کد خبر: ۶۱۳۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

رشد ۴۰ درصدی ارزش پول ملی یعنی چه؟

امروز رییس‌جمهور در سخنانی از رشد ۴۰ درصدی ارزش پول ملی نسبت به همین روز در سال گذشته خبر داد. در این گزارش سعی شده مفهوم این موضوع به صورت ساده شرح داده شود.
آفتاب‌‌نیوز :

ارزش پول ملی هر کشوری را به نسبت قیمت طلا یا سایر ارزهای جهانی می‌سنجند و با توجه به اینکه در حال حاضر سهم دلار در اقتصاد جهانی و ذخیره ارزی کشورها بیش از ۶۰ درصد است، برای تعیین ارزش پول ملی کشورها، معمولا نرخ برابری آن با دلار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

در سال گذشته با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ایجاد اختلال در شرایط تجاری کشور و نقل و انتقال ارز، قیمت دلار در ایران رو به افزایش گذاشت و از سوی دیگر هجوم مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار با ایجاد افزایش تقاضای کاذب در بازار ارز، سبب افزایش هرچه بیشتر قیمت ارز شد.

این روند سبب شد در نخستین روزهای مهرماه سال گذشته قیمت دلار به بیش از ۱۹ هزار تومان برسد که کمتر کسی انتظار آن را داشت، اما بانک مرکزی به تدریج با اعمال سیاست‌های مختلف ارزی موفق شد این بازار را کنترل کرده و تا حدودی به ثبات برساند.

روند کاهش قیمت ارز در سال جاری نیز با شیب کم ادامه پیدا کرد تا اینکه در هفته‌های اخیر شاهد ثبات بیشتری در این بازار بودیم و مدتی است که نوسان قابل توجهی در بازار وجود نداشته است.

البته پیش از این عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که قیمت ارز به کانال ۱۱ هزار تومان بازمی‌گردد؛ هرچند که در فروردین امسال آن را تکذیب کرد. با این حال قیمت دلار اکنون در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و مدتی است که در کانال ۱۱ هزار تومان باقی مانده است.

البته برخی کارشناسان معتقدند که قیمت واقعی دلار در شرایط غیر تحریمی می‌تواند کمتر از ۸۰۰۰ تومان باشد.

با این حال امروز، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس‌جمهور از تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی نسبت به سال گذشته خبر داده‌اند و در کنار آن از کنترل رشد نرخ تورم به عنوان موفقیت‌های اقتصادی یاد کرده‌اند.

از مهرماه سال گذشته که قیمت ارز ۱۹ هزار تومان بوده تا امروز که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، ارزش پول ملی ۴۰ درصد تقویت شده است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت که در طول این یک سال شاهد کاهش ۴۰ درصدی نرخ ارز بوده‌ایم و با توجه به سنجش ارزش پول ملی با نرخ برابری دلار به عنوان اصلی‌ترین ارز جهانی می‌توان گفت که ارزش پول ملی نیز ۴۰ درصد تقویت شده است.

هرچند که تقویت ارزش پول ملی به تنهایی کافی نیست و هنوز آثار این کاهش ۴۰ درصدی بر معیشت مردم ملموس به نظر نمی‌رسد، اما همین کاهش قیمت سبب شده تقاضای کاذب بازار ارز کاهش یافته و این بازار به ثبات برسد که به تبع آن، تورم نیز افزایش نمی‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین