کد خبر: ۶۱۴۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

نشریه آمریکایی: پدافند آمریکا در برابر موشک‌های کروز و پهپادهای کوچک کارایی ندارد

یک نشریه آمریکایی با اذعان به آسیب‌پذیری سپر دفاعی آمریکا در برابر موشک‌های کروز و پهپادهای کوچک، نوشت شکست مفتضحانه سامانه‌های پاتریوت در برابر عملیات یمنی‌ها، مقامات آمریکایی را در توضیح آن به لکنت انداخته است.
نشریه آمریکایی: پدافند آمریکا در برابر موشک‌های کروز و پهپادهای کوچک کارایی ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه «واشنگتن اگزمینر» در یادداشتی به قلم «جیمی مک‌اینتایر» خبرنگار دفاعی پیشین سی.ان.ان در وزارت دفاع آمریکا، به بررسی عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی سعودی پرداخته و نوشت این حمله یک «حقیقت ناخوشایند» از پنتاگون را آشکار کرد.

در ابتدای یادداشت، این «حقیقت ناخوشایند»، اینگونه توضیح داده شده است: «علی‌رغم هزینه‌کرد میلیارد دلاری روی سامانه‌های پدافند موشکی، ایالات متحده هنوز هم از سپر دفاعی قابل اعتماد در برابر موشک‌های کروز ارتفاع پایین و پهپادهای کوچک و غیرقابل تشخیص برخوردار نیست».

این نشریه ضمن اذعان به «بی‌فایده و بلا استفاده بودن» انواع فناوری‌های نظامی آمریکا که در عربستان سعودی مستقر شده از جمله رادارهای هشدار سریع و سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت در «عصر موشک‌های کروز و پهپادهای ارزان قیمت»، می‌نویسد: «در این حمله هیچکدام از 18 پهپاد یا 7 موشک کروز شناسایی نشدند، چه برسد به اینکه پدافند هوایی سعودی با آنها درگیر شود؛ همین امر مقامات آمریکایی را در توضیح این شکست مفتضحانه به لکنت‌زبان انداخت».

واشنگتن‌اگزمینر با بیان اینکه آمریکا همچنین در برابر سلاح‌های هسته‌ای نیز هیچ پدافند موثری ندارد، اضافه کرد: «این در حالی است که حملات اخیر... هشداری برای هر کسی بود که پدافند موشکی آمریکا را چون سپری نفوذناپذیر می‌دانست».

در ادامه این یادداشت ضمن اشاره به نگرانی آمریکا از توانمندی‌های موشکی و پهپادی نیروهای مسلح ایران، آمده است: «البته این فقط ایران نیست که موجب نگرانی آمریکا شده است؛ روسیه، چین و حتی کره شمالی مشغول توسعه نسل جدیدی از موشک‌های فراصوت هستند که نه تنها با سرعتی بیش از شش برابر صوت حرکت می‌کنند بلکه می‌توانند مانند یک دونده در زمین فوتبال جهت حرکت خود را تغییر دهند تا از پدافندهای موشکی رایج بگریزند».

این نشریه در پایان با بیان اینکه ساختمان کوچک مقر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در غرب آسیا واقع در قطر (موسوم به سنتکام که از سوی ایران یک سازمان تروریستی اعلام شده است) اولین هدف موشک‌های کروز ایرانی در صورت وقوع جنگی در منطقه خواهد بود، می‌نویسد: «پایگاه هوایی العدید نیز مانند تاسیسات نفتی سعودی به سامانه‌های پدافندی پاتریوت و دیگر سیستم‌ها مجهز هستند که اصلا مناسب تقابل با موشک‌های کروز و پهپادهای ارتفاع پایین نیستند. و مانند زره زنگ‌زده یک شوالیه می‌مانند که دیگر در برابر پیکان‌های تیز پرواز مقاومتی ندارند».

مقاومت یمن در تاریخ بیست‌وسوم شهریور با چندین پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد. در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین