کد خبر: ۶۱۴۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
یک خداحافظی طولانی

جایگزین پراید، تلفیقی از پراید و تیبا ست؟

۹ مهرماه امسال دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن در گفت‌وگو با یکی از سایتهای خبری از انتخاب جایگزینی برای پراید خبر داد. آرش محبینژاد در این گفتوگو عنوان کرد که قرار است خودرو جدیدی از تلفیق پراید و تیبا تولید شود تا بتواند بعد از بازنشستگی پراید، جای او را پر کند.
آفتاب‌‌نیوز :

حذف پراید موضوع جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته بارها تلاش شده که این خودرو قدیمی از مدار تولید خارج شود. از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این روزها همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است؛ اما آیا حذف پراید در شرایط فعلی که صنعت خودرو ایران با مشکلاتی روبه‌رو است شدنی است؟ آیا اگر پراید از خط تولید خارج شود، جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده است؟

۹ مهرماه امسال دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن در گفت‌وگو با یکی از سایتهای خبری از انتخاب جایگزینی برای پراید خبر داد. آرش محبینژاد در این گفتوگو عنوان کرد که قرار است خودرو جدیدی از تلفیق پراید و تیبا تولید شود تا بتواند بعد از بازنشستگی پراید، جای او را پر کند.

جایگزین پراید، تلفیقی از پراید و تیبا ست؟

این خبر به سرعت در سایتها دست به دست شد، اما چند ساعت بعد گروه خودروسازی سایپا این خبر را تکذیب کرد. براساس اعلام این شرکت خودروساز، محصولات جدید از چند پلتفرم متفاوت خواهند بود اما خبری از پلتفرم گروه خانواده پراید در ساخت و تولید آنها نیست. زیرا از نظر فنی و تخصصی تولید یک خودرو از تلفیق دو محصول با دو پلتفرم متفاوت، امکانپذیر یا دستکم منطقی نخواهد بود.

دو روی سکه پراید

اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ بود که پس از حذف پیکان از خط تولید کارخانهها، پراید بهعنوان ارزانترین خودرو داخلی جای خود را در دل خانوادههای ایرانی باز کرد. این محبوبیت به دلیل ارزان بون پراید ادامه داشت تا اینکه چند سال بعد قیمت خودرو با افزایش سرسامآوری روبهرو شد و پراید نیز از این امر مستثنی نبود.

با حذف خاصیت مثبت قیمت ارزان پراید، به یکباره هجمهها علیه این خورو از سوی طیفهای مختلف آغاز شد. پراید به دلیل کیفیت پایین، در سیبل انتقاد مشتریان، کارشناسان، پلیس، سازمان ملی استاندارد، نمایندگان مجلس و... قرار گرفت. مشتریان از کیفیت پایین قطعات و خرابیهای زودهنگام پراید گلایه داشتند.

چندی بعد سازمان ملی استاندارد از قدیمی بودن تکنولوژی پراید و پاسخگو نبودن آن به استانداردهای جدید سخن به میان آورد. در این میان پلیش هم با استناد به سهم بالای پراید در تصادفات آن را ناایمن خواند و نمایندگان مجلس نیز سوار بر این موج، این خودرو را همواره مورد نقد قرار دادند.

اما با وجود انتقادات و برنامهریزیها بیشمار برای حذف پراید از خطوط تولید، این خودرو تا به امروز دوام آورده و همچنان هم لقب پر تیراژ ترین محصول خودروسازی کشور را یدک میکشد.

ناکامی در حذف پراید از مدار تولید جاده مخصوصیها، این گمانهزنی را ایجاد کرده است که آیا بالاخره پراید با جادهها خداحافظی خواهد کرد یا نه؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان حامی همیشگی تولیدکنندگان خودرو، بالاخره بعد از مدتها در صف منتقدان قرار گرفته و ظاهرا به حذف پراید راضی شده است. وزیر صمت چندی پیش در اظهاراتی عنوان کرد که پراید به آخر عمر خود رسیده است. این جمله وزیر گمانهزنیها نسبت به اینکه جایگزین پراید کدام ماشین خواهد بود را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت.

در این بین صدای برخی نمایندگان از تعلل در ساخت جایگزین پراید هم درآمد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اوایل شهریورماه اعلام کرد که خودروسازان موظف هستند با طراحی محصولی ایمن، زمینه توقف خط تولید پراید را فراهم کنند.

به گفته سعید باستانی، بنا بر اظهارات رئیس پلیس راهور مبنی بر اینکه شمارهگذاری پراید از سال ۹۹ متوقف خواهد شد، خواستار خروج پراید از خط تولید به مثابه پیکان شد. او درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه توقف خط تولید پراید موجب گرانی خودرو می‌شود، عنوان کرد که این مسائل را همواره مطرح می‌کنند تا از توقف تولید پراید جلوگیری به عمل بیاید، اما این خودرو قطعا باید از رده خارج شود.

شایعه جایگزین پراید

جایگزین پراید، تلفیقی از پراید و تیبا ست؟

صبح روز نهم شهریورماه امسال، خبری مبنی بر اینکه جایگزین پراید معرفی شد در کانالها و سایتها دست به دست میشد. خبر را سایت «تجارت نیوز» در گفتوگو با دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن اعلام کرد. در این خبر به نقل از محبینژاد آمده بود: «قرار است خودرو جدیدی که تلفیقی از پراید و تیبا است، جایگزین پراید و به بازار معرفی شود.»

او در پاسخ به این پرسش که پلیس وعده داده سال آینده پراید را شماره‌گذاری نخواهد کرد، آیا پراید پس از توقف تولید گران می‌شود؟ گفت: ما معتقدیم توقف خودرو پراید تا سال آینده امکان‌پذیر نیست؛ تا زمانی که خودرو جایگزین برای پراید از سوی گروه‌های خودروسازی معرفی نشود این خودرو نیز متوقف نخواهد شد. به گفته محبی¬نژاد، این خودرو جدید تلفیقی با تیراژ پراید تولید نخواهد شد و باید در آینده منتظر ارائه برنامه خودروسازان و رونمایی از این خودرو جدید برای جایگزینی پراید بود.

اما این خبر داغ، چند ساعت بعد از انتشار، از سوی شرکت خودروسازی سایپا کذب خوانده شد. براساس اعلام این گروه خودروساز، از نظر فنی و تخصصی تولید یک خودرو از تلفیق دو محصول با دو پلت‌فرم متفاوت منطقی نیست. مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا همچنین اعلام کرد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن که این خبر از وی نقل قول شده، آن را تکذیب کرده و طبق اطلاعیه انجمن، برداشت و استنباط خبرنگار رسانه منتشرکننده از این موضوع اشتباه بوده است.

سایپا همچنین افزود: گروه خودروسازی سایپا پس از تغییرات مدیریتی و براساس رویکرد‌ها و راهبرد‌های جدید خود از ابتدای سال ۹۸ طراحی و تولید محصولات جدید را در دستور کار قرار داده که به‌زودی معرفی خواهند شد. این محصولات کاملاً جدید بوده و ترکیب یا تلفیقی از خودرو‌های قبلی گروه خودروسازی سایپا نخواهند بود.
هرچه هست، گویا پراید به آخر خط رسیده و رفته رفته باید آماده وداع با خودروسازی ایران باشد و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تصمیمی برای جانشینی آن گرفته خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین