کد خبر: ۶۱۴۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۰

آقای مدیر کل زیر فشار

آفتاب‌‌نیوز : این گزارش می‌افزاید: درخواست محمد البرادعی برای حل و فصل آبرومندانه مساله هسته‌ای ایران که شامل حفظ غنی‌سازی اورانیوم در ایران در همین سطح و ممانعت از ورود آن به مرحله صنعتی است، غرب را خشمگین کرده است.

بنا به گفته دیپلمات‌ها، نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دفتر البرادعی رفته و بر لزوم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند.

یک دیپلمات انگلیسی به خبرگزاری رویترز گفت: ما نگرانی خود در مورد لزوم تعلیق کامل را به اطلاع مدیرکل رساندیم. چرا که احساس می‌کنیم اظهارات منتشر شده از وی در شرایط کنونی کمکی به حل مساله نمی‌کند. دیپلمات‌های آمریکایی نیز با ابراز نگرانی از مساله هسته‌ای ایران اعلام کردند این نگرانی را به البرادعی انتقال داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: اعتراض آمریکا و متحدانش دو روز پس از آن صورت گرفت که البرادعی در گزارش جدید خود اعلام کرد ایران غنی‌سازی اورانیوم را با حدود 1300 سانتریفیوژ آغاز کرده است. ایران ممکن است تا اواسط تابستان با نصب 3000 سانتریفیوژ وارد تولید صنعتی غنی‌سازی اورانیوم شود.

بر همین اساس البرادعی معتقد است درخواست تعلیق در شرایط کنونی حل‌کننده مساله هسته‌ای ایران نیست و باید مانع از ورود این کشور به مرحله صنعتی غنی‌سازی شد. اما مقامات غربی معتقدند پیشنهاد وی مبنی بر انجام غنی‌سازی در سطح پایین در ایران تنها فرصت توسعه تکنولوژی هسته‌ای را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

دیپلمات‌های نزدیک به آژانس گفته‌اند البرادعی قصد ندارد مانع از اقدامات شورای امنیت یا قدرت‌های غربی در مورد ایران شود اما وی احساس می‌کند رهیافت فعلی خیلی واقع‌گرا نیست و فقط قصد دارد مانع سوء داوری شورای امنیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران و وقوع جنگی دیگر همچون حمله به عراق شود. به گفته یکی از دیپلمات‌ها البرادعی گمان می‌کند استراتژی غرب کارساز نیست و ایران نمی‌خواهد به سمت تعلیق حرکت کند. در چنین شرایطی، البرادعی به استراتژی‌های ابتکاری برای شکستن بن‌بست موجود فکر می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین