه العدید را به منزله پایان حمایت آمریکا از قطر به شمار آورد. او گفت تخلیه پایگاه العدید به معنی چشم پوشی آمریکا از پایگاه های خود در منطقه نیست. منافع آمریکا در مناطق راهبردی کشورهای عربی در دفاع از رژیم اسرائیل و تامین منابع نفت ثابت است. همچنین امریکا در مقابل دریافت هزینه از کشورهای عربی دفاع می کند. البردیسی پیش بینی کرد که آمریکا پایگاه های بیشتری را در منطقه خاورمیانه تاسیس کند و این پایگاه های در نتیجه تامین هزینه آن از سوی اموال نفت کشورهای عربی از فناوری های مدرن برخوردار باشد.

به نوشته تارنمای مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی «المستقبل» امارات، تغییر محیط راهبردی منطقه خاورمیانه و همچنین تغییر رویکرد کلی آمریکا برای کاهش حضور نظامی در منطقه، معادلات سنتی را که در آن پایگاه نظامی العدید دارای اهمیت راهبردی بالایی برای منافع آمریکا بود، تغییر داده است. از این رو، احتمال دارد که در آینده شاهد کاهش اهمیت راهبردی این پایگاه برای منافع آمریکا باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین