به نقل از وزارت علوم ، منصور غلامی وزیر علومتحقیقات و فناوری با حضور در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء با آیتالله جوادی آملی دیدار و گفتوگو کرد.
آیتالله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی گفت: دانشگاهها از ارکان مهم هر مملکتی هستند که بخش عظیمی از علوم و رشتههایی که در آنها تدریس میشود از عمق زمین تا فوق نظام سپهری را در بر میگیرد اما مساله عمدهای که باید به آن توجه داشت این است که علمی که از غرب آمده تنها لاشه علم است؛ چرا که آنها آغازعلم، یعنی آفریننده علم و انجام علم، یعنی معاد و چرایی آفرینش علم را از آن جدا کردند، علمی که آغاز و انجام آن مشخص نیست، یک علم مرده و ابتر است.
وی افزود: این علم مرده، عالِم آفرین نیست! چون ارزش عالِم به معلوم است و علم مُرده، عالِم زنده تربیت نمیکند! در نتیجه باید این دو اصل که «چه کسی آفرید؟» و «چرا آفرید؟» در علوم، محور اساسی باشد تا به علم مُرده، روح دمیده شود و حیات پیدا کند.
حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی تصریح کرد: برخی مُردن را پوسیدن تلقی میکنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکردههای ما درگیر غدههایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود. قبرستان، یک دانشگاه است، اینکه میگویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان میفهماند این بدن میپوسد و از بین میرود اما روح، ابدی است؛ ما یک ثابت داریم و یک ساکن، هیچکس نمی.پرسد این «دو» به اضافه «دو» که می شود «چهار»، چقدر عمر دارد! این مسائل تاریخ بردار نیست، انسان از چنین سنخی است، لذا این علم انسانشناسی که انسان را موجودی ابدی معرفی میکند، باید در دانشگاهها تقویت شود تا دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد.
وی خاطرنشان کرد: معنای حقیقی اسلامی شدن دانشگاهها این است که دانش، اسلامی شود و دانش وقتی اسلامی میشود که آغاز و انجام آن مشخص شود، حرف اول دانشگاه را باید دانش بزند، همان دانشی که ابتدا و انجام آن مشخص باشد و در این صورت است که دانشگاه به معنای حقیقی کلمه «اسلامی» خواهد شد.
در ابتدای این دیدار غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از فعالیتهای وزارت علوم در ارتقای رتبه علمی کشور، گسترش مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و همچنین توسعه علوم انسانی اسلامی، خدمت معظم له ارائه کرد.