کد خبر: ۶۱۴۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
/تحلیل-آناتولی/

استیضاح می‌تواند به نفع ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ تمام شود

"تلاش دموکرات‌های آمریکا برای استیضاح دونالد ترامپ شانس کمی برای موفقیت داشته و در نهایت ممکن است باعث تقویت شانس ترامپ برای پیروزی مجدد در ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شود."
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری آناتولی در این تحلیل به قلم هاکان کوپور می‌نویسد: "تلاش اخیر دموکرات‌های کنگره آمریکا برای پیشبرد تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با وجود پتانسیل آسیب وارد کردن به او ممکن است همچنین تبدیل به بومرنگی شود که شانس او را برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ افزایش دهد.

استیضاح می‌تواند به نفع ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ تمام شود

اقدام اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در اعلام آغاز فرآیند رسمی تحقیقات برای استیضاح ترامپ باعث افزایش دو قطبی‌ها در میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان شده و تقریبا همه دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که رئیس جمهور آمریکا از اختیارات خود در جریان مناقشه مربوط به گفتگوی تلفنیش در ماه ژوئیه با ودلویمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای درخواست تحت فشار قرار دادن او به منظور تحقیقات در باره فساد احتمالی جو بایدن و پسرش در خاک این کشور سوء استفاده کرده است و به این ترتیب باید استیضاح شود اما اکثر جمهوری خواهان فکر می‌کند این تحقیقات چیزی بیش از یک حقه نیست.

باید این شکاف موجود میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برجسته شود چون صرفنظر از این که نتیجه این تحقیقات چه چیزی باشد ایجاد چند پارگی در آمریکا برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را مشخص خواهد کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری دموکرات‌ها فرآیند استیضاح ترامپ بر مبنای این اتهام آغاز کرد که ترامپ در گفتگوی تلفنی با زلنسکی در ماه ژوئیه از او خواست علیه فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن، پسر جو بایدن رقیب سیاسی دموکراتش در خاک اوکراین تحقیقات کند دموکرات‌ها مدعی هستند رئیس جمهور آمریکا به نوعی به زلنسکی القا کرده که اعطای ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین وابسته به انجام این تحقیقات از سوی وی است و این اقدامی غیرقانونی است.

همچنین دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ از اختیاراتش برای کمک خواستن از یک کشور خارجی به منظور برتری پیدا کردن بر رقیب سیاسی‌اش استفاده کرده و طبق قانون این برای استیضاح ترامپ کافی است چون چنین اقداماتی منافع ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد.

با این حال ترامپ اتهامات مطرح شده علیه خود در خصوص تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور اوکراین درباره جو بایدن و پسرش را رد کرده و ادعاهای دموکرات‌ها درباره این گفتگوی تلفنی را ساختگی می‌داند.

قانون اساسی آمریکا اجازه می‌دهد که روسای جمهور در صورتی که در جریان فرآیند مربوط به تحقیقات استیضاح گناهکار شناخته شده محاکمه شوند و از ریاست جمهوری کنار گذاشته شوند اما تاکنون این پروسه هرگز در تاریخ آمریکا منجر به برکناری یک رئیس جمهور نشده است.

بر طبق قانون اساسی آمریکا روسای جمهوری که متهم به خیانت ، ارتشاع و جرایم سطح بالای دیگر شده باشند واجد محاکمه شدن هستند و در اولین گام این پروسه یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا باید درخواستی را از طریق کمیته قضایی مطرح کند و اگر این درخواست در این کمیته مورد قبول واقع شد یک پیش نویس مربوط به درخواست استیضاح در مجلس نمایندگان به رای گذاشته می‌شود.

در ادامه مجلس نمایندگان باید در یک رای گیری بندهای مربوط به استیضاح رئیس جمهور را با اکثریت آرا تصویب کند. در وضعیت فعلی با توجه به این که دموکرات‌ها از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان حائز ۲۳۵ کرسی هستند آنها می‌توانند تا این مرحله برای استیضاح ترامپ به جلو بیایند اما برکناری رئیس جمهور آمریکا نیازمند تصویب در مجلس سنا است که در حال حاضر در کنترل جمهوری خواهان است.

در این پروسه استیضاح نمایندگان مجلس سنا حکم هیئت منصفه را داشته و قاضی ارشد دادگاه عالی حکم تصمیم رهبر این فرآیند محاکمه را دارد و نمایندگان مجلس نمایندگان نیز حکم دادستان را دارند و رئیس جمهور آمریکا نیز از یک وکیل مدافع برخوردار است.

در ادامه سنای آمریکا در مرحله آخر برای برکنار کردن رئیس جمهور با اکثریت دو سومی محکومیت آن را تصویب کنند و اگر رئیس جمهور برکنار شد معاونش به عنوان رئیس جمهور جدید جانشین او می‌شود.

در حال حاضر در سنای آمریکا تنها ۴۷ دموکرات در مقابل ۵۳ جمهوری خواه وجود دارد و این برای دموکرات ها غیر ممکن است که اکثریت دو سومی معادل ۶۷ کرسی را برای تصویب محکومیت ترامپ داشته باشند و آنها شانس کمی برای این که ۲۰ سناتور جمهوری خواه را در این مسیر متقاعد کنند دارند.

در حال حاضر نیز دلیلی برای این که جمهوری خواهان به یکباره از ترامپ صرفا به خاطر یک گفت و گوی تلفنی و به ویژه در فاصله تنها یک سال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رویگردان شوند وجود ندارد.

دموکرات‌ها با توجه به اینکه نتوانستند در مسئله تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به نفع ترامپ او را شکست دهند تصمیم گرفتند که از کارت اوکراین که با شکایت یک عضو جامعه اطلاعاتی آمریکا به دست آوردند استفاده کنند.

آلن لیختمن یک بازرس آمریکایی یک تاریخدان سیاسی نیز هست که در ۹ انتخابات ریاست جمهوری گذشته در آمریکا با موفقیت توانسته پیروز انتخابات را پیش بینی کنند.

او گفته است دموکرات‌ها نمی‌توانند در انتخابات ۲۰۲۰ ترامپ را شکست دهند مگر آن که یک تحقیقات برای استیضاح او را به جریان بیندازند.

دموکرات‌ها کارت اوکراین را تبدیل به یک تحقیقات برای استیضاح کردند تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری که شانس خودشان را برای پیروزی در آن را نهایتا ۵۰ درصد می‌دانند به او آسیب بزنند و بی تردید ترامپ از موضوع تحقیقات برای استیضاح به نفع خودش استفاده کرده و به دنبال القای حس قربانی شدن به پایگاه حامیان خود است تا مجددا حمایت جمهوری خواهان محافظه کار که در انتخابات ۲۰۱۶ به او رای دهند برانگیزد.

اگرچه دموکرات‌ها ممکن است جور دیگری استدلال کنند اما این تحقیقات استیضاح می‌تواند برای آنها نتیجه عکس داشته و به پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ کمک کنند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین