کد خبر: ۶۱۳۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

ضیافت ستاره‌های تقلبی/چرا مهمانان برنامه‌های سیما حاشیه‌ساز می‌شوند؟

«سریال‌ بی‌پایان حاشیه‌های سیما همچنان با تب و تاب بسیار ادامه دارد. به‌تازگی موضوع مهمانان برنامه‌های تلویزیونی دوباره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و روال غیر دقیق این برنامه‌ها برای دعوت از مهمانان‌شان انتقادهای سفت و سختی را پیش کشیده است.
آفتاب‌‌نیوز :

این موضوع از زمانی مورد توجه دوباره قرار گرفته که یک فرد متقلب با حضور در تلویزیون خود را به‌عنوان یکی از رتبه‌های برتر کنکور جا زد و به مدت ۲۰ دقیقه هم برای مخاطبان این غول رسانه‌ای درباره رازهای موفقیتش سخنرانی کرد. جالب‌تر آن که همین فرد به مدت یک سال در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل بوده است و پس از دستگیری او تازه معلوم می‌شود که او اصلا در کنکور شرکت نکرده است. اما حاشیه‌های میهمانان تلویزیونی ریشه‌دارتر از یکی، دو مثال است. تقریبا ماهی نیست که خبری حاشیه‌ای از میهمانان برنامه‌های سیما مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان قرار نگیرد. برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به وسعت بسیار شبکه‌های سیما و برنامه‌های متعدد و متنوع آن و همچنین با توجه به این که صداوسیما که هر روز طیف وسیعی از افراد جامعه را در برنامه‌هایش میزبانی می‌کند، بروز حاشیه و مشکل‌هایی درباره مهمانان گریزناپذیر است. اما برخی دیگر عقیده دارند که مدیران هر یک از برنامه‌ها موظف هستند تا پیش از حضور مهمانان روی آنتن، ادعاهای آنان را راستی‌آزمایی کنند.

تجربه‌های مشابه در برنامه‌های مختلف تلویزیونی نشان داده است که گویا ساختار اداره یک مجموعه عظیم رسانه‌ای که انحصار دولتی دارد و رویه‌های مشخص و اتوکشیده‌ای برای برنامه‌هایش در نظر گرفته، نمی‌تواند به شکل یکدست و بدون مشکلی ادامه پیدا کند و هر بار بحرانی تازه در میان ساختار پیچیده و تودرتوی برنامه‌های تلویزیونی بیرون می‌زند. نمونه‌های مشابه فرد متقلبی که اصلا در کنکور هم شرکت نکرده، اما خود را رتبه برتر جا زده بود، کم نیست. زوج اینفلوئنسری که مدعی توبه شدند و در ویژه برنامه ماه مبارک رمضان از تغییر در زندگی خود گفتند، اما پس از برنامه تصاویر و ویدئوهایی تازه در صفحاتشان منتشر کردند که ناقض حرف‌هایشان در تلویزیون بود. حتی پست‌های پیشین صفحات مجازی آنها نشان می‌داد که پیش از حضور در برنامه هم دروغ بودن ادعای آنان قابل اثبات بوده است. یکی از مهم‌ترین این دردسر ها مربوط به رزمی‌کاری بود که پس از مطرح شدن در این برنامه و پس از چند ماه، با انتشار ویدئویی ادعای دروغین امام زمان بودن را مطرح کرد و مشخص نیست موجبات حضور این فرد را چه کسی و با چه نیتی در برنامه «حالا خورشید» فراهم کرد و پس از انتشار این ویدئو نیز کسی این پرسش را مطرح نکرد که تریبون صداوسیما چرا در اختیار این فرد قرار گرفت؟

گاف به سبک تلویزیون

اما ماجرا فراتر از خطاهای شخصی یک زوج یا دروغ شیطنت‌آمیز برخی از افراد است که فقط خواسته‌اند تصویرشان در تلویزیون پخش شود یا شهرتی دست وپا کنند. برخی از میهمانان تقلبی در تلویزیون عمده مردم جامعه را به اشتباه انداخته و حتی از آنان کمک مالی طلب کرده‌اند. درست سال گذشته همین روزها در برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیا، فردی ادعا کرد برای درمان کودکش مجبور به فروش کلیه‌‍‌اش شده است. این موضوع بازتاب بسیار گسترده‌ای در میان جامعه مخاطبان تلویزیون داشت و با اعلام شماره کارت بانکی این فرد، کمک‌های بسیاری جمع‌آوری و به حساب او واریز شد. اما زمان زیادی طول نکشید که مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ادعای این فرد را تکذیب کرد. او همچنین اعلام کرد: ‌ای کاش دست‌اندرکاران برنامه‌های مختلف تلویزیونی قبل از تولید و انتشار چنین برنامه‌هایی که احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کند، از انجمن‌های مردم‌نهاد مانند انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با ۲۰۰شعبه و نمایندگی در سطح کشور و ۴۰ سال سابقه فعالیت، صحت و سقم ادعاها را بررسی می‌کردند و ‌ای کاش کمک‌های مردمی به‌گونه‌ای باشد که اطلاعات صحیح و منطقی به مردم ارائه شود و مردم بتوانند امور خیریه خود را در مسیر صحیح و منطقی، انجام دهند.

اما این همه ماجرا نبود. فردی در بسیاری از برنامه‌های سیما حضور یافت و خود را پزشک، ترانه‌سرا، خواننده و... معرفی می‌کرد و جالب آن که در همه برنامه‌ها هم به سادگی مورد پذیرش قرار می‌گرفت و روی آنتن می‌رفت. جالب این که او پس از حضور در تلویزیون، کنسرت گذاشت و بلیت‌های اجرایش هم به سرعت فروخت. او در برنامه‌های به ظاهر معقول و محبوبی هم حضور پیدا کرد. از جمله در برنامه‌های کتاب باز با اجرای سروش صحت و خندوانه با اجرای رامبد جوان. با این حال پخش چند ثانیه از اجرای ضعیف و فالش او در شبکه‌های مجازی کافی بود تا حضورش به‌عنوان خواننده در برنامه‌های پربیننده زیر علامت سوال قرار بگیرد و رامبد جوان به خاطر دعوت از این خواننده پزشک در برنامه‌اش از مردم عذرخواهی کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین